You si mai cum?

Postat la 17 iulie 2007 1 afişăre

Priviti-va in oglinda, in monitorul calculatorului, in oglinda retrovizoare sau in ochii fiintei iubite; nu este un exercitiu de autoadmiratie, actiunea ar trebui, din contra, sa actioneze ca un soi de dus rece. Asta pentru ca unii spun ca nu mai contati prea mult, cu toate ca aveti puterea. Pentru ca nu aveti vointa. Pentru ca v-ati lenevit.

Priviti-va in oglinda, in monitorul calculatorului, in oglinda retrovizoare sau in ochii fiintei iubite; nu este un exercitiu de autoadmiratie, actiunea ar trebui, din contra, sa actioneze ca un soi de dus rece. Asta pentru ca unii spun ca nu mai contati prea mult, cu toate ca aveti puterea. Pentru ca nu aveti vointa. Pentru ca v-ati lenevit.

 

Cu aproximativ un an de zile in urma scriam despre un top al persoanelor care conteaza, intocmit de o revista americana pe care o respect si pe care o citesc de cate ori pot. Clasamentul priveste personajele influente care au venit cu inovatii in lumea afacerilor, sunt vizionari si deschisi noului. Pe primul loc se afla, vara trecuta, cetateanul ("you", spuneau americanii), dar nu leguma care ia ce i se ofera, fara sa puna intrebari si fara sa-si puna intrebari, ci persoanele active, care aleg, analizeaza, influenteaza si, mai ales, comunica. Forumurile de discutii, expozitiile virtuale de fotografii, blogurile sunt atat uneltele folosite ce cei activi, cat si germenii din care va aparea urmatoarea etapa de dezvoltare a Internetului. Cateva luni mai tarziu ideea era preluata de revista Time, care il numea pe acelasi "you", cu aproximativ aceeasi argumentatie, drept personalitatea anului 2006.

 

In acest an "you" s-a mentinut in top, dar a cazut pe locul 45 intr-un clasament de 50. Jalnic! Argumentatia a fost ceva de genul: "..te-ai lenevit. Toate spoturile cu pisici care danseaza, canta la pian sau intra cu capul in zid de pe YouTube! Asa de lipsit de originalitate! Si toata linguseala pe langa «Snakes on a Plane». Si Sanjaya. Uite, credem ca mai ai o gramada de potential. Dar daca chiar vei schimba peisajul media, e momentul sa intri in joc".

 

"Snakes on a Plane" este un film, un thriller cu o sumedenie de serpi ce haladuiesc intr-un avion, iar Sanjaya este castigatorul (sau poate castigatoarea, nu stiu sigur si mi-e lene sa caut)  a unui important concurs producator de vedete din Statele Unite.

 

Le dau dreptate prietenilor mei americani, ei stiu intotdeauna mai bine si, in plus, lucreaza intr-o lume puternic conectata si interconectata. Personal ma consider a avea o pozitie relativ cracanata, pentru ca pendulez intre "you"-ul pe care l-au premiat americanii si "real life"-ul dambovitean, gloduros, chiar daca e pavat si bordurat. Adica am o viata activa pe Net, postez, emailez, comentez, ca maine ma apuc si de bloguit, dar sunt si consumatorul care sta cu o placa video in service de am si uitat de ea (adica m-am lenevit, cum zic mai sus); cand mi-am adus aminte, am constatat ca si firma cu care am colaborat (pentru ultima data) uitase, la modul relativ, de ea...

 

Ne-am adus ambii aminte si sper sa se rezolve.

 

Mediul inconjurator, agitatia lumii, ritmul schimbarilor fac din existenta lui "you" ceva asemanator cu parcursul unui personaj dintr-un joc pe calculator: salt, furisat, foc de voie, ascuns in coltul intunecat, iar furisat, alte doua salturi, lichidarea altui inamic si mai departe tot asa. In lumea asta pentru "you" sunt doua posibilitati, sa fie cetatean sau sa fie populatie. Diferenta, despre care am mai scris, mi se pare a fi astfel: un cetatean este implicat, in timp ce populatia este o masa informa care asteapta sa fie hranita, hidratata, spalata, corcolita. Cel mai usor in cazul populatiei este cu distractia; aceasta, cat mai grosiera, este valoarea unanim recunoscuta si acceptata.

 

Studii de caz: cand mi-au spus ca placa mea video este la reparat, cei de la firma m-au luat drept populatie, care inghite fraiereli de genul cum repara romanii placi video pentru calculatoare, de parca ar fi televizoare alb-negru Venus. Cand o sa umplu toate canalele Internetului de postari negativiste despre relatia dintre noi - eu, consumatorul si ei, nepasatorii, ca sa folosesc un eufemism -, o sa devin cetatean. "You."

 

"You" este si consumator si producator si este important, pentru ca este un arbitru. Ultimele dispute pe care este pus sa le arbitreze sunt, ca sa raman in zona soft a distractiei, chestiuni de genul "biocarburanti versus paste".

 

Grea problema, va asigur.

 

E in felul urmator: producatorii italieni de paste au anuntat ca pretul unei farfurii de spaghetti va creste cu 20 de procente, din cauza recoltei insuficiente de grau dur. Recolta este insuficienta, pentru ca multi agricultori au preferat sa isi directioneze produsele spre fabricile de etanol. Iar producatorii de paste sunt ultimii dintr-un sir mai lung de napastuiti, pentru ca in ianuarie mexicanii au fost instiintati ca se vor confrunta cu o criza de tortillas, iar in mai preturile la bere, in Germania, au crescut tot din cauza concurentei biocarburantilor.

 

"You" trebuie sa decizi. Paste, bere, tortillas si ce o mai fi sau etanol, incalzire globala, masini modificate si restul...

 

Poate ar trebui, intr-adevar, sa lasam, cum spun amicii mei americani, pisicile in pace.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
You si mai cum?
/opinii/you-si-mai-cum-1009850
1009850
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.