Povestea unei tinere care a transformat o pasiune într-o afacere de 1 milion de euro. Îşi face meseria acum doar din pasiune
De profesie arhitect, Roxana Dan a decis să îşi folosească inspiraţia şi creativitatea în antreprenoriat. Nu a mizat însă de la început pe arhitectură, ci a ales să înceapă de la zero o afacere cu bijuterii pe placul său. După patru ani de activitate, Lisa&Co. se îndreaptă spre afaceri de 1 milion de euro şi îi permite Roxanei Dan şi luxul de a face arhitectură doar din pasiune.
Lisa&Co. este un brand creat de femei, pentru femei. Suntem un grup de femei puternice, dar sensibile, creative, care scriu o poveste despre eleganţă, rafinament şi subtilitate”, descrie Roxana Dan businessul său, în stilul creativ care o caracterizează atât în profesia sa de bază, arhitectura, cât şi în rolul de „bijutier”.
Afacerea axată pe crearea şi comercializarea de bijuterii din metale şi pietre preţioase Lisa&Co. este formată în prezent dintr-un showroom în Bucureşti, unde lucrează 8 angajaţi şi a generat anul trecut afaceri de 960.000 de euro, având o valoare a bonului mediu de 1.000 de lei.
Roxanei Dan i-a venit ideea înfiinţării unui astfel de business după ce a rămas însărcinată, într-un moment în care a simţit că trebuie să îşi ia viaţa-n propriile mâini şi să facă ceva pe cont propriu, după cum spune chiar ea. „Cred că în viaţa fiecărui om există momente în care inevitabil apar întrebările „Ce vreau să fac cu viaţa mea? Ce îmi doresc cu adevărat?” Şi ca să găseşti răspunsul la această întrebare ajungi la alte multe întrebări şi cred că una dintre cele mai relevante este „Cine sunt eu?”. Astfel, la 27 de ani, după studiu, masterate, burse, joburi în birouri de arhitectură, a primit răgazul să se gândească la ce îşi doreşte cu adevărat.
„S-a oprit timpul în loc şi am avut puţin timp de gândit după primele luni de sarcină când simţeam că în viaţa mea urmează să se întâmple nişte schimbări majore. Când am simţit că nimic nu va mai fi ca înainte, atunci m-am întrebat, cred, pentru prima dată, cine sunt şi ce vreau cu adevărat. Mi-am cristalizat relativ uşor răspunsul: sunt o combinaţie destul de bună dintre o persoană creativă, cu un simţ artistic bine dezvoltat, dar cu capul pe umeri, pragmatică şi cu un dezvoltat simţ antreprenorial.”
Nu a renunţat însă la arhitectură, pe care o descrie marea sa pasiune: „Au fost câţiva oameni care m-au susţinut să nu renunţ în momente de cumpănă, când am simţit că din perspectiva businessului îmi dădea de lucru. Am înţeles că banii nu sunt totul în viaţă şi, într-un final, am răzbit şi pe acest plan.”
Investiţia în businessul cu bijuterii a fost mare – însă mai ales prin prisma volumului de muncă şi a energiei investite. Cât despre resursele financiare, pentru startul afacerii a fost nevoită să facă un împrumut: „Eu am împrumutat în acel moment 1.000 de dolari, dar am fost extrem de ambiţioasă şi am înapoiat banii într-un interval foarte scurt. Am fost pe picioarele mele din prima lună. Nu aveam angajaţi, eu vindeam, eu desenam, eu decupam, eu facturam, eu produceam ambalajele, eu plângeam, eu mă bucuram”, descrie ea primele zile în business.
De ce nu a ales un business în arhitectură de la bun început? Roxana Dan menţionează că lucrurile sunt mai grele când vine vorba de antreprenoriatul în arhitectură, aşa că în momentul în care a decis să o ia pe această cale, în 2017, a decis să mai facă ceva pe lângă propriul birou de arhitectură şi design. A plecat de la ideea că atunci când va avea un business puternic îşi va cumpăra libertatea de a-şi face în biroul propriu de arhitectură ce proiecte vrea şi pentru cine îşi doreşte.
A reuşit astfel să îmbine utilul cu plăcutul, într-un business care îi place şi care, în acest moment îi permite, după cum spune chiar ea, „să facă arhitectură de amorul artei”. Biroul de arhitectură, Studium on Space, se află în acelaşi spaţiu unde a construit showroomul Lisa&Co.: „Aici se lucrează doar cu drag, doar pentru clienţii care ne plac şi care ne apreciază munca, noi nu facem şi nu am făcut niciodată compromisuri. În arhitectură nu e ca în orice alt business. E destul de greu sa optimizezi timpul de lucru sau să creşti profitabilitatea într-un mod spectaculos şi spun asta din perspectiva arhitectului care activează şi în alt domeniu şi are termen de comparaţie.”
După patru ani de antreprenoriat, Roxana Dan descrie pieţele pe care activează ca fiind extraordinare, atât când vine vorba de arhitectură, cât şi pentru bijuterii: „Spun asta nu din punctul de vedere al antreprenorului care îşi doreşte să aibă de-a face numai cu clienţi cu bugete mari sau cu oameni care au cultură vizuală. O spun din punctul de vedere al omului creativ. Sunt atât de multe lucruri care pot fi făcute, care la noi nu există, încât ai loc să vii în fiecare zi cu o idee nouă în piaţă. Cred că în România competiţia nu e aşa mare ca în alte ţări, încă mai e loc să fii unic, sa fii creativ, să te afirmi.” Când vine vorba de provocări, spune că cea mai mare ţine de a duce clientul unde trebuie, atât în businessul cu bijuterii, cât şi în arhitectură şi design. „Este printre sarcinile noastre să îi dăm clientului ceea ce i se potriveşte şi să-l facem să aibă încredere în noi, să înţeleagă că suntem o echipă de oameni talentaţi şi profesionişti şi nu va da greş cu noi. E mai important să ştii că ai un client fericit pe termen lung, că se bucură în fiecare zi de rezultatul muncii tale.”
În ceea ce le priveşte pe clientele Lisa&Co., Roxana Dan le descrie ca fiind „femei puternice, care apreciază simplitatea şi subtilitatea lucrurilor, care se premiază singure pentru reuşitele lor. Sunt femei care mă inspiră, pentru care mă ridic de la masă chiar şi dacă lucrez la ceva intensiv şi mă duc în showroom să le salut şi să schimb două vorbe cu ele”.
Pentru anul în curs, antreprenoarea previzionează depăşirea pragului de 1 milion de euro, iar planurile pentru Lisa&Co. în 2022 ţin de lansarea de magazine fizice în ţară şi la nivel internaţional, precum şi de o reinventare în online. „Cred că am o echipă foarte bună acum, sunt oameni pasionaţi, talentaţi şi foarte capabili. Avem planuri mari pe anul ce vine, vrem să ne punem la punct departamentul de proiectare de bijuterie, să începem să lucrăm cu un soft nou şi foarte complex, să începem să ne folosim cât mai mult de abilităţile noastre creative, pentru că acum partea de business este cât de cât pusă la punct.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro