Cine pierde si cine castiga din vanzarea Kandia-Excelent
Kandia- Excelent si-a schimbat din nou proprietarul, asa cum a mai facut-o de cateva ori dupa 1989. Pentru prima data, pe bani mai putini. Cine pierde si cine castiga?
"Sunt o serie de executivi atrasi de pozitiile de management pentru afacerea din Romania. In urmatoarele saptamani vom avea mai multe interviuri si este posibil sa luam o decizie". Astfel rezuma Nicholas Hill primul pas al strategiei pe care familia austriaca Meinl o are pentru Kandia-Excelent, pe care tocmai a cumparat-o saptamana trecuta pentru o valoare de cateva ori mai mica decat cea pentru care o vanduse catre Cadbury in urma cu trei ani.
Afacerea pare, cel putin la o prima vedere, foarte buna pentru austrieci, in conditiile in care vanzarea operatiunilor din Romania ale Cadbury fusese impusa la inceputul acestui an de Comisia Europeana, pentru a accepta fuziunea la nivel international a operatiunilor Kraft si Cadbury.
Practic, Meinl cumpara acum prin intermediul fondului de investitii Oryxa Capital, pe care il controleaza, aceeasi afacere pe care o vindea in 2007 catre Cadbury pentru aproape 100 de milioane de euro. Doar ca la un pret de patru-cinci ori mai mic.
Meinl intrase treptat in actionariatul Kandia-Excelent, preluand inca din 2003 actiunile pe care le detinea un alt fond de investitii in spatele caruia se afla, potrivit informatiilor disponibile, omul de afaceri Fathi Taher. De altfel, "sfaturile si experienta catorva oameni care au avut si in trecut de-a face cu compania" au fost, potrivit lui Hill, consultantul financiar al Oryxa Capital, determinante pentru desemnarea fondului drept castigator in fata altor sapte concurenti redutabili, printre care Nestle, Ulker si Ritter Sport, conform Ziarului Financiar. Adica investitori strategici, unii fiind deja prezenti cu activitati de productie in tara.
Dincolo de sfaturile de care vorbea Hill, Kraft pare sa fi ales Oryxa, spun surse din industria bunurilor de larg consum, tocmai pentru a nu-i intari pe concurentii sai strategici prezenti in Romania, in conditiile in care Kraft detinea in mod direct o cota de 30-40% din piata ciocolatei, potrivit unui raport al Comisiei Europene, care citeaza studii AC Nielsen. Daca nu ar fi vandut operatiunile Cadbury din Romania, Kraft ar fi trecut de o cota de peste 50% din piata.
Daca va fi aprobata de Comisia Europeana, vanzarea Kandia-Excelent ar fi inca una din lungul sir de tranzactii care au vizat doua dintre cele mai cunoscute nume de pe piata ciocolatei din Romania.
Povestea fabricii timisorene Kandia incepe din anul 1890, in timp ce Excelent fusese numele sub care a devenit cunoscuta dupa 90 fosta intreprindere de produse zaharoase Bucuresti, fondata in anul 1948 prin nationalizarea a trei fabrici: Intreprinderea Frank (infiintata ca filiala a concernului Heinrich Frank Sohne din Linz Austria) in anul 1889, fabrica pentru industrializarea produselor zaharoase SAR Corso si firma individuala Paval Helioty.
Din a doua parte a anilor '90, cele doua companii - Kandia si Excelent - au fost privatizate de catre Fondul Proprietatii de Stat si in urma unor serii de tranzactii au ajuns sa fuzioneze in anul 2004, moment de la care a inceput relansarea Kandia-Excelent si a unora dintre brandurile din portofoliul sau. Sediul central al noii companii a fost stabilit la Bucuresti si, in urma unor investitii de circa 13 milioane de euro, s-a deschis aici cea mai noua fabrica, cea de la Timisoara fiind inchisa.
Cititi articolul integral in editia tiparita a BUSINESS Magazin.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro