De ce nu exportam la Moscova
Numiti trei produse fabricate in Romania care ar putea fi tentante pentru un consumator rus. Desi nu este o ghicitoare, raspunsurile din partea specialistilor vin greu si cu retinere: ce ar putea fi tentant pentru un rus care gaseste in magazinele de acasa absolut orice din orice categorie de pret?
Mihai Macsim se ridica de pe scaunul de la biroul sau si scoate de dedesubt un catalog care seamana cu “Pagini Aurii”, doar ca e cam de trei ori mai gros. Este plin de reclame, toate in rusa si toate din cele mai variate domenii, de la ciocolata la haine de blana si masini. “Este un catalog de reclama din Rusia, care se tipareste de doua ori pe an si unde este bine sa fii ca sa existi pe piata rusa, deoarece este un instrument de lucru atat pentru angrosisti, cat si pentru clienti”, explica presedintele Camerei de Comert Romano-Ruse, care lucreaza din 1995, de la infiintarea camerei, pe diverse proiecte dintre companiile din cele doua tari.
Mihai Macsim isi aminteste ca inainte de 1989, blanurile si mobila romanesti erau bine pozitionate in acest catalog, iar o companie precum Favior Orastie, producator de haine de blana, a fost nevoita sa construiasca un hotel si sa infiinteze o casa de comert dupa aparitia in acest catalog. Scaderea schimburilor comerciale dintre cele doua tari a inceput inca din 1990, iar in 2007 valoarea acestora a fost de cinci miliarde de dolari, din care exporturile au reprezentat insa mai putin de 10%, dupa cum spune Institutul de Statistica.