Casa care se plimbă. Cum s-a născut în plină criză un nou business românesc cu locuinţe modulare

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 06 octombrie 2021 963 afişări

Nomad este cel care îşi ia casa în spate şi se aşază mereu în alt loc. Nomazi sunt şi cei care au descoperit Nomad Nautic şi fac exact asta: îşi iau, aproape la propriu, casa în spate şi o ancorează oriunde vor, pentru că lumea de astăzi e mai puţin despre statornicie şi mai mult despre aventură şi călătorie.

„Povestea Nomad a început la sfârşitul anului 2020, în plină criză. Suntem un start-up în domeniul construcţiilor modulare. Fie că vorbim despre module single de 18 metri pătraţi (modelul Nomad 6) sau de 36 de metri pătraţi (modelul Nomad 12), care sunt produsele noastre standard, sau de construcţii modulare, putem realiza orice proiecte unde modulele se aşază ca în piesele de Lego”, explică Vlad Dobrinescu, reprezentant de vânzări al companiei.

Nomad Container are doi fondatori, un arhitect cu background în amenajări de spaţii de birouri şi un specialist în finanţe, responsabil de organizarea şi scalarea businessului. Ideea unei asemenea afaceri le-a venit călătorind şi urmărind trendul în construcţii în Europa şi Statele Unite ale Americii, unde construcţiile modulare şi prefabricate sunt deja o alternativă tot mai folosită, comparativ cu construcţiile clasice de tip „brick and mortar”.

Sunt câteva avantaje care fac aceste construcţiile inedite să fie atractive, iar printre ele se numără timpul scurt de execuţie, materialele din care sunt realizate – reciclabile aproape 100% -, posibilitatea de a adăuga module în funcţie de nevoile funcţionale ale utilizatorului şi de spaţiu dar, mai presus de toate, posibilitatea de a le reloca având costuri minime.

În funcţie de finisajele alese, modelele Nomad vin în trei variante diferite de preţ, care încep de la 600 de euro pe metru pătrat. Modulele pot fi personalizate atât la interior, ca amenajare a spaţiului – cu baie sau chicinetă -, cât şi la exterior – cu diferite tipuri de faţade, cu terasă sau pergolă.

„De aici şi numele «Nomad». Este un mare avantaj faţă de construcţiile clasice. Dacă, să spunem, casa ta nu mai corespunde nevoilor de locuit, ai nevoie de mai mult spaţiu sau vrei să te muţi în alt oraş, ai două variante: să vinzi sau să închiriezi. În cazul construcţiilor Nomad, poţi

să-ţi relochezi casa unde ai nevoie de ea sau o poţi mări cu module suplimentare.”

În funcţie de finisajele alese, modelele Nomad vin în trei variante diferite de preţ, care încep de la 600 de euro pe metru pătrat. Modulele pot fi personalizate atât la interior, ca amenajare a spaţiului – cu baie sau chicinetă – cât şi la exterior – cu diferite tipuri de faţade, cu terasă sau pergolă. Totul se livrează la cheie.

„În România, principala întrebare este legată de preţ, însă clienţii devin tot mai pretenţioşi şi îşi doresc finisaje medii spre premium, funcţionalitate, design cât mai spectaculos, pachete off-grid, module livrate la cheie fără bătăi de cap”, mai spune Vlad Dobrinescu.

Ce merită ştiut este că modulele Nomad Container sunt construite de la zero într-o fabrică din Bucureşti. Clienţii pot vedea modelele în toate fazele de producţie, iar deocamdată, principalii cumpărători sunt din România. Cei doi fondatori vor însă să atragă parteneri prin care să se poată extinde şi în afara ţării, remarcând că există un interes din ce în ce mai mare pentru astfel de construcţii în ţările nordice, în Olanda sau Marea Britanie.

„În România, piaţa construcţiilor modulare este încă la început, realizăm asta din interacţiunea cu clienţii noştri, cu care trecem prin toate detaliile de proiectare şi execuţie, de la structurile metalice tip container, la izolaţii, coeficient energetic, finisaje. Prima întrebare este «Rezistă?». Structurile metalice sunt folosite în construcţia clădirilor de birouri în Statele Unite ale Americii din anii 1900. Empire State Building a fost construită pe structură metalică în 1930. Iar forma structurilor de tip container le oferă o rezistenţă sporită, mai ales la cutremure.”

Fondatorii Nomad Container au pus la bătaie o investiţie iniţială de 50.000 de euro pentru a crea primele prototipuri, banii fiind direcţionaţi în principal către producţie, marketing şi creşterea echipei, formată din proiectanţi, arhitecţi, oameni responsabili de execuţie.

