Lupta cea mare
Se spune ca Google cauta de mai multa vreme specialisti in sisteme de operare si ca ofertele lansate i-au iritat pe cei de la Microsoft. Se parea ca, totusi, cei doi giganti activau in domenii diferite. Pana de curand.
Imediat dupa ce Google a anuntat ca dezvolta un sistem de operare pentru computere personale, vizand nu doar netbooks, ci si computere „traditionale”, intreaga suflare IT din lume a asteptat o reactie de la Microsoft. Raspunsul nu s-a lasat prea mult asteptat, compania din Redmond anuntand ca suita Office 10 va cuprinde versiuni online care vor putea fi folosite de oricine, gratuit. Lucrurile sunt clare: daca Google ameninta Windows, Microsoft raspunde atacand suita de aplicatii Google Docs, care este esentiala pentru succesul viitorului Chrome OS.
Cu alte cuvinte, razboiul mocnit dintre cei doi giganti devine un conflict deschis si – cum ne putem astepta – fara menajamente. Avand in vedere dimensiunile si forta combatantilor, lupta se anunta echilibrata si de lunga durata, asa ca merita sa trecem in revista fronturile pe care se va desfasura si armamentul ce va fi utilizat. Inainte de toate, trebuie sa notam ca infruntarea are si o incarcatura oarecum simbolica, marcand o ciocnire inevitabila dintre informatica traditionala, bazata pe computere personale de uz general, si o noua paradigma de calcul, in care internetul are rol de platforma, iar computerele personale devin simple porti de acces catre un web care furnizeaza aplicatii si putere de calcul.
Atat Microsoft, cat si Google au incercat pana acum incursiuni in terenul advers, insa niciuna nu a repurtat vreo victorie clara. Miza principala a confruntarii nu se masoara insa doar in miliarde de dolari, ci in reputatie: se pune in joc titlul de „Regele Tehnologiei”. E adevarat, coroana poate aduce apoi bani si inca foarte multi. Un prim front este cel al browserelor web, iar armele sunt Internet Explorer pentru Microsoft si Chrome pentru Google. La prima vedere confruntarea este inegala, pentru ca IE inca detine aproape 70% din piata, in vreme ce Chrome abia se apropie de doua procente. Daca privim lucrurile prin prisma tehnologiilor, imaginea se schimba.
Specialistii sunt de acord ca IE nu mai este demult cel mai bun browser, iar inovatiile in domeniu au fost aduse in ultimii ani de Firefox, Opera si Safari, Microsoft multumindu-se sa urmeze trendul. Chrome este un caz special, pentru ca reprezinta o alta abordare, in care browserul aspira la rolul de vedeta a sistemului si isi insuseste multe dintre functiunile sistemului de operare, motiv pentru care va sta la baza lui Chrome OS. IE isi mentine pozitia dominanta, in principal pentru ca este preinstalat, insa daca Google va echipa computere incepand cu anul viitor, lucrurile s-ar putea schimba. Un alt front il reprezinta sistemele de operare, iar armele lui Microsoft sunt Windows si Windows Mobile, in vreme ce Google mizeaza pe Android si Chrome OS. Iarasi Microsoft conduce detasat, echipand circa 90% dintre computerele de pe glob. Multi utilizatori nici nu stiu ca exista si altceva.
In plus, exista foarte multe aplicatii care ruleaza doar sub Windows, incepand cu suita de birou Office si terminand chiar cu browserul Google Chrome. Chiar daca viitorul Windows 7 se va incarca mai repede si va avea o interfata mai clara decat Vista, nu se poate trece cu vederea peste faptul ca intreaga linie Windows se trage din Windows NT, un sistem lansat in urma cu 18 ani, iar intre timp multe lucruri s-au schimbat. Multi specialisti sunt de parere ca sistemul a devenit „obez” si ca tinde sa se prabuseasca sub propria greutate. Google ar putea sa aiba avantajul unei abordari proaspete si mult mai flexibile, atacand intai computerele tip netbook, unde are deja o oarecare experienta cu Android.
Apoi, are avantajul variantei open source, care poate sa-i aduca sprijinul comunitatii si a multor proiecte dezvoltate de companii mari. In fine, avantajul pretului nu trebuie neglijat. Nu e vorba doar de utilizatori casnici, ci si de mari companii pentru care costurile licentelor Microsoft sunt semnificative. Ar mai fi doua fronturi importante: cautarile online si publicitatea. Aici Google conduce detasat si este inutil sa mai amintesc ca de aici provin atat banii, cat si notorietatea companiei.
Faptul ca toata lumea a auzit de Google si faptul ca beneficiaza de bunavointa publicului intr-o masura mult mai mare decat Microsoft va reprezenta un avantaj deloc de neglijat in luptele ce vor urma. Cine va invinge? Cu siguranta, cel care va reusi sa creeze un ecosistem coerent in jurul produselor pe care mizeaza. Insa, indiferent de invingator, cu totii vom avea de castigat din aceasta competitie care va impinge ambele companii spre produse mai bune si spre preturi mai mici.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro