Mobilitatea în zodia ecologiei
Treptat, industria auto mizează tot mai mult pe soluţii verzi. Fiecare model nou lansat devine unul tot mai „reciclabil”, cu o amprentă de carbon cât mai redusă. Bavarezii mizează acum cu noile X3 şi Seria 1 să implementeze tot mai multe dintre soluţiile identificate de Neue Klasse, conceptul prezentat în 2023 la München, pentru a fi cât mai prietenoşi cu mediul.
BMW mizează puternic pe a reduce pe cât posibil impactul asupra mediului, motiv pentru care dincolo de investiţii în dezvoltarea de maşini electrice investeşte şi în hidrogen. În paralel renunţă tot mai mult la materiale cu amprentă de carbon în favoarea celor din materiale reciclate. Obiectivul este de a reduce emisiile per automobil cu 40% pe parcursul întregului ciclu de viaţă.
Hidrogenul este noul verde
Un pariu important al celor de la BMW Group îl reprezintă hidrogenul, dar mai exact FCEV – fuel cell electric vehicles, maşini electrice care produc energie utilizând un sistem de pile de combustibil alimentate de hidrogen şi care emite apă. Mai mult, în septembrie 2024, BMW a iniţiat un parteneriat cu Toyota pentru a investi în această tehnologie, iar bavarezii vor ca în 2028 să lanseze în producţie de serie primul BMW cu sistem fuel cell. Testele iniţiale prevăd ca un automobil FCEV să fie perceput de utilizator drept un automobil electric per se, dar care să fie alimentat şi cu hidrogen, printr-o modalitate ce aminteşte de alimentarea cu GPL. În 2023, BMW Group a prezentat primele automobile dintr-o flotă-pilot care a intrat în funcţiune anul trecut.
După patru ani de activitate de dezvoltare, modelul BMW iX5 Hydrogen şi proiectul de dezvoltare intră în următoarea etapă critică. Flota de sub 100 de automobile este utilizată la nivel internaţional în scop demonstrativ şi de testare pentru diferite grupuri-ţintă. BMW iX5 Hydrogen dezvoltat pe baza actualului BMW X5 a fost dezvăluit pentru prima dată sub formă de concept la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA) din 2019. Ulterior, prototipurile iniţiale au fost puse la dispoziţie la IAA Mobility 2021 de la München, pentru un program de transport al participanţilor la eveniment. Această tehnologie este unul dintre elementele de bază ale BMW iX5 Hydrogen şi generează o putere continuă ridicată de 125 kW/170 CP.
Per total, sistemul generază 401 CP, iar maşina poate accelera în mai puţin de 6 secunde de la 0 la 100 km/h. În pila de combustie are loc o reacţie chimică între hidrogenul gazos din rezervoare şi oxigenul din aer. BMW iX5 Hydrogen este construit în uzina-pilot a BMW Group la Centrul său de Cercetare şi Inovare (FIZ) din München. Hidrogenul necesar pentru alimentarea pilei de combustie este stocat în două rezervoare de 700 de bar, din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP). Împreună, acestea stochează aproape 6 kg de hidrogen, suficient pentru ca BMW iX5 Hydrogen să beneficieze de o autonomie de 504 km în ciclul WLTP. Umplerea rezervoarelor de hidrogen durează doar 3-4 minute. Miza? Reducerea dependenţei de acumulatori mari dar şi scăderea timpului de alimentare. Cum se pilotează? Întocmai precum un automobil electric. Maşina consumă circa 1,19 kg de hidrogen la 100 km, iar rezervorul de 6 kg îi oferă o autonomie de circa 500 km.
BMW X3, reinventat
La fel ca şi Seria 1, X3 a ajuns la cea de-a patra generaţie, la 21 de ani de la dezvăluirea primului model. Noua generaţie a BMW X3 îşi propune să continue povestea maşinii - de la primul SAV din clasa sa, până la statutul său de lider de piaţă globală în segmentul său şi cel mai bine vândut model al mărcii.
Producţia sa este realizată la uzina BMW Group din Spartanburg (SUA) şi uzina din Rosslyn (Africa de Sud). Urmează să fie pus în vânzare în SUA şi Europa în al patrulea trimestru al anului 2024, urmând ca din ianuarie 2025 să debuteze pe numeroase alte pieţe internaţionale. SUA şi Germania sunt pieţele cu cele mai mari volume. De asemenea, modelul foarte popular în Italia, Spania, Japonia, Coreea de Sud, Africa de Sud, Canada, Mexic şi alte ţări din America Latină, în timp ce în România a fost constant în top trei cele mai bine vândute modele BMW. Reducerea sistematică a amprentei de carbon a noului BMW X3 este realizată printr-o strategie de dezvoltare durabilă care include şi lanţul de aprovizionare, selecţia materialelor eficientă, o proporţie ridicată de materii prime secundare şi utilizarea energiei electrice verzi în producţie. Design uşor şi inteligent, proprietăţi aerodinamice optimizate cu Cd redus la 0,27, recuperare adaptivă şi alte măsuri BMW Efficient Dynamics contribuie la reducerea emisiilor la utilizare. Electrificare este disponibilă pentru toată gama, folosind tehnologie mild-hybrid 48V pentru toate motoarele termice. Versiunea plug-in hybrid a noului BMW X3, care oferă mai multă putere şi o creştere semnificativă a autonomiei electrice (81-90 km în ciclu WLTP), va fi construită pentru prima dată la uzina BMW Group din Rosslyn.
Noul limbaj de design modern pentru exterior combină proporţiile familiare ale modelului BMW X cu suprafeţe ample, clar structurate, pentru a produce un aspect monolitic. Design este definit clar pentru o prezenţă elegantă şi dinamică în acelaşi timp. Exteriorul este cu 34 de milimetri mai lung decât al predecesorului, ajungând la 4.755 de milimetri, în timp ce lăţimea a mărită cu 29 de milimetri, până la 1.920 de milimetri. Înălţimea automobilului a fost redusă cu 25 de milimetri, până la 1.660 de milimetri. Ampatamentul este practic neschimbat, la 2.865 milimetri, în timp ce ecartamentul a crescut la 1.636 milimetri în faţă (plus până la 16 mm) şi la 1.681 milimetri în spate (plus până la 45 mm). Interiorul vine cu o interpretare modernă a designului BMW X. Geometrie suprafeţelor are linii elegante cu suprafeţe omogene, cu ornamentele uşilor care se înfăşoară în jurul conducătorului şi al pasagerilor. Ecranul central curbat BMW este alcătuit dintr-un monitor de informaţii de 12,3 inci (31,24 cm) şi display central de 14,9 inci (37,85 cm). Interiorul este definit şi de BMW Interaction Bar, noi volane cu cadrul plat în partea inferioară, manetă nouă a selectorului de viteze. Panourile de control şi gurile de ventilaţie din partea frontală a panourilor uşilor sunt încadrate de elemente luminoase moderne într-o culoare contrastantă.
Suporturi pentru pahare sunt integrate într-o zonă de depozitare nou interpretată, inclusiv cu funcţie de încărcare wireless în consola centrală. Suprafeţele scaunelor şi tapiţeria foloseşte un material de nouă generaţie Econeer, realizat dintr-un material reciclat care, la rândul lui poate fi reciclat uşor. Opţional sunt disponibile tapiţeria perforată Veganza cu aspect de piele, cu o gamă de trei culori, şi tapiţeria BMW Individual din piele Merino (de asemenea, opţională) disponibilă în două culori. Tapiţeria Veganza/Alcantara este parte a pachetului M Sport. Panoul de instrumente Luxury opţional este realizat pentru prima dată din poliester reciclat şi proiectat cu o textură tricotată de calitate. Scaune sport sunt reglabile electric, cu încălzire, climatizare automată în trei zone, geamuri acustice, Comfort Access, iluminare ambientală cu secvenţe Welcome & Goodbye sunt echipamente standard. Plafonul panoramic - cu o suprafaţă transparentă excepţional de mare fără bare transversale care să o întrerupă, plus o funcţie de rulou - este opţional. Alte caracteristici disponibile includ ventilaţia activă a scaunelor, suportul lombar, încălzirea volanului, un sistem de sonorizare Harman Kardon surround, sistemul Travel & Comfort, precum şi BMW IconicSounds Electric pentru noul BMW X3 30e xDrive.
Cea mai recentă tehnologie BMW eDrive este folosită pentru noul BMW X3 30e xDrive. Sistem plug-in hybrid are o construcţie compactă şi integrează un motor pe benzină, cu patru cilindri, şi motor electric integrat în cutia de viteze. Puterea sistemului a crescut la 299 CP. Baterie nouă de înaltă tensiune, cu o capacitate de energie aproape de două ori mai mare, cu o capacitate netă de 19,7 kWh. Încărcarea AC poate fi realizată cu puteri de până la 11 kW. Autonomia electrică în ciclul de testare WLTP a crescut la 81-90 de kilometri. BMW iDrive a fost modernizat şi este bazat pe sistemul de operare BMW 9. Nou ecran de pornire vine cu pictograme de funcţie dispuse vertical la acelaşi nivel şi facilitate QuickSelect pentru accesarea rapidă a funcţiilor principale. Sistemul poate fi operat folosind displayul central cu funcţie tactilă, control vocal cu Asistent Personal Inteligent BMW, butoane multifuncţionale pe volan, controlerul BMW pe consola centrală, butoanele de acces rapid al meniurilor (aşa cum este cel de lumini interioare, exterioare, sisteme de asistenţă şi şasiu, încărcare) sau funcţiile favorite, configurabile şi accesibile rapid printr-un swipe din partea de sus a ecranului. Servicii digitale inovatoare pot fi adăugate cu BMW Digital Premium din BMW ConnectedDrive Store, inclusiv streaming video pe displayul central (cu un număr mare de biblioteci media şi servicii de streaming), numeroase aplicaţii terţe, funcţionalitate extinsă pentru sistemul de navigaţie BMW Maps şi My Modes suplimentare cu efecte de lumină interioară şi grafică coordonate armonios pe ecranul central curbat BMW. Acesta este disponibil printr-un abonament lunar sau anual şi include şi traficul de date pentru aplicaţii, inclusiv cele de streaming. Jocurile în maşină sunt, de asemenea, posibile. Gama de jocuri din maşină, prin platforma de jocuri AirConsole, include şi popularul "Vrei să fii milionar?". Funcţiile noi şi actualizate ale automobilului sunt posibile prin intermediul actualizărilor de software „over the air”. Conectivitatea a fost optimizată datorită recepţiei mobile 5G ca facilitate standard. Integrarea smartphone-ului cu Apple CarPlay şi Android Auto face parte, de asemenea, din specificaţiile standard. Conectarea este uşor de realizat cu BMW ID şi aplicaţia My BMW. În anumite ţări, BMW ID permite plata digitală a taxelor de parcare din confortul automobilului. BMW Digital Key Plus cu tehnologie radio cu bandă ultralargă (UWB) - pentru smartphone-uri compatibile cu sisteme de operare iOS sau Android şi Apple Watch - este disponibilă opţional.
30 de ani de Serie 1, acum cu ochii pe Neue Klasse
În anii 90 BMW domina segmentul premium cu Seria 3, Seria 5 şi Seria 7. Seriile 6 şi 8 nu se produceau în acel moment, iar SUV-urile urmau să intre în scenă - X5 venea în 1999. Dacă X-urile erau în mod tradiţional maşini cu tracţiune integrală, Seria 1 s-a dorit de la început un automobil care să respecte tradiţia bavareză, deci maşina a fost proiectată pentru a avea de la bun început tracţiunea pe roţile din spate, deşi soluţia era una complicată pentru o maşină de dimensiuni mai reduse. Acum noua Serie 1 deja anunţă evoluţia BMW, motiv pentru care în liniile sale pot fi văzute elemente ce amintesc de Neue Klasse, conceptul care anunţă următoarea linie de design a constructorului bavarez. Design exterior se exprimă clar, concentrat, cu o parte frontală dinamică, proporţii tipice BMW şi un spate puternic. Tehnologia sistemului de propulsie şi a şasiului au fost reproiectate pentru o mai mare eficienţă şi agilitate. Gamă de echipamente standard a fost extinsă. Noul model vine cu sisteme inovatoare pentru condus şi parcare autonome. Designul interior vine modern cu un ecran central curbat BMW şi o evoluţie semnificativă în digitalizare prin sistemului de operare BMW 9 şi sistemului de control BMW iDrive cu QuickSelect. Noul BMW M135 xDrive vine cu caracteristici de performanţă semnificativ îmbunătăţite şi mai multă individualitate în vârful gamei de modele. Noul model dispune acum de 300 CP şi un cuplu maxim de 400 Nm pe o plajă de turaţii între 2500 şi 4000 rpm, asigurând o acceleraţie 0-100 km/h în 4,9 secunde. Grila M a radiatorului, cu bare orizontale, capacele negre M ale oglinzilor exterioare şi patru ţevi de evacuare identifică modelul M Performance drept vârful gamei.
