Pastele, o afacere de 70 mil. euro

Postat la 29 martie 2009 607 afişări

Cu doi ani in urma, era o piata activa ca achizitii si crestere. Pentru acest an, nu se anunta nimic pentru prima categorie si doar o estimare timida pentru cea de a doua.

Marius Cristescu a petrecut ultimii trei ani in Italia, timp in care a muncit in special in constructii si amenajari interioare. S-a intors impreuna cu sotia sa la sfarsitul anului trecut in Romania, hotarati sa ramana in tara. Dincolo de banii stransi in cei trei ani, Marius s-a intors din Italia pasionat de mancarea pe baza de paste. “Acolo mancam paste aproape in fiecare zi, iar cand m-am intors in Romania am continuat cu acest obicei”, povesteste Marius, un client ideal pentru companiile producatoare care vor neaparat sa isi stabilizeze sau chiar sa isi creasca vanzarile anul acesta. In ultimii trei-patru ani, piata de profil s-a dezvoltat rapid in Romania, cu rate de crestere de 10-15% pe an, ajungand in prezent la un volum in jur de 50.000 de tone si la o valoare de circa 70 de milioane de euro, din cele peste 2 miliarde de euro la cat se ridica in total piata produselor de panificatie, potrivit estimarilor. E totusi putin, spun producatorii, care compara consumul de paste per capita din Romania (de circa 3 kilograme) cu cel din Italia, de zece ori mai mare - dar unde acestea sunt totusi o mancare traditionala.

In Romania, dupa un 2007 care a fost marcat de doua mari achizitii pe piata de profil (preluarea oradenilor de la Arnos de catre compania Tymbark si achizitia Pangram Resita de catre grupul italian Colussi), 2008 a fost un an al investitiilor, in care cei doi noi proprietari au investit in tehnologii, dar si in promovare, crescand astfel vanzarile. Compania Pangram, cu brandul emblema Monte Banato, a vandut in 2008 paste in valoare de circa 8 milioane de euro, in timp ce Arnos a ajuns sa creasca vanzarile cu circa 50%, potrivit estimarilor de la sfarsitul anului trecut, la peste 3,5 milioane de euro. Pentru toti producatorii mari, 2009 ar fi fost un an prielnic pentru a-si creste semnificativ vanzarile, mai ales dupa investitiile facute in anii trecuti.

Acum insa pretentiile pentru 2009 sunt mai reduse: “Ne vom concentra pe pietele pe care le cunoastem bine, nu ne vom aventura in zone de business necunoscute”, spune cu prudenta Alin Giurea, prese dintele Pambac Bacau. Compania este lider pe segmentul pastelor fainoase, cu o cota de piata de 25%, potrivit estimarilor proprii.

Mai ales daca au facut investitii in anii trecuti, producatorii tind sa economiseasca in acest an si sa limiteze investitiile pe care le mai aveau in plan. “Vom optimiza activitatea in scopul utilizarii eficiente a investitiilor de peste 35 de milioane de euro facute in anii anteriori, iar investitiile proiectate vor fi continuate cu precautie, avand in vedere faptul ca datoriile pe termen lung au fost platite integral, iar gradul nostru de indatorare este mult redus”, spune Giurea. Directorul Pambac incearca totusi sa fie optimist, deoarece “situatia financiara actuala ne permite sa ne gandim in continuare la dezvoltare organica si la achizitii”. Si cei de la Arnos mai au in vedere cateva modernizari ale echipamentelor, achizitia unei noi linii de productie si sistematizarea unui nou depozit, investitii care se ridica la putin peste jumatate de milion de euro, dupa cum spune Cristian Cazacu, directorul general al Arnos.

Producatorii se bazeaza acum mai mult pe magazinele proprii, care (desi nu depasesc o medie de 10-15% din vanzarile totale) ii ajuta sa isi mentina nivelul de lichiditati, o necesitate din ce in ce mai acuta pe timp de criza. Pambac Bacau are o retea de 15 magazine, dintre care doar unul in format modern. “Nu ne propunem o extindere a numarului de locatii, dar nu excludem variantele de dezvoltare pentru formate noi, mai adaptate tendintelor din piata”, spune Alin Giurea. Compania doljeana Pan Group, producatorul pastelor Pan Group si Moara Baniei, detine 22 de magazine cu format mic, de 60 de metri patrati, care ii asigura acesteia circa 15% din vanzarile totale (care au depasit anul trecut 95 de milioane de lei - circa 25 de milioane de euro).

Pe de alta parte, jucatorii din domeniu incearca sa priveasca mai mult spre pietele externe. Pan Group vinde deja in Marea Britanie, Grecia sau Germania produse atat sub brand propriu, cat si sub branduri private. Exporturile au reprezentat anul trecut 10% din cifra de afaceri a grupului, iar Florin Busuioc, directorul Pan Group, vrea ca anul acesta sa ajunga cu produsele sale si in Olanda, Polonia si Serbia. Si liderul pietei, Pambac, vizeaza dezvoltarea exporturilor, care nu are deocamdata o pondere importanta in afaceri: “Anul acesta ne-am propus o crestere a volumelor si totodata tatonarea unor posibile linii de extindere si in alte tari invecinate”.

Desi retinute totusi in planurile de afaceri, companiile vad pentru 2009 o crestere de aproximativ 5%. “Cred ca in 2009 piata pastelor fainoase va creste, acest tip de produse fiind perfect adaptate perioadei de criza”, este de parere Alin Giurea de la Pambac, subliniind ca in aceasta perioada consumatorii se indreapta catre gama ieftina, iar pastele au avantajul pretului scazut, dar cu un indice energetic ridicat. Insa tocmai din acest motiv, producatorii sunt constienti ca valoarea pietei ar putea scadea chiar daca volumele de vanzari vor creste.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/pastele-o-afacere-de-70-mil-euro-4099632
4099632
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.