Opinie Lilia Dicu: Beneficiile coaching-ului pentru “oamenii-orchestră”, antreprenorii

Postat la 10 ianuarie 2013 205 afişări

Antreprenorii cu care am lucrat sunt un fel “oameni-orchestră”, antrenaţi să facă mai multe lucruri în acelaşi timp şi să îşi canalizeze forţele în mai multe direcţii. Afacerea lor este “copilul” lor şi, de aceea, vor face întotdeauna tot ce le stă în putinţă şi, câteodată chiar mai mult decât atât, pentru ca aceasta să fie una de succes. De obicei, antreprenorii sunt self-made people, pentru că ei se autoeducă, învaţă singuri, testează şi riscă.

Lilia Dicu este daring executive coach şi este doctor în filologie şi deţine un masterat în programare neurolingvistică.


Cel mai frecvent, antreprenorii îşi doresc de la un coach să îi ajute să îşi crească afacerea din punct de vedere financiar. Însă mărirea business-ului este abia obiectivul final la care ajung antreprenorii care apelează la coaching profesionist. Înainte de a ajunge în acest punct, coaching-ul ajuta antreprenorul să atingă nişte obiective intermediare absolut necesare pentru a ajunge la obiectivul final. Coaching-ul îi ajută să îşi construiască sau să îşi clarifice viziunea, strategia si paşii tactici, îi ajută să urmărească în timp real lucrurile pe care le-au pus pe hartie şi sunt martorii implementării, transformările şi evenimentele întâmplându-se chiar sub ochii lor.

Aflându-se în procesul de coaching, antreprenorii învaţă să se detaşeze, să priveasca lucrurile dintr-o altă perspectivă, să se uite la competiţie, să vadă ce nu funcţionează în afacerea lor, cum să reinvestească relaţiile, cum să îşi ajute personalul, să se dezvolte şi să "performeze". Mai ales când vorbim despre organizaţii de tip family business, unde ataşamentul faţă de afacere este cu atât mai mare, cu cât relaţiile personale sunt suprapuse cu cele profesionale. Coaching-ul se dovedeşte extrem de util pentru că le oferă susţinerea necesară să observe cu mai multă claritate felul în care funcţionează şi cum se împleteşte multitudinea de roluri.

Cel mai des m-am confruntat cu regretul şi remuşcările pe care antreprenorii le proiectează asupra lor în momentul în care revizitează o decizie pe care au luat-o la un moment dat; "dacă ştiam atunci…", "dacă făceam atunci…" sunt gândurile constante pe care le are un antreprenor. Antreprenorii rareori realizează singuri că decizia pe care au luat-o a fost într-adevăr cea mai potrivită la momentul respectiv, pentru că a fost luată cu resursele şi cunostinţele de care dispuneau în contextul dat. A fi conştient de aceste lucruri înseamnă a analiza toate oportunităţile, a le privi detaşat şi a lua uneori decizii care, indiferent de cât de dureroase se dovedesc, sunt adoptate şi privite ca fiind cele mai bune pentru acel moment. La această conştientizare ajung prin intermediul coaching-ului antreprenorii.

Coaching-ul pentru antreprenori este, în consecinţă, adaptat nevoilor şi problemelor specifice ale acestora. Chiar dacă antreprenorii îşi permit să fie mai flexibili şi să ia singuri decizii pe care să le aplice imediat, implicarea lor directă în afaceri poate să le creeze şi dificultăţi mai greu de rezolvat tocmai pentru că ei sunt, de obicei, în centrul tuturor lucrurilor. Astfel, ei pot ajunge să neglijeze oamenii din jur sau să nu le ofere susţinerea necesară pentru a creşte foarte repede sau foarte bine, poate pentru că nu le dau spaţiu suficient să îşi gestioneze singuri responsabilităţile sau, pur si simplu, pentru că sunt atât de ataşaţi de ceea ce fac, încât pierd claritatea imaginii de ansamblu.

Ca şi în alte arii, coaching-ul în zona antreprenorială este, în primul rând, axat pe rezultate specifice, pe nevoia de a obţine cât mai repede aceste rezultate şi pe particularităţile business-ului fiecărui antreprenor. De exemplu, faţa de angajaţii din companiile multinaţionale, antreprenorii au o libertate mai mare de a schimba lucrurile, mai ales când sunt convinşi că schimbarea este necesară pentru succesul business-ului lor. Ceea ce le simplifică foarte mult capacitatea de a îmbrăţişa schimbarea este faptul că nu e nevoie să aştepte ca un întreg sistem să se mişte odată cu ei şi să obţină toate aprobările de la diferitele niveluri pe care le are de obicei o organizaţie multinaţional sau internaţională.

Totuşi, puţini antreprenori ajung la un coach, pentru că, de obicei, află mai greu că există astfel de profesionişti care îi pot ajuta să ajungă la rezultatele pe care şi le doresc. De ce? Pentru că, spre deosebire de oamenii din multinaţionale, cărora cele mai eficiente instrumente de dezvoltare le sunt puse la dispoziţie în mod planificat, prin alocarea unor bugete considerabile, antreprenorii nu au încă un precedent cunoscut pe scara larga despre cum poate fi utilizat coaching-ul în business-ul antreprenorial. De cele mai multe ori, ei nu au pe cineva care să îi informeze şi să le prezinte opţiunile şi instrumentele de ultimă oră în materie de dezvoltare, iar într-un mediu organizaţional există de obicei o istorie de succes pentru programele de coaching.

Cu toate acestea, în momentul în care realizează beneficiile coaching-ului, antreprenorii sunt dispuşi să investească în programe de coaching şi se dovedesc a fi printre cei mai pasionaţi şi dedicaţi oameni cu care poate lucra un coach. Astfel, determinarea şi pasiunea îi susţin să ajungă la rezultatele excepţionale pe care ei le doresc.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinie,
lilia dicu,
coach
/opinii/opinie-lilia-dicu-beneficiile-coaching-ului-pentru-oamenii-orchestra-antreprenorii-10448955
10448955
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.