Politica pentru tot poporul
Fie ca sunt consiliate de specialisti in publicitate, fie ca o fac pur si simplu din instinct, partidele politice romanesti incep sa se uite mai atent la mecanismele publicitatii neconventionale in cursa pentru electorat. Cat sunt de incorsetate de lege partidele in aceasta cursa publicitara?
Fie ca sunt consiliate de specialisti in publicitate, fie ca o fac pur si simplu din instinct, partidele politice romanesti incep sa se uite mai atent la mecanismele publicitatii neconventionale in cursa pentru electorat. Cat sunt de incorsetate de lege partidele in aceasta cursa publicitara?
Dincolo de ineditul situatiei - astfel de machete, anuntand concursuri organizate de partidele politice, sunt ca si inexistente in presa centrala -, semnul de intrebare care s-ar pune in dreptul acestui demers publicitar ar tine de legalitatea acestui concurs. Astfel stand lucrurile, se naste o intrebare legitima: in ce masura au voie partidele politice sa organizeze concursuri de genul celui propus de organizatia pitesteana a PNG? Raspunsul il dau oficiali ai IAA (International Advertising Association) - organism al industriei de publicitate din Romania, avand peste 100 de membri din toate ariile de practica ale industriei - care spun ca partidele politice "sunt si pot fi clienti de publicitate, aceasta calitate nefiind rezervata exclusiv companiilor private". Prin urmare, continua IAA, "este un drept legal al organizatiilor politice de a actiona ca si clienti de publicitate". "Atat timp cat promotia respecta legislatia in vigoare, oricine este liber sa o organizeze", au mai spus reprezentantii IAA.
Dar care sunt limitarile partidelor politice in a actiona ca si clienti de publicitate? Si in ce masura pot organiza partidele astfel de concursuri in afara perioadei de campanie electorala (si nu numai)? "Raspunsurile se gasesc cu sigu-ranta in legislatia referitoare la organizarea si functionarea partidelor politice, precum si in Codul Audiovizualului. Acestea nu fac parte din aria de expertiza a IAA", a spus IAA. De notat insa ca Legea Partidelor Politice - despre care Mariana Dimian, vicepresedinte al Biroului Permanent Central al PNG-Crestin Democrat, spune ca partidele politice tin cont in demersurile de acest gen - nu prevede astfel de limitari in publicitatea politica, si nici Legea 148 / 2000 privind publicitatea. O prima concluzie? Lipsa unor limitari clare in materie de publicitate politica (exceptie fac cele din audio-vizual, prevazute de Legea Audio-vizualului) lasa o bresa libera partidelor politice in comunicarea de tip publicitar in afara campaniilor electorale. Astfel ca, daca partidele si consilierii lor in materie de publicitate ar profita de apetitul romanilor pentru premiile de tot felul, poate ca la un moment dat nu ar mira pe nimeni daca vor incepe sa curga concursuri avand ca miza telefoane mobile, cutii de margarina cu CD-uri sau kilograme de carnati, ca sa dam niste exemple aleatorii.
In fond, unul dintre cliseele cele mai inradacinate printre romani spune ca publicitatea este sufletul comertului. Sa fie asa si in cazul voturilor?
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro