Reteta anticriza a Interbrands, cea mai mare firma de distributie

Postat la 17 martie 2009 906 afişări

Fara listare, fara imprumuturi in euro, fara speranta de profit net. Rand Sherif, directorul celei mai mari companii de distributie, se gandeste pentru 2009 numai la dezvoltare, pentru a castiga din volum ceea ce va pierde din valoarea pietei.

 

“In fiecare an, invat un singur cuvant in romana. Atunci cand am primit bonusuri, am invatat doua”, povesteste zambind Rand Sherif, cel care conduce, de aproape zece ani, cea mai mare afacere de pe piata distributiei, Interbrands. Compania, aflata pe locul zece in topul celor mai mari companii private realizat de BUSINESS Magazin la mijlocul anului trecut, este singura afacere din domeniu care a depasit vanzari de un miliard de euro, aflandu-se la distanta considerabila de cel de-al doilea distribuitor din piata, Top Brands Distribution, cu afaceri de 330 de milioane de euro.
 
Pentru 2009, cu siguranta seful Interbrands nu va invata mai mult de un cuvant in limba romana, in conditiile in care compania nu a reusit sa treaca pe profit anul trecut, dupa ce in 2007 inregistrase o pierdere de 0,7 milioane de euro. De altfel, indiferent de marimea companiei si de volumul vanzarilor, majoritatea distribuitorilor a inregistrat pierderi si in 2008, dupa ce in 2007 profiturile scazusera vizibil sub nivelul celor din 2006. Rand Sherif priveste insa lucrurile cu un optimism prudent, dupa cum ii place sa spuna, si subliniaza ca totusi 2008 a fost un an bun pentru Interbrands, in care compania a crescut, in lei, cu 23% (Interbrands a raportat pentru anul trecut vanzari cu 12% mai mari decat in 2007 - ajungand la 1,17 miliarde de euro -, dar si o reducere a profitului operational la jumatate, in jurul valorii de patru milioane de euro).
 
Desi spune ca a anticipat efectele crizei, Rand Sherif admite ca amploarea acestora a fost mai mare decat se asteptase: “Am anticipat o crestere a costului capitalului, dar nu si gradul la care s-a ajuns. De asemenea, am anticipat devalorizarea leului, dar nu la acest nivel”.
 
La sfarsitul anului trecut, pe fondul schimbarilor din piata, Sherif a incercat o remodelare a strategiei, axandu-se in special pe reducerea riscului financiar si a costurilor. Interbrands are imprumuturi atat in lei, cat si in euro, “o forma de hedging cu avantaje si dezavantaje”, spune Sherif. Acum, directorul Interbrands analizeaza posibilitatea de a creste imprumuturile in lei – chiar daca acestea au costuri mai mari, Sherif spune ca astfel compania simte mai putin devalorizarea. Imprumuturile nu ar intra insa in companie pentru investitii, deoarece Rand Sherif considera ca este un moment prost pentru asa ceva: “Cand costul capitalului este asa mare, nu este momentul unor cheltuieli suplimentare, pe care ti-ar placea sa le faci, dar care nu ar reprezenta o miscare prea inteligenta”.
 
Tocmai pentru ca ar fi intrat in aceasta categorie, Rand Sherif a renuntat la listarea companiei la bursele din Londra si Bucuresti. “Deocamdata ne intereseaza sa ne intarim pozitia, sa ne largim portofoliul si abia apoi sa revenim la strategia initiala. Nu stiu cand se va intampla acest lucru.”
 
Prioritatile sunt acum altele si sunt legate de crestere cu orice pret. Rand Sherif crede ca acum, mai mult ca niciodata, este foarte greu de anticipat comportamentul consumatorilor. Tocmai de aceea face impreuna cu echipa sa sedinte mai dese de brainstorming pentru a gasi produse care se vor cauta in aceasta perioada si care nu se afla in portofoliul Interbrands.
 
Il ajuta, fara sa vrea, si piata: “Primim mai multe oferte decat in trecut. Daca o companie lucreaza cu distribuitori mici, locali, una din principalele griji este daca acestia mai pot sa-ti sustina afacerea, motiv pentru care e normal sa fie interesata sa lucreze cu un distribuitor mai mare, mai solid”, spune Sherif. Pe de alta parte, crede el, din cauza presiunilor financiare, multi dintre distribuitorii mici nu vor supravietui crizei: “Este cazul oricarei companii, indiferent de segmentul pe care activeaza, care va deveni vulnerabila daca are imprumuturi, are costuri mari cu capitalul si venituri reduse”. Iar cei care nu vor reusi sa depaseasca perioada vor da - bineinteles - oportunitati de crestere altora.
 
Problemele pe care le au in aceasta perioada distribuitorii sunt insa cam aceleasi, indiferent de marimea companiei: creditele scumpe, infrastructura si mai ales colectarea banilor de la comercianti, ceea ce ii face sa se teama de un posibil blocaj financiar al pietei. “Blocajul financiar incepe sa se resimta si in incasarea cu dificultate a creditelor de la clientii pe care ii avem. Din fericire, pana in acest moment, nu ne-am confruntat cu probleme, dar una dintre prioritatile noastre pentru 2009 este si reducerea termenului de recuperare a creditelor de la partenerii nostri”, spune George Stefanescu, directorul general al companiei Whiteland Sales & Marketing (distribuitor Hochland, Meggle, Orkla Foods si Campina), parte a grupului Whiteland. Toate aceste dificultati vor duce la aparitia unor schimbari, in special in randul micilor distribuitori, care se confrunta deja cu probleme serioase de eficienta operationala, arata Bogdan Belciu, director general al firmei de consultanta A.T.Kearney: “In acest segment al pietei firmele se confrunta cu provocari foarte importante si in ultima vreme am asistat la falimentul unor companii care erau relativ cunoscute pe piata”.

Narcis Mihai, directorul Lekkerland Convenience: “In prima jumatate a anului se vor inregistra scaderi, insa in a doua jumatate a anului piata se va reaseza"

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/reteta-anticriza-a-interbrands-cea-mai-mare-firma-de-distributie-4058385
4058385
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.