Amprenta de dioxid de carbon a fost redusă şi datorită selecţiei materialelor şi proceselor de producţie concepute pentru a conserva resursele şi a asigura reciclarea. Obiectivul este a reduce emisiile cu 40% pe întreg ciclul de viaţă al produselor în intervalul 2019 – 2030 şi atinge pragul de „net zero” în 2050. Producţia se face la uzina BMW Group din Leipzig folosind energia eoliană generată on-site. Sistemul generează aproximativ 27 GWh pe an, echivalentul a 15% din consumul total al fabricii. Suplimentar sunt folosite două sisteme pe gaz de cogenerare care produc 7 MW. Sistemul de cogenerare, care alimentează cu electricitate şi căldură fabrica, este cu peste 80% mai eficient comparativ cu o centrală pe gaz convenţională, care produce doar electricitate. Tot sistemul este completat de o fermă de baterii Second Life care foloseşte 700 baterii BMW i3 scoase din uz pentru o capacitate totală de stocare de 15 MWh. Noul BMW Seria 1 foloseşte, de asemenea, înlocuieşte piela naturală cu un material sintetic, Veganza, care asigură o reducere a misiilor de CO2 cu 85%. Jantele, care folosesc 70% aluminiu reciclat, au un impact important în reducerea emisiilor. Aluminiul reciclat este obţinut printr-un proces care foloseşte exclusiv energie electrică verde. Peste 3 milioane de unităţi ale BMW Seria 1 au fost deja livrate clienţilor. A patra generaţie va fi lansată în octombrie 2024. Europa este cea mai importantă regiune de vânzări, Japonia fiind, de asemenea, printre primele cinci pieţe. Limbajul de design exterior este nou, modern cu estetică dinamică şi design clar al suprafeţelor. În comparaţie cu predecesorul său, lungimea exterioară a crescut cu 42 de milimetri, până la 4.361 de milimetri, iar înălţimea cu 25 de milimetri, până la 1.459 de milimetri. Lăţimea rămâne practic neschimbată la 1.800 de milimetri.
De la V8-uri testate manual, la E-drive
Instalarea noilor echipamente a în noile hale ale uzinei BMW Group Steyr. 300 de elemente de instalaţii şi echipamente în valoare de peste 500 de milioane de euro pentru producţia de sisteme de propulsie electrice. Producţia de preserie a demarat în vara anului 2024. La Steyr sunt asamblate motoare cu trei, patru, şase şi opt cilindri. Dacă cele mici sunt realizate de roboţi, V8-ul rămâne o artă. Ce înseamnă un V8? Teste realizate 35 minute în loc de 35 de secunde în linişte deplină, iar cele 500 de piese ale motorului sunt asamblate manual fără roboţi – celelalte secţii sunt chiar şi 100% automatizate. În total sunt doar 10 motoare V8 pe schimb asamblate şi un total de 20 pe zi. Cu aproximativ 60.000 de metri pătraţi de spaţiu de producţie, clădirea de 105 pe 150 de metri a fost ridicată conform unui program strict. Aproximativ 300 de echipamente – multe dintre ele realizate la comandă – au fost instalate, pregătite pentru producţia de preserie.
