Va mari iPad vanzarile Apple?

Postat la 08 februarie 2010 20 afişări

Nu e altceva decat un iPhone mai mare. Cam de patru ori mai mare, au comentat criticii cand au pus pentru prima data ochii pe noua jucarie a lui Steve Jobs. La fel vor spune oare si despre vanzari?

Pentru Steve Jobs, secretul succesului pare sa fie imensa masinarie de marketing cladita in spatele imperiului Apple. De fiecare data cand pregateste cate un as in maneca, speculatiile inunda internetul si publicatiile internationale in cele cateva saptamani dinaintea lansarii, pregatind astfel publicul pentru iesirea lui la rampa. Un moment in care nu ramane decat sa puna in aplicare, sarmant, tactici deja bine invatate de cucerire a publicului pentru a face din acel iOrice un gadget ravnit. Si functioneaza: a functionat cu iPod, a functionat si cu iPhone.

Nu degeaba Jobs a folosit si de aceasta data, in timpul prezentarii iPad ce a fost urmarita de zeci de milioane de oameni atat din sala, dar mai ales pe internet, in jur de 25 de superlative, repetate in mod aproape obsesiv. Si critica, departe de a deranja, e unul dintre elementele din ecuatie, pentru ca genereaza "buzz" si suscita curiozitatea publicului, iar pe fanii Apple nu-i face oricum sa se gandeasca de doua ori daca ar cumpara sau nu gadgetul.

Desi acum patru ani, in preajma lansarii iPhone, au aparut atatea argumente ca telefonul n-ar avea mari sanse de reusita, grupuri de oameni s-au asezat la coada in fata magazinelor Apple si AT&T cu trei zile inainte de lansarea propriu-zisa, asa incat sa fie printre primii cumparatori. S-a intamplat inclusiv in Romania, judecand dupa cei in jur de 100 de clienti adunati in miez de noapte de vara in fata magazinului Orange din Calea Victoriei, pregatiti sa astepte cateva ore bune ca sa poata pleca acasa cu un iPhone, in conditiile in care multi altii aveau deja un exemplar obtinut prin diverse canale neoficiale.

E adevarat, iPad-ului ii lipsesc destule dintre functiile pe care le are un iPhone si nici nu se poate bate cot la cot cu un netbook, minusuri la care se mai adauga si un pret relativ ridicat pentru o combinatie intre e-reader pentru carti digitale, player video si audio si consola de jocuri. nsa, cu toate defectele sale, iPad a pus deja in miscare multe rotite in industrie. Pe de-o parte, incep negocierile cu comerciantii, pentru ca, desi se stie ca Apple va continua parteneriatul cu AT&T in SUA, gadgetul care necesita o cartela micro-SIM pentru 3G nu mai depinde de un contract de comunicatii, ceea ce inseamna ca ar putea fi vandut teoretic de orice operator telecom. Pentru piata noastra, nu este exclus sa se pregateasca o lansare similara cu cea a iPhone si tot in magazinele Orange, iar coada sa fie chiar de cateva ori mai mare, dat fiind ca interes al publicului exista. Unii se considera deja viitori posesori ai unui iPad, dupa ce au plasat si platit o comanda pe Mar.ro, magazinul online de produse si accesorii Apple. A fost insa doar o neintelegere, care a pornit de la faptul ca aproape imediat dupa lansare, pe site a aparut si produsul cu un pret afisat de zero lei, la care s-au adaugat taxele de transport. Evident, a fost o incercare a magazinului de a profita de numarul mare al cautarilor pe Google dupa numele produsului, dar ea nu schimba cu nimic faptul ca multi s-au inghesuit sa cumpere si pretind acum sa primeasca iPad-ul atunci cand va fi lansat.

Pe de alta parte, "jucaria" a pus pe jar producatorii de continut, care se grabesc de pe acum sa acopere nisa aplicatiilor dedicate. n laboratoarele locale ale Gameloft, spre exemplu, se lucreaza deja la adaptarea jocului Nova pentru platforma iPad, dar si la un proiect destinat exclusiv echipamentului, care face loc ideilor creative care nu au ajuns pana acum pe ecranele telefoanelor mobile, fiind potrivit si pentru jocuri in doi, dupa cum spune Paul Friciu, seful companiei. Exemplul nu este singular: dezvoltatorii mai mici care au conceput anterior aplicatii pentru iPhone incep sa lucreze la adaptarea acestora pentru noul format sau la crearea altora noi.

Totodata, iPad este considerat raspunsul la multe dintre problemele cu care s-a confruntat industria media pana acum, fiind privit nu doar ca un echipament revolutionar, ci ca un colac de salvare pentru companiile media care nu au descoperit inca un model profitabil independent de distributie si monetizare a continutului online. Parerile sunt impartite. Optimistii sustin ca iPad marcheaza intr-adevar inceputul unei noi ere digitale, urmand sa schimbe radical modul cum se consuma informatia si divertismentul pe internet, in timp ce pesimistii il privesc ca pe orice alt echipament de acest gen (mai ales ca exista destui competitori), ajuns insa pe piata la un moment potrivit, in care dificultatile economice si intreg lantul generat de acestea determina o absorbtie avida a oricarui produs scos la rampa in "ambalajul" potrivit.

Pana una-alta, mai multi analisti au emis deja cateva estimari pentru vanzarile iPad. Chris Whitmore de la Deutsche Bank crede ca va fi vorba de 2 milioane de bucati anul acesta in SUA, in timp ce in 2011 cifra se va dubla. Perspective sunt insa si pentru 10 milioane de bucati, dar pe termen mediu, apreciaza Paul Peng, vicepresedinte al producatorului de ecrane cu cristale lichide AU Optronics. Nu arata deloc bine, daca ne gandim ca in 2007, numai in primele trei zile de la lansare au fost vandute in jur de 500.000 de telefoane iPhone, iar pragul de 4 milioane de bucati a fost atins in numai sase luni.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
Anca Arsene Barbulescu,
iPad
/opinii/va-mari-ipad-vanzarile-apple-5483513
5483513
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.