Reţelele de supermarketuri înghit spaţiile tradiţionale

Autor: Ioana Mihai Postat la 24 aprilie 2012 63 afişări

Din peisajul comerţului dispar tot mai multe magazine independente, însă reţelele îşi turează acum motoarele, iar ritmul deschiderilor pare mai alert ca niciodată. Zeci de noi magazine au fost deschise numai de la începutul acestui an, în urma unor investiţii de sute de milioane de euro.

100 de hectare de teren în centrul Braşovului, 13.000 mp pentru un nou magazin Auchan, o investiţie de 50-60 de milioane de euro doar pentru prima din cele cinci faze ale proiectului Coresi. Sunt doar câteva cifre "puse pe masă" de reprezentanţii filialelor locale ale Auchan şi Immochan, care fac parte din grupul Auchan. Strategia acestora nu este totuşi singulară pe piaţa românească: de la începutul anului zeci de noi magazine şi-au deschis porţile. Reţele de magazine ca Mega Image, Carrefour Market, H&M sau Billa sfidează parcă scăderea puterii de cumpărare şi nu trece săptămână fără anunţarea unei inaugurări.

Reţeaua de hipermarketuri Auchan, care are acum nouă magazine, din care două deschise în a doua parte a anului trecut, are un program de extindere bine stabilit. Pe 31 mai vor să deschidă un magazin în Palas Iaşi, altul în Giuleşti (Bucureşti) în decembrie, iar în 2013 hipermarketurile Auchan Tricodava şi cel din proiectul Coresi Braşov. "Ne interesează foarte mult numărul de vizitatori", spune Patrick Espasa, directorul general al Auchan România. Argumentul este foarte logic: traficul ridicat menţine interesul viu şi pentru magazinele din galeria comercială ce însoţeşte un hipermarket. Lanţul francez a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei (433 de milioane de euro), în creştere cu 6,7% faţă de 2010. "Anul acesta am putea ajunge la vânzări de 2,2-2,3 miliarde de lei (500 milioane de euro)", declară Espasa. Pentru planurile de extindere - şase noi hipermarketuri până în 2015 - francezii sunt pregătiţi să investească 150 de milioane de euro. Cu sume generoase este pregătită să iasă la rampă şi compania soră a reţelei de supermarketuri, Immochan România, divizia imobiliară a grupului, care însoţeşte activitatea comercială a retailerului.

Vârful de lance al Immochan în România este Coresi Shopping Center, un proiect ce va fi dezvoltat în inima Braşovului, pe o suprafaţă de 100 de hectare. Tractorul Braşov este una dintre cele mai importante foste platforme industriale din ţară, spaţiul fiind generos, respectiv circa 10% din suprafaţa oraşului. Platforma este acum în paragină, iar pe cele 100 de hectare vor fi dezvoltate, în mai multe faze, o zonă comercială, una rezidenţială şi una de birouri. Tatian Diaconu, director general al Immochan România, spune că pentru dezvoltarea acestui proiect este nevoie de circa zece ani şi, în plus, ritmul este legat şi de factori precum contextul economic şi găsirea unor parteneri pentru dezvoltarea segmentului rezidenţial, de pildă. El precizează totuşi că Immochan nu şi-a propus să facă speculă imobiliară, adică să vândă teren la bucată la preţuri mai mari. "Nu excludem însă colaborările sau vânzările, dacă Immochan va controla proiectul până la final", adaugă Diaconu.

O strategie de extindere în această perioadă are o sumă de avantaje, punctează Adrian Comăneci, manager în cadrul companiei de consultanţă Contrast Management-Consulting (CMC). Retailerii beneficiază de spaţii comerciale la preţuri avantajoase, de o concurenţă redusă din partea magazinelor de comerţ tradiţional (care au fost puternic afectate de scăderea consumului) şi de o atenţie sporită din partea clienţilor, "care au început să aprecieze din ce în ce mai mult noua ofertă propusă prin formatele noi: proximitate, diversitatea produselor, preţuri accesibile", precizează Comăneci. Cinci sau chiar şase magazine Belforno Fresh va deschide anul acesta Titan, una dintre cele mai mari companii de morărit şi panificaţie. "Oportunitatea principală în această perioadă este ocuparea unor locaţii foarte bune", declară Violeta Niculae, marketing manager, Titan. Ea completează însă că sunt deopotrivă şi pericole, unul dintre cele mai importante fiind timpul scurt de pregătire a oamenilor - în cazul extinderii rapide. "Ceea ce ar însemna, în cele din urmă, servicii slabe calitativ oferite consumatorilor", spune Niculae. În 2011 11% din vânzările companiei s-au datorat propriei reţele de magazine. "În ultimii ani trendul a fost crescător, iar ţinta noastră este, evident, să menţinem acest ritm", adaugă reprezentanta Titan. Lanţul Belforno Fresh a avut anul trecut o cifră de afaceri de 11 milioane de euro, iar previziunile pentru 2012 se referă la o cifră de afaceri de aproximativ 12 milioane de euro.

Titlul de cel mai agresiv retailer al momentului este însă adjudecat de lanţul belgian de supermarketuri Mega Image, care a ajuns la o reţea de 124 de magazine, dintre care 108 sub marca Mega Image şi alte 16 sub sigla Shop & Go. Numai pentru luna aprilie au fost planificate trei noi deschideri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
retail,
comert,
investitii,
magazine,
deschideri
/analize/comert/retelele-de-supermarketuri-inghit-spatiile-traditionale-9550783
9550783
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.