Producţia de serie a e-drive-urilor pentru Neue Klasse este programată să înceapă în toamna anului 2025. Până în 2030, Grupul BMW va investi aproximativ 1 miliard de euro în total în producţia de e-drive-uri la fabrica din Steyr. Fabrica va produce peste 600.000 de e-drive-uri pe an, alături de unităţi diesel şi pe benzină. Producţia acestora va rămâne de asemenea ridicată, cu motoarele cu combustie formând o parte importantă a portofoliului de produse Steyr şi în viitor. Această fabrică a dezvoltat şi a produs motoare termice pentru BMW şi MINI de mai bine de 40 de ani. Unul din două automobile BMW Group din întreaga lume are deja un motor construit în Steyr. Din 2025, aici vor fi dezvoltate şi produse şi următoarea generaţie de sisteme de propulsie electrice.
Anual compania vrea să producă în Steyr mai mult de 600.000 de sisteme de propulsie electrice - menţinând în acelaşi timp o utilizare ridicată a capacităţii de producţie pentru motoarele diesel şi pe benzină. Până în 2030, aproximativ jumătate din cei 4.400 de angajaţi vor lucra în mobilitate electrică. De asemenea, acesta este un pas enorm către asigurarea locurilor de muncă de acolo. Până în 2030, locaţia de dezvoltare va investi aproximativ 230 de milioane de euro în aceste noi sisteme de propulsie electrice de înaltă performanţă. O treime din cei 700 de dezvoltatori din Steyr lucrează deja în mobilitate electrică. Până în 2030, acest număr va creşte până la aproximativ 90%. În continuare, Steyr va produce toate componentele de bază pentru sistemul de propulsie electric inovator, extrem de integrat: rotorul şi statorul, transmisia, invertorul şi carcasa. Apoi, aceste componente vor fi instalate pe două linii de asamblare noi.
BMW vrea să recicleze lângă München 10.000 de maşini anual
În fiecare an, Centrul de Reciclare şi Dezmembrare (RDC) al BMW Group reciclează câteva mii de automobile, majoritatea fiind modele de preserie care au fost folosite pentru testare şi nu pot fi vândute pe piaţa liberă. Acestea sunt demontate folosind un proces standardizat care se concentrează pe identificarea componentelor de serie reutilizabile şi a materialelor adecvate pentru reciclare.
Anul acesta în centru vor fi reciclate circa 6.000 de unităţi, iar capacitatea poate creşte spre 10.000 de maşini BMW, MINI şi Rolls-Royce. Mai departe, BMW caută noi locaţii unde să poată creşte mai mult capacitatea. Ceea ce a început în 1994 ca o nouă unitate de reciclare deţinută de companie s-a transformat de peste trei decenii într-un adevărat centru de excelenţă pentru reciclarea automobilelor. Având în vedere noile reglementări şi obiectivele ambiţioase ale BMW Group, RDC va juca un rol şi mai important în viitor: competenţa pe care a acumulat-o este cheia pentru îmbunătăţirea suplimentară a capacităţii de reciclare a automobilelor. Aproximativ 3.000 de organizaţii din 32 de ţări utilizează în prezent baza de date comună de reciclare pentru a învăţa cum să demonteze componentele reciclabile în mod eficient şi să recupereze eficient materialele valoroase. Dezvoltarea şi îmbunătăţirea proceselor de reciclare face parte din efortul de reducere a amprentei de mediu, în timp ce conservarea resurselor ajută şi la reducerea emisiilor. Reciclarea automobilelor la RDC începe cu declanşarea controlată a sistemelor de siguranţă şi extragerea tuturor fluidelor. În faza ulterioară de dezmembrare, accentul se pune iniţial pe reciclarea componentelor individuale. Componentele funcţionale în stare perfectă şi cu statut de serie nu sunt eliminate, ci transmise dealerilor oficiali pentru revânzare. Pe măsură ce mobilitatea electrică devine mai răspândită, reciclarea bateriilor de înaltă tensiune devine din ce în ce mai mult o altă prioritate. De mulţi ani, RDC a lucrat în parteneriat cu industria şi mediul academic pentru a dezvolta metode inovatoare de reciclare a bateriilor de la automobilele electrice.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro