Povestea şefului Hornbach: "Este groaznic să fii constrâns să-ţi părăseşti ţara! A fost un pas să respir aer curat!"
Mugurel-Horia Rusu, şeful retailerului de bricolaj Hornbach România, este un manager atipic, cu o poveste de viaţă interesantă. Îmbrăcat în blugi, fumând pipă şi apelând din când în când la cuvinte nemţeşti, Rusu abordează cu voce egală teme şi subiecte precum fuga de comunism, următorul magazin Hornbach, dragostea românilor pentru grădină, viitorul pieţei de do-it-yourself, motociclete, fotografie, destin. Surprinzător sau nu, disciplina este un cuvânt omniprezent în discursul său.
FIU DE PICTOR, ORIGINAR DIN BRAŞOV, RUSU LASĂ ÎN SPATE, ÎN 1989, UN JOB CONFORTABIL DE CONDUCERE LA ICRAL (Întreprinderea de Construcţii, Reparaţii şi Administrare Locativă) şi potenţialul unui sistem confortabil de relaţii şi fuge din România în fosta Iugoslavie pentru a se stabili ulterior în Austria. Trece Dunărea înot, înfoliat şi uns cu grăsime, în septembrie, cu puţin timp înainte de Revoluţie. "Este groaznic să fii constrâns să-ţi părăseşti ţara", spune managerul. Motivele plecării sunt cele care au însufleţit mulţi români fugari la vremea respectivă: lipsa de perspectivă, dispreţul faţă de comunism, apăsarea tot mai grea a compromisurilor necesare supravieţuirii, lehamitea. În ciuda lipsurilor materiale, nu stomacul, ci plămânii au împins un om de aproape 30 de ani, cu o familie în spate, să rişte. "A fost un pas să respir aer curat!" În 1996, după o perioadă în care a avut diverse meserii, Rusu intră în familia grupului german Hornbach, angajându-se ca şef de raion la un magazin din Austria. Cu plete la vremea respectivă, el primeşte, odată cu postul, şi un stagiu de şcolarizare în Germania. "Şi acolo, dacă nu ceri, nu ţi se dă. În Germania o perioadă am fost folosit numai să aranjez marfa. După o săptămână le-am zis: «Băieţi, am venit aici să învăţăm ceva. Învăţaţi-mă ca să pot să dau!»". Urmează o perioadă intensă de training, cu nopţi pierdute în care memorează produsele din catalog. În 2005 preia conducerea operaţiunilor din România. Care a fost argumentul cu care i-a convins pe cei de la Hornbach să-i dea pe mână operaţiunile din ţara de unde fugise cu ani în urmă? "N-a trebuit să-i conving. A trebuit să mă conving pe mine."
SPRE 100 MILIOANE EURO. Nemţii au urmat o politică de expansiune lentă în România, cu magazine în format mare: în Bucureşti Berceni (2007) şi Militari (2008), apoi Braşov în 2009, Baloteşti - Ilfov (2010) şi Timişoara (2012), iar afacerile au ajuns până la aproape 85 milioane euro la finele lui 2011. Grupul, unul dintre cei mai importanţi operatori de magazine de materiale de construcţii din Europa, este un jucător de talie medie pe piaţa românească după mărimea reţelei şi rulaj, dar conduce la capitolul vânzărilor pe unitate. Liderul pieţei locale este Dedeman, controlat de fraţii băcăuani Pavăl, alţi concurenţi importanţi fiind Praktiker şi Obi (Germania), Bricostore şi Leroy Merlin (Franţa), bauMax (Austria).
Anul trecut, rulajul Hornbach România a înregistrat un plus de patru procente. Va fi atins pragul de 100 milioane euro în 2013? "Ne apropiem", spune Rusu, precizând că ia în calcul, pentru actualul an financiar, o creştere de 3%. Cât reprezintă produsele româneşti în portofoliu? "Îmi deschideţi o rană. Sub 10%", răspunde şeful companiei, punctând că mai multă calitate şi mai multă seriozitate din partea producătorilor locali ar putea creşte acest procent.
Materialele de construcţii au generat anul trecut 37% din vânzări, dar articolele pentru grădină au o ascensiune deosebită. "Românii au învăţat să pună mai mult accent pe grădină şi pe organizarea ei. Grădina nu înseamnă numai zarzavaturi, ci să-ţi creezi un spaţiu care să te delecteze şi să te relaxeze în momentul în care eşti acasă", potrivit lui Rusu. Primăvara, produsele dedicate grădinii generează 28-40% din vânzări. Piaţa de bricolaj a depăşit momentul scăderilor abrupte generate de venirea crizei, va creşte pentru că lumea se va focaliza mai mult pe renovări, dar nu va mai reveni la nivelul înregistrat în perioada de boom, crede Rusu. El consideră că în România mai este loc pentru magazine noi, dar sunt posibile şi exit-uri, supravieţuirea jucătorilor depinzând de adaptarea ofertei la ceea ce îşi doreşte clientul, respectiv calitate la un preţ pe care să şi-l poată permite.
URMĂTORUL MAGAZIN, TOT ÎN BUCUREŞTI. Hornbach va începe construcţia următorului magazin din România la Bucureşti, dar proiectul nu va fi lansat mai devreme de 2014, spune Rusu, argumentând că îşi doreşte o creştere sănătoasă şi să rămână profitabil. "O asemenea investiţie îţi creează un oarecare dezechilibru în situaţia actuală. Eu cred că succesul vine dacă vom creşte sănătos, nu dacă umplu o ţară întreagă cu magazine", a punctat el. Celelalte oraşe avute în vedere pentru dezvoltări imediate sunt Cluj, Craiova sau Constanţa, dar poate cu un alt tip de magazin, de dimensiuni mai mici. Cele mari sunt cele mai de succes, dar acum este foarte dificil să găseşti terenuri pentru asemenea proiecte, a adăugat şeful Hornbach România.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro