Pesimism neconfirmat
In pofida previziunilor pesimiste, piata medicamentelor a crescut substantial anul trecut, cu 18% in lei, depasind echivalentul unui miliard de euro. Totusi, Romania ramane in urma tarilor din regiune la consumul de medicamente pe cap de locuitor.
In pofida previziunilor pesimiste, piata medicamentelor a crescut substantial anul trecut, cu 18% in lei, depas
Dupa ce studiile de piata au aratat ca in trimestrul al doilea vanzarile au coborat fata de primul trimestru cu 9%, avertismentele nu mai pareau fara temei. Mai ales ca sistemul sanitar traversa o criza fara precedent. Nici un an din istoria postrevolutionara nu a fost atat de plin de scandaluri in sanatate.
In mod traditional, fiecare inceput de an aducea o noua discutie asupra medicamentelor compensate, o noua criza a facturilor restante, alte cozi la farmacii. Insa anul trecut s-a ajuns chiar la amenintari cu stoparea importurilor de produse farmaceutice, cu nenumarate dispute intre Ministerul Sanatatii si reprezentantii distribuitorilor si farmacistilor asupra propunerilor de modificare a legilor din domeniu.
De fapt, anul 2005 s-a dovedit pana la urma a fi un an al schimbarilor, plecand de la seful Ministerului Sanatatii pana la legislatie, trecand prin sistemul de compensare, sistemul de eliberare a retetelor, adaosurile comerciale admise si chiar a directorilor de spitale.
In pofida valului de schimbari care au bulversat pe cei care au legaturi cu sistemul sanitar, vanzarile de medicamente au crescut. Potrivit companiei de cercetare a pietei Cegedim, in
Cresterea a venit aproape exclusiv pe fondul majorarii vanzarilor de medicamente prin farmacii cu 25%. Consumul din spitale a crescut marginal, cu numai 0,2%, potrivit Cegedim. Cel mai mare salt l-au facut produsele cu prescriptie medicala (plus 26,6% fata de 2004), in timp ce vanzarile de medicamente OTC (fara prescriptie medicala) au crescut cu 20,6%.
Cresterea vanzarilor prin farmacii poate fi explicata prin investitiile puternice in extinderea retelelor, dar si in promovare, facute de marii jucatori pe aceasta piata (Sensiblu, Help Net sau Catena). De asemenea, fondurile alocate pentru promovarea produselor OTC (singurele carora li se poate face publicitate, conform legii) au avut o influenta semnificativa. Investitiile (la rate-card) in publicitatea la medicamente pe canalele media clasice (presa scrisa, radio si TV) s-au dublat anul trecut, ajungand aproape de 100 de milioane de euro, potrivit monitorizarilor Alfacont.
Chiar si reprezentantii firmei de cercetare recunosc ca "performanta anului 2005 este peste majoritatea asteptarilor initiale". Cegedim estimeaza ca si in 2006 "este probabil sa asistam la o noua crestere, insa sub performanta anului 2005". Previziunile se bazeaza pe nevoile semnificative ale pietei, desi perspectiva legislativa nu este deocamdata clara, iar concurenta se va intensifica, se precizeaza in raportul companiei.
In fapt, chiar si cu aceasta crestere peste estimari,
Pe baza datelor Cegedim, se poate aprecia ca un roman consuma medicamente de circa 60 de euro anual. Consumul din Ungaria, de exemplu, depaseste 100 de euro per capita, in timp ce consumul din vestul Europei este de 400 de euro pe cap de locuitor. De aceea, companiile din industria farmaceutica se asteapta si pentru 2006 la o noua crestere de doua cifre, in jurul pragului de 15%.
Mai mult, anul acesta este primul dupa mult timp in care singurele dispute - de pana acum - privind sistemul sanitar s-au purtat doar la nivel politic, pe fondul modificarii legislatiei. In fine, pachetul de legi privind reforma in sanatate a fost aprobat saptamana trecuta, dupa ce Guvernul si-a asumat raspunderea in fata Parlamentului.
Pe de alta parte, producatorii de medicamente asista in aceste momente la o premiera - pentru prima data nu mai au de recuperat datorii de la stat, spune Marius Savu, presedintele Asociatiei Romane a Producatorilor si Importatorilor de Medicamente (ARPIM) si director general al Eli Lilly Romania.
Acesta ar fi un prim semn de sanatate al unui sistem care inca incearca sa depaseasca imaginea proasta pe care a dobandit-o in ultimii ani. Chiar daca aparitia unor sincope in finantare mai sunt inca posibile, specialistii sunt de parere ca singura cale este cresterea. In 2006, pentru companiile din industria farmaceutica nu mai e loc de pesimism.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro