Cu inca 25 de restaurante pe care ar urma sa le deschida in Romania pana in 2010, KFC tinteste in special segmentul clientilor tineri si foarte tineri, fara pretentii la meniuri “exotice” si sensibili la pretul produselor.
In noiembrie 1997, cand se deschidea in Romania primul restaurant KFC (Kentucky Fried Chicken), in locul cunoscutului magazin alimentar Leonida din Piata Romana, bucurestenii abia incepusera sa se familiarizeze cu conceptul de fast-food. Pe atunci erau in Capitala doar trei astfel de restaurante - Spring Time in Piata Victoriei, Pizza Hut in Dorobanti si McDonald’s in Piata Unirii. Si desi intre timp s-au deschis numeroase altele, piata a ramas dominata de McDonald’s, primul lant de fast-food intrat in Romania in 1995 si considerat inca de multi drept simbolul prin excelenta al acestei industrii.
Competitia la nivel international dintre KFC si McDonald’s tinde sa se faca simtita insa si in Romania. KFC se bazeaza in primul rand pe o strategie de extindere a retelei in Bucuresti si in tara: “Incepand cu 2005, strategia noastra a fost sa deschidem 6-7 restaurante pe an”, declara Marian Gogu, brand manager al KFC in Romania. In prezent, lantul de restaurante, o franciza a carei licenta este detinuta de compania US Food Network (controlata de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, care detine, prin American Restaurant Systems, si licenta Pizza Hut), numara 30 de restaurante, dintre care 11, cele mai profitabile, in Bucuresti. In ultimii trei ani, KFC si-a dublat cifra de afaceri, de la 12,5 milioane de euro in 2005 la 28 de milioane de euro anul trecut, in timp ce primul semestru al lui 2008 a adus o crestere a vanzarilor cu 49% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 18 milioane de euro. Pana in 2010, KFC isi propune sa ajunga la 55 de restaurante, dar si la o cifra de vanzari care s-o depaseasca pe cea a McDonald’s: “Nu vrem sa mai fim considerati cei de pe locul al doilea”, spune brand managerul restaurantelor KFC. Deocamdata, McDonald’s e greu de ajuns din urma: pentru anul acesta estimeaza o cifra de afaceri de 115-125 de milioane de euro, fata de circa 90 anul trecut, iar numarul de restaurante pe care le detine ar urma sa creasca de la 56 in prezent la 70 in 2009. Potrivit lui Marian Gogu, tinerii reprezinta principala tinta a KFC, pentru ca ei sunt una din cele mai importante surse de crestere a veniturilor pentru restaurantele retelei. “Ne axam pe liceeni si studenti in special, asa incat pentru ei vom aduce produse noi in meniu”, spune Gogu. Este vorba despre un sandvis “economic”, care va fi vandut la un pret foarte accesibil, conform reprezentantului KFC. Un alt produs care va fi lansat in curand este meniul “boneless bites”, constand dintr-un preparat din bucati de pui fara os. La ora actuala, KFC vinde in medie pe zi 1,7 tone de aripioare picante, 3 tone de crispy strips si peste 2 tone de bucati de pui.
Pana acum, portofoliul de produse s-a mentinut relativ constant: “KFC inseamna aceleasi produse oriunde in lume, fie ca e China, fie ca e Romania”, explica Marian Gogu de ce lantul american s-a dovedit in general conservator in ceea ce priveste aducerea de produse noi in portofoliu, spre deosebire de rivalul McDonald’s, care a anuntat, de pilda, introducerea unor meniuri cu fructe de mare. “Avem si salate, spre exemplu, dar oamenii vin la noi pentru pui”, spune brand managerul, adaugand ca nu intentioneaza sa aduca produse “exotice” in meniu.
Ambitii mari
Pentru 2008, KFC considera posibila o crestere a cifrei de afaceri la 42 de milioane de euro, ceea ce ar presupune cel mai semnificativ salt al vanzarilor pe ansamblul ultimilor trei ani.
An | Cifra de afaceri* | Numar de restaurante |
2005 | 12,5
| 12 |
2006 | 20 | 18 |
2007 | 28 | 22 |
2008** | 42 | 30 |
** In milioane de euro;
** estimare;
Sursa: KFC