Povestea unor tineri din Bucureşti care au creat o afacere ce îmbină mai multe nevoi în acelaşi loc
La intersecţia dintre cafenea de specialitate, terasă primitoare şi spaţiu de (co)working, se află Murale, un loc care a apărut ca o consecinţă a unui mix de împrejurări din care s-a născut o singură concluzie: era nevoie de aşa ceva în zonă. În ce zonă? Nu departe de Piaţa Dorobanţi, un areal de altfel dinamic, dar unde oamenii voiau un spaţiu care să îmbine necesitatea cu plăcerea.
Ne aflăm la parterul unei mici clădiri de pe strada Radu Beller 25, unde noi, Ionuţ Ciobanu şi Oana Nedelea, am deschis în urmă cu opt ani două businessuri – un barbershop – Foarfeca şi Briciul – şi un salon de înfrumuseţare pentru femei – Fatal Studio.” Amândoi au background în comunicare şi advertising, iar pentru că cele două branduri adunaseră deja comunităţi bine sudate, mulţi clienţi au devenit între timp prieteni care au rămas alături de ei şi în perioada grea a pandemiei. „La începutul anului 2021, la scurt timp după ce au început să se ridice o parte dintre restricţii, ne-am hotărât să transformăm această grădină de bloc în spaţiul care este acum.” Adică o terasă care funcţionează (şi) ca o cafenea de specialitate, numai bună de găzduit conversaţii şi întâlniri în orice anotimp prietenos.
„Zona Dorobanţi şi strada pe care ne aflăm au un anumit specific, pentru că întâlnim mai degrabă businessuri care targetează o zonă premium-luxury, pe alocuri exclusivistă, iar noi ne-am dorit să fim alternativa de care simţeam că oamenii din zonă au nevoie: un spaţiu care să democratizeze şi accesibilizeze cafeaua de specialitate atât din punctul de vedere al preţurilor practicate, cât şi din cel al tipului de atmosferă nepretenţioasă, dar specială pe care credem că am reuşit să o oferim.” În Murale, Oana şi Ionuţ au investit aproximativ 50.000 de euro, mare parte din sumă îndreptându-se către aparatura profesională şi materia primă care să garanteze că le oferă clienţilor cafeaua bună pe care şi ei şi-o doresc. „Comunitatea noastră este formată din cei mai diverşi clienţi şi o spunem cu mândrie, ţinând cont că, aşa cum menţionam mai sus, ne-am propus să democratizăm experienţa degustării unei băuturi cu cafea de specialitate în Dorobanţi. Avem atât connaisseuri cu care ne place să ne întindem la vorbă, cât şi oameni care încearcă pentru prima dată anumite preparate sau experimentează.”
La Murale se întâlnesc clienţii celor două businessuri de înfrumuseţare – barbershopul şi salonul, clienţi care vin, de obicei, cu o oră înainte de programare doar pentru a se bucura de cafea. Tot pe la Murale trec şi oamenii care lucrează la clădirile de birouri din zonă şi se opresc repede pentru o cafea to go. „Avem clienţi care vin aproape în fiecare zi să lucreze de la noi, dar şi mămici care se opresc să bea cafeaua cu copilul dormind în cărucior, în drum spre parcul Floreasca, sau pasionaţii de motoare care fac un pit-stop la noi. Avem copii mici care aleargă printre mese sau câini pe care îi întâmpinăm cu un bol de apă, dar şi întâlniri de business fizice sau online, care se pot petrece la mesele la care există intimitatea de care este nevoie. Ne bucurăm să putem oferi toate acestea într-un spaţiu pe care l-am gândit primitor pentru oricine.”
Amenajarea locului a fost gândită chiar de ei, Ionuţ Ciobanu şi Oana Nedelea, împreună cu arhitectul Raul Tătulescu şi designerul Lin Choibi, iar muralul care de altfel a inspirat şi numele spaţiului este semnal de Wanda Hutira. Oana spune că s-au adus modificări minime locului atunci când a fost amenajat, din dorinţa de a nu schimba prea multe. Spaţiul a fost păstrat cât de verde a fost posibil şi chiar au plusat plantând cât s-a putut în zona imediat apropiată şi instalând o serie de plante care să aducă un plus de intimitate şi de natură într-un oraş sufocat de betoane şi construcţii uneori inutile. „Am păstrat o zonă cât mai restrânsă de spaţiu funcţional (şi pentru asta am optat pentru o construcţie mobilă realizată din lemn – acesta fiind oricum materialul principal utilizat în amenajare). Lucrăm cât se poate de mult cu producători locali, achiziţionăm cafea de la parteneri cu surse sustenabile, folosim pahare şi accesorii din materiale biodegradabile, ne-am asigurat că echipamentele noastre sunt eficiente energetic, folosim filtre de apă şi încercăm, în general, să reducem cât mai mult impactul asupra mediului.”
Cei doi antreprenori spun că nu au urmărit niciodată să fie în competiţie cu alte businessuri din piaţa locală de cafenele, însă apreciază eforturile pe care le fac toţi cei care au afaceri de acest tip, mai ales în condiţiile dificile de piaţă de acum. „Ne ajută, desigur, deschiderea din ce în ce mai mare a publicului către cafeaua de specialitate şi încercăm să adaptăm şi să îmbunătăţim permanent oferta în aşa fel încât să răspundem nevoilor individuale şi sezoniere. Credem că unul din principalele feluri prin care o cafenea se poate diferenţia este autenticitatea.” Amprenta unică formată din oamenii care iau parte la construcţia businessului, motivaţiile şi valorile lor, flexibilitatea acestora de a se adapta pentru a rămâne relevanţi, însă cu conştiinţa permanentă a identităţii locului – acestea sunt „secretele” pe care ei le consideră esenţiale pentru succesul unei asemenea afaceri. „Momentan nu ne gândim să replicăm modelul (de business – n. red.) pentru că ni se pare că reprezintă răspunsul cel mai bun la nevoile locului şi la ce credem că putem oferi noi oamenilor din zonă”, mărturisesc cei doi fondatori ai Murale.
În Murale, Oana şi Ionuţ au investit aproximativ 50.000 de euro, mare parte din sumă îndreptându-se către aparatura profesională şi materia primă care să garanteze că le oferă clienţilor cafeaua bună pe care şi ei şi-o doresc.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Bălăngănel – brand de hamace (Cluj-Napoca)
Fondatori: Alexandru Pitea şi mama lui
Cifră de afaceri în 2022: 150.000-200.000 de lei (30.000-40.000 de euro)
Prezenţă: online
Dada – atelier de mobilier şi decoraţiuni pentru copii (jud. Timiş)
Fondatori: Alexandra şi Andrei Buzdea
Investiţie iniţială: 2.000 de euro
Prezenţă: onlinea
Tropic – agenţie de marketing (Bucureşti)
Fondatoare: Alice Stan
Investiţie iniţială: 6.000 de euro
Profit estimat pentru primul an de activitate: 10.000 de euro
Grandma’s Delights – brand de uleiuri şi conserve (jud. Dâmboviţa)
Fondatori: Theodora şi Teodor Niculescu
Investiţii: câteva sute de mii de euro
Prezenţă: în magazinele Profi din judeţul Dâmboviţa, în băcănii din Braşov, Râşnov, Constanţa
Lady Cozac – brand de papetărie (Bucureşti)
Fondatoare: Alexandra Cozac
Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 100.000 de euro
Prezenţă: online
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro