Tânărul de 32 de ani care le vinde românilor mâncare grecească şi turcească de peste un milion de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 13 noiembrie 2013 6601 afişări

Andrei Iuşut nu a avut un traseu antreprenorial clar până la stabilirea centrului de greutate al afacerilor sale în restaurantele cu specific turcesc sau grecesc. Acum ştie şi cum se face, şi cum se vinde kebabul pe sabie.

Tânărul de 32 de ani care le vinde românilor mâncare grecească şi turcească de peste un milion de euro

"Ce aţi făcut, aţi tăiat covoarele?!" povesteşte amuzat Andrei Iuşut, proprietarul restaurantelor Divan şi Meze Taverna, despre şocul turcului de la care a cumpărat chilimurile (un tip de ţesătură turcească n.r.) când le-a văzut tăiate, cusute şi apoi lipite în mod aleatoriu pe unul dintre pereţii restaurantului cu specific turcesc Divan din Floreasca. Noul restaurant a fost deschis la patru ani după primul Divan, cel din Centrul Vechi al Capitalei şi la un an după cel cu specific grecesc, Meze Taverna, aflat tot în centrul istoric. Cele două restaurante Divan au atras investiţii de circa 1,7 milioane de euro, pe care Iuşut speră să le amortizeze în circa cinci ani. Pe lângă restaurante, Andrei Iuşut conduce împreună cu soţia lui şi agenţia de turism AA Travel, dar şi alte mici afaceri de import. Reunite sub umbrela Divan Group, acestea au totalizat anul trecut o cifră de afaceri de două milioane de euro.

Pasionat de cultura orientală, Iuşut are câte o explicaţie pentru fiecare obiect din restaurantele sale, dar şi pentru preparatele celor cinci bucătari turci pe care i-a recrutat personal. Spre exemplu, picioarele meselor sunt inspirate de şahul persan şi sunt aceleaşi cu un model din componenţa narghilelelor. Un perete al restaurantului este acoperit de „iznik„ – plăcuţe de ceramică de mici dimensiuni, pictate manual de tineri turci. Peretele de vizavi este acoperit de bucăţi de chilimiruri, covoarele despre care se spune că pot fi ţesute doar cinci de câte o femeie, altfel ea riscând să îşi piardă vederea din cauza ţesăturii complicate. Preţul pentru o bucată de iznik este de circa 200 de euro, iar, pentru covoarele pe care a ales să le taie, preţul variază între 1.000 şi 7.000 de euro.

La amenajare se adaugă costurile utilării bucătăriei, iar un reper pentru acestea ar fi un cuptor care a costat 27.000 de euro, dar şi preţul chiriei, cuprins între 30 şi 75 de euro/mp în Centrul Vechi şi „uşor mai scăzut„ în zona Floreasca. Kebabul pregătit pe şiş, o sabie turcească aşezată direct pe cărbune, este făcut de bucătarii turci, crescuţi practic în bucătării: îşi încep pregătirea de la 5-6 ani. Au venit aici datorită salariului motivant, echivalent cu al unui bucătar chef de la un restaurant al unui hotel de cinci stele. Mai mult decât atât, le-a fost asigurată cazarea, pentru ei şi pentru familiile lor. Recrutarea bucătarilor a fost cea mai dificilă etapă în deschiderea restaurantului, potrivit lui Iuşut, pentru care atenţia la aceste detalii vine dintr-o experienţă de antreprenor începută încă din facultate.

Nu s-a văzut niciodată lucrând într-o multinaţională şi, în perioada studiilor economice din cadrul ASE, a început o afacere de import de anvelope la care nu a renunţat nici acum. În 2006 s-a orientat către piaţa turismului şi a deschis agenţia de turism AA Travel, axată pe destinaţiile populare - Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria. Numeroasele călătorii în Turcia şi cunoştinţele acumulate prin conducerea unui business în turism l-au determinat să îşi schimbe planurile iniţiale de a transforma o clădire închiriată în 2009 în Centrul istoric în spaţiu de birouri. „Era un şantier în desfăşurare, iar pe strada Franceză, unde este Divan acum, se mergea pe un pod de lemn„, îşi aminteşte Iuşut perioada când perspectivele de centru al distracţiei nu existau încă în zonă.

Fără un plan de afaceri concret la început, a deschis restaurantul în 2010 după o investiţie iniţială de 400.000 euro, la care s-a adăugat o alta de încă 700.000 de euro odată cu extinderea într-o clădire alăturată. În zonă se aflau şi un restaurant unguresc, şi unul de inspiraţie franţuzească, iar antreprenorul miza pe transformarea străzii într-o arteră premium a restaurantelor cu specific, lucru pe care încă îl aşteaptă. În 2012, a deschis cel de-al doilea restaurant, Meze Taverna, rezultatul pasiunii lui pentru tavernele greceşti, model care se potrivea perfect pe spaţiul de 100 de metri pătraţi disponibil închirierii anul trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/tanarul-de-32-de-ani-care-le-vinde-romanilor-mancare-greceasca-si-turceasca-de-peste-un-milion-de-euro-11674048
11674048
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.