O treime dintre europeni cred ca marca CE de pe produse inseamna "fabricat in Europa". Romanii, printre cei mai neinformati consumatori

Autor: Crenguta Nicolae Postat la 11 aprilie 2011 820 afişări

Majoritatea consumatorilor din Europa nu sunt constienti de drepturile lor fundamentale, cum ar fi dreptul ca un produs defect sa fie reparat, rambursat sau inlocuit timp de 24 luni de la achizitie, dreptul de a anula un contract de servicii financiare online timp de 14 zile sau dreptul de a anula un contract cu un agent de vanzare la domiciliu, reiese din ultimul Eurobarometru.

Europenii au dificultati legate inclusiv de calcule simple atunci cand cumpara un produs. Doua din zece persoane intervievate nu au fost capabile sa aleaga cea mai ieftina optiune la achizitionarea unui televizor cu ecran plat. Numai 58% au putut citi corect o eticheta cu ingrediente si 18% nu au putut identifica data expirarii.

Romanii poseda astfel de abilitati corecte de calcul doar in proportie de 15%, cea mai scazuta pondere din Europa. La polul opus se afla norvegienii, unde ponderea celor care se descurca la calcule, cifre si date atinge 70%.

Numai 2% dintre consumatori au recunoscut cinci logo-uri obisnuite de informatie publica, 33% dintre consumatori au crezut ca marca CE inseamna "fabricat in Europa" si numai 25% au stiut corect ca ea desemneaza un produs "in conformitate cu legislatia UE". Multi nu au putut sa numeasca o organizatie care se ocupa de protectia consumatorilor in tara lor.

Mai mult de unul din cinci respondenti s-au confruntat cu o situatie in care au avut motive sa faca reclamatie in ultimele 12 luni, dar ponderea celor care intampina si reclama probleme creste odata cu gradul lor de informare.

Lituanienii, romanii si portughezii declara in proportie de mai putin de 10% ca au intampinat probleme legate de ceea ce au cumparat, in timp ce in Olanda si Islanda, respectiv Norvegia, procentul se apropie de 40%, respectiv trece de 45%. Interesant e ca proportiile se pastreaza cand cei in cauza au raspuns la intrebarea daca se simt increzatori si protejati in drepturile lor de consumatori.

Prejudiciul la adresa consumatorilor in urma unor alegeri gresite de produse sau servicii este estimat la 0,4% din PIB european, estimeaza Comisia Europeana.

Sondajul a fost realizat in 2010 in 29 de tari (UE 27, Islanda si Norvegia), implicand 56.471 de consumatori carora le-au fost adresate 70 de intrebari, urmarind sa determine gradul de informare al consumatorilor cu privire la drepturile lor, disponibilitatea de a-si revendica drepturile si capacitatile lor de a evalua ceea ce cumpara.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/o-treime-dintre-europeni-cred-ca-marca-ce-de-pe-produse-inseamna-fabricat-in-europa-romanii-printre-cei-mai-neinformati-consumatori-8147747
8147747
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.