C&A incepe lupta cu Zara

Postat la 05 aprilie 2009 930 afişări

Abia au pasit in Romania si se gandesc deja la primul loc pe piata. Dar nu sunt singurii. C&A se va lupta pentru suprematie pe plan local cu aceiasi retaileri din Europa, doar ca la o scara mai mica, si nu pe stradutele de shopping aglomerate din capitalele europene, ci in toate mallurile care se vor mai deschide in marile orase.

Multa lume, agitatie, pancarte cu promotii, o mascota care impartea vesela baloane colorate celor cateva zeci bune de vizitatori pierduti printre standurile cu imbracaminte si un nume nou pentru piata de moda din Romania: C&A. Se intampla in ziua de 2 aprilie 2009, prima in care C&A, unul dintre cei mai cunoscuti retaileri vestimentari din Europa, a deschis primul magazin in centrul comercial Militari Shopping Center din Capitala. In mijlocul agitatiei, doar doi barbati faceau nota discordanta, cu costumele lor serioase si aerul preocupat pe fata: Norbert W. Scheele, general manager al C&A pe Austria & SEE, si Herbert Asamer, purtatorul de cuvant al companiei la nivel international, veniti in Romania pentru a coordona indeaproape lansarea primului magazin al lantului de retail vestimentar.

Venirea celor doi are legatura cu modelul de business pe care retailerul il aplica in toate tarile in care este prezent: nu acorda francize, ci investeste direct pentru a detine controlul asupra preturilor, a retelei de distributie si a magazinelor. Experienta C&A din celelalte 16 tari in care activeaza - precum Belgia, Portugalia, Cehia, Ungaria, Polonia sau Slovacia - a confirmat ca aceasta e cea mai buna strategie, spun cei doi reprezentanti ai companiei. “Intrarea in Romania a fost urmatorul pas logic pentru noi”, spune Norbert W. Scheele. Managerul afirma ca expansiunea grupului spre est a inceput cu Austria, iar in 2009 va atinge doua puncte din sud-est, Romania si Croatia.

Decizia de a veni in Romania a fost luata in urma cu doi ani, dar primele calatorii cu scopul de a cerceta piata si de a testa terenul au fost facute incepand din 2005: “Timp de un an am trimis delegatii cate doua-trei zile pentru a analiza piata si a stabili contacte cu potentialii colaboratori. Dar am stiut din momentul in care am pasit in primul mall romanesc, in 2005, ca trebuie sa intram in Romania: era exact ca mall-urile de afara”, povesteste pentru BUSINESS Magazin Norbert Scheele.

Singura diferenta fata de vestul Europei, care a cantarit pozitiv in balanta decizionala, a fost lipsa unei concurente dure. Pe criteriul acesta Scheele mizeaza chiar si acum, desi ultimii doi ani au marcat extinderea agresiva a altor nume mari din fashion retail, ca Inditex, New Yorker, Deichmann, Takko sau LPP. Una dintre cele mai rapide extinderi din ultimii doi ani a fost cea a liderului mondial, grupul spaniol Inditex (care detine brandurile Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home si Massimo Dutti), care a ajuns acum la 24 de magazine la nivel local, dintre care cinci sunt deschise sub brandul Zara, iar pana la sfarsitul anului va mai lansa alte 13, unul fiind stradal, in Piata Unirii din Capitala.

Magazinul C&A din mall-ul din Militari, inaugurat pe o suprafata de 1.850 de metri patrati, este primul dintr-o serie de patru care ar trebui sa fie deschise pana la sfarsitul acestui an. Urmatoarele deschideri sunt programate in Buzau (Aurora Mall) si in Bucuresti (Cotroceni Park si Sun Plaza). Pentru 2010, compania vrea sa extinda reteaua pana la cel putin zece magazine, atat in Bucuresti, cat si in orasele de peste 100.000 de locuitori din provincie. Momentul lansarii C&A in Romania nu este insa cel mai fericit. De la cresteri rapide de peste 20% in 2008, retailul a inregistrat in primele luni ale anului 2009 acelasi ritm, dar cu minus. Cu toate acestea, managerii veniti la Bucuresti pentru lansare au inca planuri de a deveni lideri de piata.

Anul trecut, cand retailul romanesc cunostea una dintre cele mai mari cresteri din Europa, planurile companiei olandeze erau mult mai optimiste si vizau deschiderea a patru pana la sase magazine noi in 2009, urmand ca din 2010 sa deschida cate opt magazine noi anual. Criza a temperat insa ambitiile retailerului. “Obiectivul s-a mentinut, doar ritmul de dezvoltare a mai incetint”, spune Herbert Asamer, purtatorul de cuvant al companiei, care precizeaza ca extinderea C&A depinde de doi factori: consumatorii si dezvoltatorii de mall-uri. Asa se face ca, de anul trecut, cand erau asteptate pana la sase magazine C&A in 2009, planul de extindere s-a injumatatit, in conditiile in care reprezentantii C&A nu sunt foarte siguri nici de cele patru magazine ramase pe lista de inaugurari acum: “Am fi vrut sa deschidem un magazin in Sun Plaza primavara aceasta, dar dezvoltatorii au amanat inaugurarea mall-ului pana in toamna. Speram sa deschidem macar atunci”.

La fel s-a i ntamplat probabil si cu celelalte magazine din provincie anuntate inca de anul trecut, dar care nu se vor mai concretiza in 2009: Oradea, Iasi, Galati, Cluj si Arad. “La Cluj deschidem anul viitor sau chiar in doi ani. La Iasi, dezvoltatorul (Omilos Group, cu Era Shopping Park, acelasi dezvoltator cu care C&A colaboreaza si pentru deschiderea unui magazin la Oradea - n.r.) a inaugurat deocamdata doar o parte din spatiul comercial, iar zona cu magazine, in care avem si noi inchiriat spatiul, nu s-a deschis inca si probabil nu va fi deschisa nici anul viitor”, spune Scheele.

Pana atunci, in Militari este sigur un C&A. Iar pana cand nu va avea zece magazine deschise in Romania, Scheele nu vrea sa vorbeasca despre planuri de vanzari si profit; ramane ca olandezii sa inteleaga intai cum functioneaza de fapt o piata cu mari consumatori de moda, dar cu venituri mici: “Avem asteptari mari de business, altfel nu am fi aici. Dar deocamdata nu stim inca daca romanii prefera pantalonii din piele sau pe cei din stofa”.

 


Cine va conduce magazinele C&A

Originile C&A

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/c-a-incepe-lupta-cu-zara-4144857
4144857
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.