Cum se vad afacerile Borsec dupa 205 ani
Numele celei mai vandute marci de apa minerala si-ar putea gasi corespondent si in aria de servicii balneoclimaterice. Romaqua Grup, proprietarul Borsec, planuieste sa ridice din temelii un hotel nou in locul celui pe care l-a cumparat.
"Este un hotel vechi, cu camere de 11-12 mp si este mai scump sa-l modificam decat sa-l daramam si sa ridicam altul in locul lui", spune Nicolae Palfi, vicepresedinte si actionar al Romaqua Grup. Palfi nu a precizat suma destinata acestei investitii, spunand ca actionarii prefera sa analizeze cativa ani un domeniu nou inainte a-l aborda. Grupul are acum activitati in domeniul apelor minerale (Borsec fiind lider de piata cu o cota de 36% in volum), in productia de bauturi racoritoare (cu Brifcor, Cico sau Giusto), in bere (cu Albacher) si cafea (Metropolitan). Vicepresedintele Romaqua spune ca inainte de lansarea bauturilor racoritoare in 2004 firma a studiat patru ani domeniul, iar in cazul berii, lansata in 2008, a durat chiar mai mult - cinci ani. Vanzarile de ape minerale au, in continuare, cea mai mare pondere (52%) in cifra de afaceri a companiei, care a ajuns anul trecut la 142,5 mil. euro, in scadere cu 4% fata de 2009.
Scaderea, precizeaza Palfi, a fost insa mai mica decat contractia pietei, prin urmare compania a castigat cota de piata. Firma si-a redus anul trecut costurile cu circa 5%, dar fara a concedia personal si fara a opera reduceri salariale. "Orice buget al unei familii a fost adaptat la conditiile actuale, asa a fost si cazul nostru", spune reprezentantul firmei, care a inregistrat anul trecut un profit de 7 milioane de euro. Grupul are acum 2.022 de angajati, care lucreaza in 10 sucursale si puncte de lucru, Romaqua avand acum sapte fabrici. Compania a investit 190 de milioane de euro de la privatizare, in 1998, dar istoria marcii Borsec incepe cu multa vreme in urma. Izvoarele de la Borsec au fost descoperite de romani dupa cucerirea Daciei, iar imbutelierea industriala a inceput in 1806. "Dupa un mare chin de transformari, am ajuns la concluzia ca investitia initiala in urma cu 205 ani a fost echivalentul sumei actuale de 87.000 de euro", spune Palfi. In acel an s-au vandut 3 milioane de litri de apa minerala Borsec, care era imbuteliata in sticle de 5,10 sau 25 de litri, in bidoane si butoaie. Spre comparatie, volumele vandute anul trecut au fost de peste 110 ori mai mari, ajungand la 335 de milioane de litri.
Un buget de investitii pentru anul in curs nu este batut in cuie, desi actionarii isi doresc sa dubleze productia de bere, sa creasca capacitatea de depozitare la nivelul tari cu 20.000 mp. Si fabrica de apa minerala din Borsec este trecuta la capitolul de investitii, dar toate aceste proiecte vor demara doar in a doua parte a anului, in functie de evolutii. "Acum sunt usor optimist in privinta viitorului. Ne trebuie o canicula adevarata, ca in 2007, si problemele sectorului dispar", spune Palfi. Tot el completeaza insa ca planurile de investitii trebuie facute luand in considerare toti factorii economici interni si internationali, cum sunt razboaiele si cataclismele. "Sigur, as putea spune ca am putea investi 20 de milioane de euro", declara reprezentantul Romaqua, care precizeaza ca lucrarile nu vor incepe inainte de a exista o minima predictibilitate. "Intr-un an normal, in 2007, de pilda, puteam sa spun cu precizie care este bugetul si care sunt asteptarile noastre, cu o marja de eroare de 1%", spune Palfi, care completeaza ca in prezent lucrurile stau cu totul altfel. In ultimii doi ani compania a lucrat cu doua variante de buget, iar acum are doar unul orientativ, care se ajusteaza dupa fiecare analiza saptamanala.
Pretul barilului de petrol, de pilda, are un cuvant apasat de spus in vanzarile de ape minerale, sucuri sau bere. Si asta pentru ca pretul la materia prima pentru PET-uri s-a dublat, iar la propiletilena, folosita pentru fabricarea dopurilor si a foliilor pentru ambalare, a crescut cu 80%. "Pana acum nu am crescut preturile, am preluat toate costurile", spune Palfi, care admite ca dupa Pasti e posibil ca la rafturi etichetele sa afiseze preturi cu 5% mai mari la apa minerala.
Un sezon calduros ar putea duce la o evolutie spectaculoasa a vanzarilor. "Piata a functionat foarte bine cand au fost cateva zile cu soare", spune Palfi care precizeaza ca, desi produsele din portofoliu sunt inrudite, exista diferente mari intre modelele de afaceri. Desi atat vanzarile de apa, sucuri cat si bere sunt influentate de sezon, diferentele dintre ele sunt destul de mari. In perioada calda, vanzarile de ape se dubleaza, cele de bere cresc de trei ori, iar in cazul sucurilor variatiile sunt mult mai mici.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro