Totusi, ce vad, citesc, aud romanii?
Audientele TV sunt in scadere sensibila, dar sigura, de cativa ani incoace. La film nu ne prea ducem. Nici macar la fruntasele box-office-ului nu prea mergem. Doar daca apar productii cu un marketing covarsitor, ne mai urnim catre cinema, fara prea mare tragere de inima.
Audientele TV sunt in scadere sensibila, dar sigura, de cativa ani incoace. La film nu ne prea ducem. Nici macar la fruntasele box-office-ului nu prea mergem. Doar daca apar productii cu un marketing covarsitor, ne mai urnim catre cinema, fara prea mare tragere de inima.
Sa incepem cu raspunsurile clasice. Nu avem bani, cica. Dar vreo patru milioane de romani (conform BUSINESS Magazin) castiga peste 500 de euro / luna. Aia patru milioane ce consuma pentru propria placere? Se mai spune ca internetul e de vina. Downloadam, piratam tot ce prindem. Sa inteleg ca francezii sau englezii n-au internet? Un alt motiv invocat e slaba informare a romanului: deja am intrat intr-un cerc vicios - cum sa te informezi daca abia iti cumperi un ziar?
Am putea incerca raspunsuri ceva mai putin frecventate. Pentru lectura poate fi considerata de vina si cultura ortodoxa, foarte putin orientata catre text, carte, cu enoriasi incomparabil mai putin preocupati de lectura decat, sa zicem, cei din culturile protestante sau catolice. Dar ne cam oprim aici. Fascinatia filmului tine totusi de perioada moderna. Sau, poate, ar trebui sa sapam si mai adanc. Perioada totalitara postbelica a insemnat mai ales crearea unei schizoidii puternice intre productia buna, "vestica" (sau cu nuante vestice), consumata pe sest, si o cultura populara oficiala practicata de oamenii regimului.
Filmele propagandistice se urmareau ipocrit, in comun, in vreme ce filmul "adevarat" era consumat conspirativ, intre prietenii stransi in jurul unui aparat video. Cartile bune se vindeau pe sub mana. Succesul era cu atat mai mare cu cat erau mai greu de procurat sau cu cat rumoarea in jurul cartii era mai mare. La mine in familie, de exemplu, cartile bune nu ajungeau decat printr-o sursa: ni le vindea la suprapret un activist de partid caruia i le pastra vanzatoarea sub tejghea.
Clandestinitatea, furtul din avutul public, tainuirea si divertismentul ipocrit au dominat prea mult timp cetateanul mediu din
Tinerii nascuti cu www-ul la indemana au si ei niste parinti. Au legaturi puternice cu o cultura a clandestinului. In acelasi timp, imprumuta cu sarg avantajele schimbului liber de informatie si de produse culturale. Ar putea parea extrem de avantajati. Singurul lucru care se invata mai greu, extrem de greu, este demnitatea consumului, demnitatea confruntarii cu produsul cultural. Iar acesta nu e un demagogic indemn la cumparare in loc de furt de pe net. Ba chiar am o teorie legata de piraterie, care insa ar putea soca ochii cititorilor nostri business-oriented . Vorbeam despre o aristocratie a consumului care nu inseamna lux neaparat, nu inseamna cheltuiala aiuristica pe DVD-uri si CD-uri. Ea are cateva etape. Lectura unor recenzii de incredere. Depistarea zonelor artistice care te pot defini ca personalitate, ca individ, prin lectura unor reviste, a unor critici care iti sunt aproape prin opiniile si gusturile lor. Si, abia apoi, mersul - "la sigur" - la cumparaturi.
Consumul exigent inseamna achizitie lucida. Cu alte cuvinte, nu va indemn sa consumati tot ce vor sa va bage pe gat marile companii producatoare de divertisment. Ci sa cumparati in cunostinta de cauza. Cand o astfel de cultura de consum se va consolida, va asigur ca vom avea romane onorabile vandute in sute de mii de exemplare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană