Povestea Pepsi in Romania: agonie si extaz

Postat la 15 martie 2010 700 afişări

Multa lume crede ca lucrurile au mers dintotdeauna ca unse in multinationale, dar putini stiu cu ce improvizatii s-au creat bazele. Pentru Pepsi, care a avut vanzari de 202 milioane de euro pe piata romaneasca in 2008, inceputul a fost o combinatie de indrazneala americana si un buget de investitii de 5 milioane de dolari. Cam cat investesc acum multinationalele in marketing intr-un singur an.

Artizanul afacerii Pepsi pe piata romaneasca, Aviad Meitar, avea 29 de ani si lucra in New York la fondul de investitii North American Resources in urma cu 20 de ani. Nici prin minte nu-i trecea ca va ajunge sa-si petreaca ani buni din viata in Romania sau pe drum catre aceasta destinatie. Iar aceasta se reflecta chiar in titlul scrise in urma experientei ce a urmat: "O calatorie de neimaginat; Cum s-a luptat Pepsi cu destinul in Romania" ("An Unimaginable Journey; How Pepsi Beat the Odds in Romania").

Ideea cu care i-au batut insa la usa biroului trei investitori din Kentucky - doctorul Qusai Al-Mahasneh, de origine iordaniana, avocatul Dennis Clare si oftalmologul Shelly Schiller - avea sa-i schimbe radical cariera si viata. Ideea de investitie le venise investitorilor din Kentucky la finalul unei partide de squash, cand urmareau stirile, in 1989, si au aflat de caderea regimului comunist din Romania. Fara a sta prea mult pe ganduri, s-au hotarat ca o afacere pe aceasta piata, in domeniul batuturilor carbogazoase, s-ar putea dovedi o mina de aur. Asa si avea sa fie: in intervalul 2005-2006, Pepsi Americas a preluat operatiunile Quadrant Amroq Beverages, imbuteliatorul dezvoltat de Meitar pe piata romaneasca, prin doua tranzactii a caror valoare s-a apropiat de 200 de milioane de dolari.

Inainte de prima vizita in Romania, Meitar s-a intalnit cu actualul bancher Misu Negritoiu, care la acea data era atasatul comercial al ambasadei romanesti in SUA. "Negritoiu mi-a dat un sfat valoros pe care l-am urmat intocmai: nu-ti pierde vremea incercand sa stabilesti contacte cu mediul politic - identifica in schimb cei mai buni potentiali parteneri". Dupa primul contact cu Romania, in ianuarie 1991, americanul de origine israeliana ar fi fost inclinat mai degraba sa nu se mai intoarca niciodata. nca de la aeroport (controlul si formalitatile de la vama au fost de natura sa descurajeze orice optimist) si-a dat seama ca intrase intr-o alta lume.

Toate primele impresii au fost deprimante: piete si magazine goale de produse, personalul de la hotel parea deranjat de clienti, iar masina folosita pentru deplasare (o Dacie, evident) lasa impresia ca in interior era mai frig decat temperatura exterioara (-21 grade Celsius). Tot ce-si dorea cel ce venise sa descopere oportunitati de investitii era sa fi fost mai inspirat si sa-si fi adus incaltari mai calduroase. ncrederea in potentialul ideii a fost singurul argument care l-a determinat sa continue. Ulterior, Meitar si grupul celor trei investitori din Kentuky au pus la punct un plan de investitii. Initial se gandisera la Coca-Cola, dar conducerea The Coca-Cola Company nu numai ca a refuzat propunerea de colaborare, dar i-a anuntat ulterior ca intentioneaza sa investeasca direct pe piata nu mai putin de 300 de milioane de dolari in doar cativa ani, suma cu care aveau intentia sa spulbere orice competitor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
FMCG,
Pepsi
/analize/comert/povestea-pepsi-in-romania-agonie-si-extaz-5740976
5740976
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.