Distribuitorii cauta profitul pierdut
Scumpirea carburantilor, infrastructura deficitara, costurile mari de personal si presiunea pe pret din partea comerciantilor ii fac pe distribuitori sa isi regandeasca strategiile, in incercarea de a ajunge din nou profitabili.
Daca privim la cifrele raportate pentru 2007 de cele mai importante companii de distributie, se vede cu usurinta ca primul an dupa aderarea la UE nu a fost deloc usor pentru afacerile din domeniu. Cea mai mare companie de profil, Interbrands Marketing & Distribution (distribuitorul British American Tobacco si Procter & Gamble, printre altele) a terminat anul trecut cu o scadere a profitului de nu mai putin de 148%, desi cifra de afaceri a crescut cu 40%, la 1,07 miliarde de euro. Astfel de cifre semnaleaza ca distribuitorii din Romania traverseaza o perioada dificila, in care cresterea costurilor si presiunea din partea lanturilor de retail devenite din ce in ce mai puternice au limitat drastic posibilitatile de castig.
Anul trecut, profiturile - atunci cand au existat - au fost in general sub un milion de euro, la cifre de afaceri de zeci sau sute de milioane de euro. Pana la un punct, profiturile mici sunt explicabile prin profilul activitatii de distributie, explica Dragos Gheorghe, directorul de operatiuni al Top Brands Distribution; nu se poate compara rata profitului in distributie cu cea din alte afaceri “la moda”, cum le numeste el (imobiliare, constructii), insa in timp aceasta se poate dovedi mai stabila si chiar superioara fata de ce se intampla in alte industrii.