Miza pe export
Pentru prima oara in istoria sa, Dacia a vandut in 2007 mai multe autovehicule la export decat in Romania. Iar diferenta se va mari in anii urmatori, Dacia ajungand la mai putin de 30% dintr-o piata auto dominata de importuri.
Poate ca scaderea de pe plan intern reprezinta singura dezamagire“, a comentat Jacques Daniel, directorul comercial al Dacia, rezultatele comerciale inregistrate anul trecut de catre producatorul auto.
Desi si-a majorat vanzarile totale cu 17,4%, Dacia a incheiat al doilea an consecutiv cu o scadere a vanzarilor de pe piata locala. Si aceasta in conditiile in care piata auto din Romania a consemnat in aceasta perioada cresteri de 16% (in 2006) si mai mult de 20% (estimarea analistilor pentru anul 2007, dupa ce in primele 11 luni statisticile APIA indicau o crestere de aproape 24%).
„Nu pot concura pe segmente unde nu am produse. Noi avem trei modele, dar piata cere si altele, de lux sau autoturisme mici“, considera Jacques Daniel.
Bilantul total al Dacia a fost insa pozitiv datorita vanzarilor mai mari cu peste 44% pe pietele externe, cererea de automobile Logan mentinandu-se ridicata atat in pietele emergente precum Turcia, dar si in Europa de Vest (Franta, Germania sau Italia). Exporturile ridicate au determinat deja investitii importante in cresterea capacitatii de productie a fabricii de la Pitesti pana la 350.000 de unitati pe an.
In plus, in a doua jumatate a anului trecut, presedintele grupului francez Renault, Carlos Ghosn, a ridicat miza prin anuntarea unei capacitati de productie de 400.000 de masini la finalul anului 2009, din care cea mai mare parte vor merge la export.
Chiar daca anul 2007 a marcat scaderea cotei de piata a Dacia pe piata romaneasca sub 30% (o premiera, in conditiile in care modelele Dacia au reprezentat multi ani la rand peste jumatate din vanzarile de masini noi), anul acesta ar putea readuce producatorul peste pragul denumit de unii dintre analistii auto „cota de avarie“.
Strategia companiei prevede lansarea unui model pick-up realizat pe baza platformei Logan, acoperindu-se astfel mai bine segmentul vehiculelor comerciale, pe care Dacia a scazut cu peste 35% in primele 11 luni ale anului trecut. Cota modelului pick-up din vanzarile totale pe plan intern este estimata la aproximativ 10%, in a doua jumatate a anului urmand sa fie lansat si un nou model Dacia, derivat din Renault Sandero.
„Avem deja 70% cota de piata pe segmentul sedan si de aceea introducem noi modele“, explica Daniel. El se refera in primul rand la modelul pick-up, care va contribui anul acesta cu aproximativ o zecime la vanzarile de masini Dacia din Romania.
Pentru comparatie, in primele 11 luni ale anului trecut, vanzarile de automobile comerciale ale Dacia au scazut cu aproximativ 43%, potrivit datelor APIA, in conditiile in care modelul anterior Dacia Pick-up fusese deja scos din productie in anul 2006.
Un rol important in strategia Dacia de anul acesta il va avea, potrivit lui Daniel, si varianta de autoturism in doua volume (hatchback) prezentat in avanpremiera la Salonul Auto de la Frankfurt sub denumirea Renault Sandero si a carui comercializare a inceput deja in tarile din America de Sud.
In plus, considera analistii auto, cei care decid pe masura cresterii puterii de cumparare sa faca pasul spre o masina de import nu inseamna profituri mai mici pentru Renault, proprietarul Dacia, deoarece multi dintre dealerii din reteaua Dacia sunt de asemenea comercianti de Renault si Nissan.
Chiar si asa, cota de piata cumulata a grupului francez se afla de doi ani in scadere. Noroc cu exporturile si cu taxa de prima inmatriculare, care a protejat pana acum in special marcile din segmentul ieftin. Solicitarile Comisiei Europene, de reducere sau chiar renuntare la aceasta taxa, dau insa emotii producatorului roman. Pentru ca, dupa cum spune si Jacques Daniel, „vom exporta o parte din autovehiculele pe care nu le vom mai vinde pe plan intern, dar nu putem exporta tot si ne va afecta cu siguranta activitatea. Plus ca automobilele second-hand nu vor ajunge in service-urile noastre si vom pierde si pe acest segment“.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro