Prieten cu incertitudinea
După o serie de experienţe antreprenoriale, dar şi artistice, Andrei Sota a ales să se concentreze pe Signal Sigma, o platformă axată pe consilierea şi pe informarea celor atraşi de investiţiile pe piaţa de capital. Ce l-a atras aici? Atât corectitudinea, cât şi incertitudinea Bursei, spune el.
Andrei Sota şi-a început cariera în lumea cinematografiei, terminând Academia de Film de la New York, apoi a simţit pe propria piele cum este să fii regizor când a pus în scenă documentarul „Toxic”. Din lumea filmului, a păşit pe cărările domeniului horticol şi s-a implicat în lansarea pe unei ferme de roşii cherry, iar ulterior, împreună cu soţia, a dezvoltat platforma de tip marketplace Edesia, care face legătura între businessurile de alimentaţie publică şi furnizorii de materie primă din industrie.
„Am învăţat despre Bursă pornind din spaţiul familiar al mărfurilor şi logisticii, m-am familiarizat cu sistemele de tranzacţionare pas cu pas şi mi-am deschis propriul cont de investiţii. Iniţial, acesta a fost un hobby pentru mine, dar a devenit o pasiune din care s-a născut un nou business”, a povestit pentru Business MAGAZIN Andrei Sota, al cărui cel mai recent pariu este platforma Signal Sigma. În încercarea de a dezvolta un sistem de investiţii care să îi satisfacă propriile nevoi şi dorinţe a realizat că a dat „naştere” unui nou proiect de business.
Produsul principal al platformei Signal Sigma, lansată în aprilie 2022, în urma unei investiţii personale în valoare de 80.000 de euro, porneşte de la trei strategii de investiţii automatizate, explică antreprenorul. Practic, platforma pune la dispoziţia utilizatorilor portofolii model, pe care un investitor le poate urmări sau din care se poate inspira, acestea fiind concepute pentru a oferi grade diferite de risc, în funcţie de apetitul fiecărui investitor, iar randamentul anual variază de la 9,5% la 20%. „Asta înseamnă că, urmărind strategiile noastre, un investitor îşi poate dubla capitalul în 5-10 ani, fără a suferi pierderi prea mari pe parcurs.” În plus faţă de acestea, a dezvoltat o serie întreagă de instrumente pentru a facilita analiza pieţei atât la nivel macro, cât şi la nivelul individual al fiecărei companii.
În prezent, majoritatea utilizatorilor platformei Signal provin din Statele Unitele, iar doi dintre aceştia sunt din România – Fondul Emergent de Investiţii S.A. şi TradeVille S.A. „Fiind un produs digital, platforma este disponibilă oricui are acces la internet. Concentrarea o reprezintă piaţa americană, deoarece este cea mai importantă piaţă de capital, are cei mai educaţi investitori şi cea mai transparentă structură de raportare. Pun accent în special pe ultimul criteriu, deoarece raportarea rapidă, corectă şi standardizată a informaţiilor este esenţială pentru un procesator de date aşa cum suntem noi”, a explicat Andrei Sota, adăugând că cel mai mult se concentrează pe atragerea clienţilor educaţi financiar şi care cunosc limba engleză, având în vedere că articolele din cadrul platformei sunt redactate în această limbă, iar rapoartele firmelor către investitori sunt şi ele scrise tot în limba engleză. Obiectivul reprezentanţilor businessului pentru anul în curs este ca platforma să înregistreze 300 de utilizatori, iar pentru finalul anului 2023, previzionează un număr de 1.000 de utilizatori.
„În general vizez orice piaţă unde există vorbitori de limba engleză. Ceea ce este, de asemenea, important pentru mine este să existe un grad minim de educare a publicului investitor, deoarece platforma nu este dedicată începătorilor, ci mai degrabă celor care au o oarecare experienţă în domeniu. Aşadar, pieţele majore pe care le vizez ulterior sunt Marea Britanie, Canada şi Australia.” În ceea ce priveşte publicul din România, Andrei Sota consideră că piaţa de profil se află încă la început, însă partea bună este reprezentată de faptul că interesul românilor pentru investiţii în piaţa de capital este din ce în ce mai mare. „Aici mai avem de lucru – în special la capitolul de raportare a informaţiilor financiare (a companiilor listate public – n. red.). Încă nu sunt standardizate corespunzător aceste aspecte, iar pentru a executa o analiză corectă este nevoie de un pas în plus. Mai mult decât atât, intervin complicaţii serioase când vine vorba de construirea unei simulări bazate pe date istorice corecte. Dar cred că piaţa locală capătă din ce în ce mai mult interes şi va parcurge un proces de maturizare. Sunt optimist cu privire la dezvoltarea noastră, am fost surprins plăcut de fiecare colaborator local în acest domeniu. Este încă foarte devreme să fii implicat în piaţa de capital din România, iar recompensele sunt pe măsură.”
O principală diferenţă între publicul din România şi cel din Statele Unite este reprezentată de educaţia financiară pe care oamenii din cele două state o au. Astfel că, el observă că pentru ca publicul din România să se îndrepte spre investiţii în piaţa de capital într-un mod educat, are nevoie de consultanţi de investiţii, care au menirea de a educa şi ghida publicul în plasarea eficientă a capitalului. „Nu putem încă să realizăm o comparaţie serioasă cu piaţa de capital americană pe niciun plan. Elementul cheie îl reprezintă educaţia investitorului. Pentru cetăţenii americani, investiţia la Bursă este ceva familiar, normal, aş spune. În România, încă există percepţia de risc extrem în rândul investitorilor de retail. Românii preferă de departe să îşi investească banii în imobiliare sau afaceri proprii decât să ţină un portofoliu de investiţii bursiere. Un element cheie de legatură între investitor şi Bursă îl reprezintă consultanţii de investiţii. Se preconizează că pentru a satisface potenţialul de cerere a pieţei din România ar fi nevoie de circa 2.000 de astfel de profesionişti. În acest moment există doar 30-40 de consultanţi acreditaţi.”
Pe de altă parte, adaugă el, piaţa de capital din România are nevoie de mai puţine „hârtii” şi de o reducere a birocraţiei. În prezent, piaţa locală este reglementată de aceeaşi legislaţie în domeniul financiar ca restul statelor europene (pachetul MiFid II), iar în ultimul timp industria de profil a devenit din ce în ce mai restrictivă din perspectiva accesului investitorului la piaţa de capital şi mai greoaie şi stufoasă din punct de vedere al reglementărilor, crede Sota. „Trebuie făcute din ce în ce mai multe raportări, avertizări de risc, şi comunicări periodice. Teoretic, toate acestea au menirea de a proteja investitorul persoană fizică. În cele mai multe cazuri însă, măsurile îngreunează fluxul investiţiei şi în practică nu se oboseşte nimeni să citească fiecare raport. Astfel, dacă aş putea schimba ceva la industria în care activez acum, aş «aerisi» puţin spaţiul legal. Aş da acces mai rapid şi mai eficient formării profesionale şi procesului de acreditare pentru consultanţi şi aş crea programe publice pentru o educaţie sănătoasă în domeniul financiar.”
Planurile antreprenorului român în ceea ce priveşte dezvoltarea şi extinderea activităţii platformei Signal Sigma pe noi pieţe vizează şi atragerea unei runde de finanţare care să susţină obiectivele setate pe termen scurt, mediu şi lung. „Am în plan să atrag finanţare, în special din partea investitorilor străini, însă nu exclud nici un parteneriat cu un investitor local. Aş dori să atrag o finanţare de circa 100.000 – 150.000 de euro pentru a îmbunătăţi procesele din aplicaţie, pentru a realiza materiale media mai calitative şi pentru a acoperi şi alte pieţe financiare. Şi am planuri să măresc echipa până la 8-10 oameni. Este nevoie de dezvoltare continuă, atunci când avem de-a face cu produse software. Fiind vorba despre piaţa financiară, unde în fiecare zi se întâmplă ceva, există de asemenea nevoie de oameni care să ajute la crearea de conţinut.”
El estimează că va închide anul 2022 cu vânzări de 180.000 de euro, adăugând că pe termen scurt vrea să îmbunătăţească procesele din spatele aplicaţiei în aşa fel încât să genereze o performanţă mai bună pentru utilizatori. „Totul trebuie să funcţioneze rapid, fluid, fără buguri (dificultăţi neprevăzute). Pe termen mediu, pe lângă faptul că îmi doresc să atrag finanţare şi să îmi măresc echipa, vreau să pun mai mult accent pe crearea unui conţinut financiar de calitate. Pe termen lung îmi doresc să creez varianta 2.0 a aplicaţiei, cu un afişaj complet nou, care să ne pună în aceeaşi ligă cu sistemele instituţionale de analiză.”
Întrebat ce anume l-a atras la domeniul financiar – IT şi ce îi place cel mai mult la ceea ce face, antreprenorul român Andrei Sota a răspuns că la baza pasiunii pentru acest sector de activitate au stat de două aspecte „mari şi late”. „Îmi plac deosebit de mult două aspecte la această industrie – în primul rând este una dintre cele mai corecte profesii, în sensul că există o legătură directă între competenţă şi remuneraţie financiară. Dacă eşti bun – câştigi. Cu cât eşti mai bun, cu atât câştigi mai mult. În multe alte cariere am descoperit că aspectul competenţei nu este neapărat pe primul loc, ci primează marketingul şi «intrările» pe care le ai. Bursa este brutală, dar corectă, iar eu prefer lucrurile aşa. Al doilea aspect care mă atrage este incertitudinea cu care te confrunţi zilnic pe pieţele de capital. Dacă înveţi să te împrieteneşti cu această incertitudine, vei afla cum poţi să o faci să funcţioneze în favoarea ta. Iar atunci când funcţionează, satisfacţia este imbatabilă.”
În paralel cu satisfacţiile pe care i le aduce activitatea pe care o desfăşoară, ca orice alt antreprenor, Andrei Sota s-a confruntat şi cu provocări. Potrivit lui, cea mai mare provocare a fost, de departe, construcţia bazei de date proprii, pentru că Signal Sigma rulează propria infrastructură de colectare şi analiză a datelor şi nu se bazează pe niciun furnizor terţ, neexistând astfel nici riscul întreruperii serviciului şi păstrându-se în acelaşi timp un nivel înalt de calitate a informaţiilor. „A colecta informaţii în 2022 este relativ uşor, însă pentru o analiză coerentă trebuie acumulate inclusiv informaţii istorice. Acest aspect este de departe cel mai complicat din punctul de vedere al ingineriei software din spate.”
Însă, în opinia sa, cea mai mare provocare pentru antreprenorii de astăzi este lupta cu „establishment-ul”, cu mersul uzual al lucrurilor şi consolidarea poziţiei pe piaţă. „Întotdeauna provocarea este să te interpui cu succes (şi profitabil) în rutina zilnică a clienţilor tăi. Pentru a avea succes, este nevoie ca ei să îşi schimbe comportamentul astfel încât să înceapă să te aleagă pe tine în defavoarea competitorilor. Iar ca orice serviciu software, după o muncă titanică de dezvoltare începe încă o muncă, la fel de grea, de promovare. Astfel, în acest moment ceea ce îmi ocupă timpul cel mai mult este activitatea de marketing şi caut constant cele mai bune metode pentru a crea un content relevant şi curent.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro