Unde pleaca seful de la Carrefour?

Postat la 04 aprilie 2006 1 afişăre

La o saptamana dupa ce a inaugurat la Constanta al saptelea proiect Carrefour Romania, François Oliver a confirmat ca va pleca de la compania unde este, de aproape sapte ani, director general. Nu a dat insa nici un indiciu nici asupra motivelor pentru care o face si nici asupra directiei pe care vrea sa o urmeze.

La o saptamana dupa ce a inaugurat la Constanta al saptelea proiect Carrefour Romania, François Oliver a confirmat ca va pleca de la compania unde este, de aproape sapte ani, director general. Nu a dat insa nici un indiciu nici asupra motivelor pentru care o face si nici asupra directiei pe care vrea sa o urmeze.

O astfel de atitudine lasa loc, imediat, pentru multe speculatii: sa plece oare Oliver din tara cu totul? Sau doar de la Carrefour pentru un post (mai bun sau mai bine platit) oferit de o alta companie de profil? Balanta inclina, cel putin la o prima vedere, in favoarea celei de-a doua variante, spun reprezentantii companiilor de head-hunting. Cum pe piata locala de retail este o adevarata penurie de manageri pregatiti si cu performante dovedite in practica, dupa cum spun expertii din domeniu, n-ar fi deloc de mirare ca un alt mare jucator de pe piata de retail sa-i fi facut lui Oliver o oferta mai buna.

Cu atat mai mult cu cat concurenta pe piata locala a hipermaketurilor se intensifica tot mai tare: din acest an avem un nou jucator - Real, divizia de profil a grupului german Metro. Si grupul austriac Spar e in pregatiri asidue pentru a intra in Romania, dar nici Auchan nu sta degeaba. Operatorul francez isi construieste acum prima locatie la Bucuresti, iar de la inceputul anului a lansat o campanie agresiva de recrutare pentru acest magazin. La sefia Auchan pentru Romania se afla Regis Mougel, fost director general la Cora Romania.

Lupta pentru oameni buni e aproape o axioma pe piata muncii din Romania, in toate domeniile. Se duce la fel de acerb si in banking, si in domeniul imobiliar, si in companiile farmaceutice, pentru a enumera doar cateva. Exemplele de manageri care au plecat la concurenta - asa cum ar putea fi si cazul francezului de la Carrefour - nu sunt, in aceste conditii, putine la numar. La sfarsitul anului trecut, actionarii proiectului Baneasa - proiect evaluat la peste un miliard de euro - l-au recrutat pe turcul Ali Ergun Ergen, fostul director general al companiei Anchor Grup. Ergen n-a plecat insa de unul singur, ci a luat cu el o echipa intreaga de specialisti cu care a pus pe picioare afacerea mall-urilor din Bucuresti.

Tendinta in piata e clara: in momentul aparitiei unei companii mari care are nevoie de oameni cu experienta, "solutia este sa recrutezi direct de la concurenta", dupa cum explica reprezentantii companiilor de head-hunting.

Astfel de miscari de trupe s-au vazut, la nivel de top sau middle management, si in banking (plecarea lui Robert Rekkers impreuna cu alti cativa oameni din echipa de la ABN Amro la Banca Transilvania ar fi un exemplu), si in industria media unde asemenea schimbari sunt mult mai vizibile (poate cel cel mai rasunator exemplu ar fi plecarea intregului corp redactional al ProSport la Gazeta Sporturilor in 2003). Ramane de vazut daca plecarea lui Oliver va atrage la randul ei miscari de trupe.

Si totusi, ce probabilitate este sa plece cu totul din Romania? Cei care il cunosc ar spune ca Oliver s-a acomodat cu Romania si se simte bine aici. Vorbeste chiar, de ani de zile, limba romana, iar experienta sa aici s-a dovedit de succes. Oliver a reusit sa construiasca in Romania una dintre cele mai importante companii din cadrul grupului, cu rezultate financiare deosebite. Cifra de afaceri de anul trecut s-a ridicat la 435 de milioane de euro, pozitionand compania pe locul doi dupa Metro Cash & Carry. Mai mult decat atat, Carrefour Orhideea este al treilea hipermarket Carrefour din lume dupa numarul zilnic de vizitatori.

Cariera lui Oliver, acum in varsta de 44 de ani, a inceput la Carrefour in anii ‘90, dupa ce a lucrat un an in departamentul de marketing al fabricii Volkswagen Paris si cinci ani la departamentul de distributie al grupului francez Paribas.

Primul job la Carrefour a fost de director de marketing al diviziei de produse non-alimentare al diviziei din Lyon. Ulterior a devenit responsabil cu logistica si achizitia de alimente proaspete. In 1999, seful sau Jean Michel Arnaud l-a ales sa deschida primul hipermarket din Romania. Oliver a venit aici in august 1999 cu un contract incheiat probabil pe trei ani, ca in cazul oricarui expat. A ramas insa sapte ani aici.

Este adevarat, insa, ca performantele Carrefour in Romania fac din Oliver un activ deosebit de important pentru grupul francez. Motiv pentru care n-ar fi deloc exclusa nici varianta in care plecarea lui sa aiba o alta finalitate. Cine poate spune daca nu cumva conducerea de la Paris nu a decis sa il relocheze pe o alta piata in dezvoltare, unde sa repete succesul de aici.

La sfarsitul anului trecut Carrefour a achizitionat Hyparlo - compania care detinea franciza pentru hipermarketurile Carrefour si care asigura managementul filialei din Romania. Intre timp, grupul a lansat un amplu proces de extindere, planuind sa deschida 100 de noi hipermarketuri pe an pana in 2008. La nivel global, grupul francez Carrefour isi reconsidera strategia de dezvoltare, renuntand la operatiunile pe care le are pe piete mai putin performante, precum Japonia si Mexic, in timp ce s-a reorientat inspre zone cu potential mai ridicat, precum Brazilia si Taiwan. Interese exista si pentru Coreea de Sud, Malaiezia, Spania si Elvetia.

In acest context, experienta lui Oliver ar putea fi exploatata, e drept, la un pret mai mare decat pana acum. Cum face parte din top management, salariul lui Oliver va urca probabil cu cel putin 50% intr-o alta companie - pun pariu head-hunterii. Ba poate chiar mai mult, adauga ei, daca cei de la Carrefour vor decide sa faca o contraoferta.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Unde pleaca seful de la Carrefour?
/opinii/unde-pleaca-seful-de-la-carrefour-1005268
1005268
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.