Surprizele de toamna

Autor: Laura Culita Postat la 18 noiembrie 2008 46 afişări

Dupa ce ani de-a randul clasamentul primelor zece companii farmaceutice din Romania a ramas neschimbat la nivel de varf, ierarhia se rastoarna. Roche devine lider, Sanofi-Aventis urca pe locul secund, iar fostul lider GSK cade pe pozitia a treia.

Intr-o discutie anterioara cu BUSINESS Magazin, Petru Craciun, seful Cegedim Romania, spunea ca nu se asteapta la nicio modificare in topul primilor cinci jucatori din farma, dinamica fiind mai ridi­cata intre locurile 11-20, acolo unde diferentele de cota de piata sunt mici. Decla­ratia avea sa fie in curand infirmata, odata cu raportul Cegedim pentru prima jumatate a anului, ce arata ca pozitia de lider a GlaxoSmithKline (GSK) este serios amenintata de Roche si Novartis, cele trei companii egalandu-si cotele de piata rapor­tate in perioada iulie 2007 - iunie 2008, la 6,9%.

Trimestrul al treilea a adus confirmarea unei noi ierarhii, dominate de Roche. De la pozitia a treia dupa primele trei luni ale anului, Roche a urcat pe locul al doilea la jumatatea anului, pentru ca acum sa ajunga pe primul loc. In acelasi timp, Sanofi-Aventis, pe pozitia a patra la sfarsitul lui martie, a promovat acum pe locul al doilea, in locul Novartis, pentru ca GSK sa cada de pe pozitia de lider pe locul al treilea.

Topul primilor jucatori trebuie privit insa in paralel cu cel al grupelor terapeutice, si atunci avansul sau regresul unei com­panii sau al alteia devine explicabil. In aceasta lumina, evolutia Roche nu a fost surprinzatoare, pentru ca elvetienii au castigat tot mai mult teren cu un portofoliu de medicamente din clase terapeutice cu cresteri sustinute, precum oncologicele. "Medicamentele din oncologie au inregistrat cele mai mari cresteri, iar pe acest segment Roche este un jucator foarte important", explica Adrian Lakatos, consultant farma.

"Pe langa portofoliul modern, Roche beneficiaza si de maturizarea pietei; cu alte cuvinte acum in Romania sunt bani si pentru medi­camente scumpe", adauga Lakatos, referindu-se la faptul ca Roche produce numai medicamente originale, care sunt mai scumpe in raport cu copiile lor, genericele. Medicamentele care inregistreaza cele mai mari vanzari sunt cele care trateaza bolile oncologice, cele ale sistemului musculo-sche­letic si cardiovasculare, la polul opus aflandu-se antiinfectioasele, cele destinate tratarii bolilor tubului digestiv sau organelor de simt.

Bineinteles, ordinea in topul celor mai puternici jucatori din domeniu nu este modelata doar de dinamica vanzarilor unor anumite clase de medicamente; schimbari pot avea loc odata cu eventualele achizitii si fuziuni. Astfel, odata cu finalizarea preluarii pachetului de actiuni de la Zentiva (prezent pe piata din 2005, prin preluarea producatorului bucurestean Sicomed), Sanofi-Aventis ar putea deveni numarul unu pe piata locala. "Sanofi-Aventis are poate cel mai bun portofoliu de produse in curs de dezvoltare la nivel mondial si in urmatorii cinci-sase ani va fi foarte sus in topul celor mai mari companii", estimeaza Lakatos.

Presa internationala comenta, in luna august, un raport al firmei britanice de cercetare EvaluatePharma conform caruia Roche va deveni producatorul cu cele mai mari vanzari la nivel mondial, lasand in urma Pfizer, liderul consacrat. Pozitia acestuia din urma este pusa sub semnul intrebarii, avand in vedere ca Pfizer va pierde in timp cateva patente importante, precum Lipitor sau Viagra, doua medicamente cu valori ale vanzarilor neegalate pana acum. Dupa calculele celor de la EvaluatePharma, varful topului la nivel mondial va semana in 2014 foarte mult cu cel de acum din Romania, lista fiind deschisa, in ordinea vanzarilor, de Roche si continuata de Sanofi-Aventis, GSK, Novartis, Johnson & Johnson si Pfizer. Speculatiile specialistilor britanici se bazeaza pe faptul ca Roche pune accent pe medicamentele bazate pe biotehnologie si, totodata, pe faptul ca grupul nu este amenintat in viitorul apropiat de expirarea vreunui patent important.

Cum studiul Cegedim arata ca nimic nu este batut in cuie, e foarte posibil ca ierarhia celor mai mari jucatori sa se schimbe din nou pe o piata care, dincolo de impredictibilitate, promite un lucru sigur: maturizare, adica reducerea in timp a ritmurilor de crestere a pietei. Cel de-al treilea trimestru al anului a consemnat, e drept, o revenire a ratei de crestere a pietei, la 12,7%, fata de 8,4% cu trei luni in urma, respectiv 6,1% la sfarsitul lunii martie. Cu toate acestea, oficialii Cegedim nu privesc cu optimism ultimul trimestru, pe care il vad puternic afectat de criza preturilor la medicamente din octombrie (pentru ca preturile nu au fost ajustate in functie de cursul leu/euro, distribuitorii de medicamente au sistat acordarea de discounturi catre farmacii si chiar livrarea de medicamente etice, ceea ce a produs un blocaj generalizat in lantul producator-distribuitor-farmacii-pacient).

Dincolo de eventualele intrebari legate de ce abordare va avea noua guvernare cu privire la domeniul sanatatii, necunoscuta principala pentru piata farma din Romania ramane impactul crizei financiare globale. In aceste conditii, studiul nu intrevede perspective mai bune pentru anul viitor, prognozand doar o crestere de o singura cifra in lei si stagnare in euro. O evolutie care s-ar apropia insa oricum de majorarile de o cifra raportate in mod traditional de pietele dezvoltate din vestul Europei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
farmaceutice,
Laura Culita
/opinii/surprizele-de-toamna-3516176
3516176
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.