„În prima etapă, ne-am focusat pe organizarea şi standardizarea procesului de producţie, vânzare, transport şi implementare. În 2021, valoarea contractelor executate depăşeşte 250.000 de euro şi anticipăm o cifră de afaceri de jumătate de milion de euro până la sfârşitul anului.”

Cum Nomad Container are tot mai multe cereri pentru proiecte modulare off-grid care pot fi amplasate în orice zonă, echipa din spate lucrează la un pachet opţional off-grid care asigură independenţa modulelor de conectarea la reţeaua de utilităţi. Pachetul va include panouri fotovoltaice cu sistem de baterii, panouri solare, fosă septică ecologică şi puţ forat pentru apă curentă. Al doilea pachet opţional pe care îl au în plan este un sistem de casă inteligentă, prin care pot fi controlate dintr-o aplicaţie instalată pe telefon temperatura, luminozitatea şi tot ce ţine de electrică în module.

„Construcţiile modulare sunt foarte versatile, iar proiectele pe care le putem realiza variază de la case de vacanţă, garden office, spaţii de cazare tip bungalow, până la birouri şi case de locuit permanente din mai multe module.”

Tocmai de aceea, şi clienţii vin dintr-o paletă vastă. Sunt persoane fizice care îşi doresc în principal case de vacanţă practice, la cheie, cu suprafeţe sub 50 de metri pătraţi, funcţionale şi uşor de întreţinut, care să elimine grija echipei de construcţii, a finisajelor şi a alergăturii. Sunt însă şi companii, care au plasat în general comenzi pentru unităţi de cazare tip bungalow.

„Avem însă în lucru şi un proiect de restaurant din containere modulare şi o şcoală. Odată cu măsurile restrictive din timpul pandemiei şi cu posibilitatea de a lucra mai mult de acasă, am avut şi cereri de module care pot fi amplasate în grădina locuinţelor şi utilizate ca spaţiu de birou, sală de gimnastică sau zonă pentru oaspeţi.”

Cei doi fondatori ai Nomad Container au ezitat să pornească acest proiect în plină pandemie, însă au riscat, iar pandemia s-a dovedit a fi un context bun pentru businessul lor. Criza a accelerat dorinţa oamenilor de spaţii suplimentare pentru lucrul de acasă, pentru case de vacanţă sau proiecte de turism. Mulţi oameni care aveau terenuri goale, pe care încă nu-şi construiseră o casă tradiţională, au profitat şi le-au populat cu module Nomad, aşa că de nomazi lumea este tot mai plină.



Opt idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Astrid Deco – business de gravură şi pictură (Braşov)

Fondatoare: Astrid Bâţă

Investiţie iniţială: câteva mii de lei

Cifră de afaceri în 2020: 13.000 de euro

Prezenţă: la evenimente


Elefantino – brand de detergenţi (Braşov)

Fondator: Sorin Zaharie

Investiţii: 30.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 570.000 de euro

Prezenţă: afaceri în HoReCa din Braşov


Frizzante Ride – biciclete cu prosecco (Bucureşti)

Fondatori: Irina şi Bogdan Popa

Investiţie iniţială: 15.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: circa 50.000 de euro

Prezenţă: la evenimente din toată ţara


In a box – pachete cu produse fabricate în România (Bucureşti)

Fondatoare: Florina Natu

Investiţie iniţială: 2.500 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 230.000 de lei (circa 46.000 de euro)

Prezenţă: online


Leomi Chocolate – producător de ciocolată artizanală (Iaşi)

Fondatoare: Benedicta Drobotă

Investiţii: 150.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2021: 30.000 de euro

Prezenţă: online


ABO Creations – realizare de ilustraţii (Bucureşti)

Fondatoare: Bianca Abăcioaei

Cifră de afaceri în 2020: 5.000 de euro

Prezenţă: online, pe reţelele de socializare


Craft Laser – atelier de suveniruri din lemn (Oradea)

Fondatoare: Andreea Maier

Investiţie iniţială: peste 20.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 126.000 de lei (circa 25.000 de euro)

Prezenţă: în zonele turistice din România


Mauverien – brand de modă (Tulcea)

Fondatoare: Claudia Marian

Investiţie iniţială: 46.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 12.500 de euro

Prezenţă: online, pe site-ul propriu, şi pe platformele Fashion Days, AlbAlb, Etaj, Dichisar.


ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de

70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.