Profil de investitor: De la analiza datelor la decizii de investiţii
Investitori mici şi mari, profesionişti şi debutanţi deopotrivă, care activează în domenii dintre cele mai diverse, pun pe tapet strategii de investiţii şi lecţii învăţate în timp pentru a întări zicala „bursa este pentru toţi” şi a mări rândurile investitorilor din piaţa locală. Toate sfaturile sunt adunate în seria de materiale „Profil de investitor” găzduită de Business MAGAZIN.
Pasionat de analiza statistică a datelor şi implicat de 25 de ani în cercetarea de marketing, Ciprian Zamfirescu a găsit un al doilea domeniu în care să-şi aplice metodele statistice, cel al pieţei de capital. Nu ia nicio decizie de investiţii fără să facă o analiză complexă înainte şi spune că „fără pasiune nu am putea fi decât mediocri”.
„Am început să investesc în 2014, pentru diversificare, dar mai mult din curiozitate. Eram interesat să aflu mai multe despre acest domeniu, pe care-l percepeam atunci ca fiind despre analiză, strategie şi managementul riscului”, povesteşte Ciprian Zamfirescu, 48 de ani, de profesie statistician.
Ciprian este din Bucureşti, unde a finalizat studiile Facultăţii de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică din cadrul Academiei de Studii Economice. De 25 de ani activează în domeniul cercetării de marketing. La început a lucrat în companii multinaţionale precum GfK şi Synovate, iar din 2016 este partener alături de Cristian Ştefănescu la Institutul de Marketing MIA.
„Întotdeauna am fost pasionat de analiza statistică a datelor, de a descoperi diverse metode prin care informaţiile culese în studiile de piaţă sunt transformate în insighturi de valoare şi mai apoi în decizii de business”, spune acesta.
Specialistul a avut şi o serie de realizări profesionale, cum ar fi locul trei la Aegis Award, un premiu internaţional pentru cel mai inovativ proiect de segmentare, acreditare pentru studii de segmentare motivaţională Censydiam, acreditare pentru studii de satisfacţie Symmetrics sau locul 1 în simularea de marketing strategic Markstrat.
Pentru Ciprian, activitatea de zi cu zi, adică cercetarea de marketing, este full-time, iar activitatea de investiţii este part-time, deşi îi acordă atenţie în mod constant. „Dacă mă deconectez mai mult de câteva zile de la a citi informaţii despre piaţa bursieră simt că-mi lipseşte ceva şi trebuie să recuperez”, mărturiseşte el.
Ambele activităţi au şi puncte comune. În cercetarea de marketing foloseşte des analiza datelor pentru a extrage informaţii valoroase pentru clienţii MIA Marketing, iar în domeniul investiţiilor analizează evoluţii şi corelează diverşi indicatori pentru a identifica eventuale oportunităţi. În puţinul timp rămas liber se bucură de pasiunea pentru alergare. „Pasiunea este poate cea mai importantă trăsătură, în orice activitate. Fără pasiune nu am putea fi decât mediocri”, consideră Ciprian Zamfirescu.
Prima dată el a investit aproximativ 3.000 de euro, în fonduri mutuale. Despre Bursa de Valori Bucureşti ştia foarte puţine, iar fondurile mutuale păreau atunci alegerea cea mai simplă, pentru că nu el, ci altcineva se ocupa de portofoliul de acţiuni. Şi da, au fost şi perioade când a pierdut câteva mii de euro.
„Prima dată am vrut să renunţ la doar şase luni, când am văzut că înregistrasem pierdere. Apoi a fost un moment critic, cred că prin 2015, când China a avut o scădere semnificativă pe bursă, iar eu înregistrasem un minus de 15%. Am înţeles între timp că investiţiile la bursă aduc beneficii pe termen mediu şi lung”, explică el.
Ciprian Zamfirescu, 48 de ani
PROFESIE: statistician
OCUPAŢIE: director de cercetare
INVESTEŞTE: pe termen lung
După aproape 10 ani, motivele pentru care Ciprian continuă să investească sunt legate de diversificarea plasamentelor, obţinerea unui profit şi dorinţa de a înţelege mai bine cum funcţionează diverse industrii ale economiei. Cumpără acţiuni ale companiilor listate la Bursa de la Bucureşti, în principal cele de pe piaţa principală, dar şi cele de pe segmentul AeRO într-o proporţie mult mai mică.
„În general, tind să includ în portofoliu acţiuni de la cinci-şase companii şi sunt interesat de sectoarele energie-utilităţi, financiar-bancar şi IT&C. În prezent cea mai mare deţinere este la Romgaz, o companie care distribuie dividende în mod constant. Strategia principală este de a cumpăra şi de a păstra pe termen lung acţiuni la câteva companii solide şi de a suplimenta în timp deţinerile la aceste companii”, afirmă investitorul.
Dividendele sunt de altfel unul dintre principalele criterii pe care le urmăreşte la o acţiune, alături de echipa de management, în care trebuie să aibă încredere şi de valoarea tranzacţiilor zilnice, preferabil peste 500.000 de lei. Altfel, nu prezintă interes.
„Mă aştept ca acţiunile unei companii să crească pe termen de doi-trei ani, chiar dacă în această perioadă înregistrează şi scăderi. Pentru a fi interesantă, o companie trebuie să ofere dividende acţionarilor ei. Asta dovedeşte că are o activitate constant profitabilă şi că este un brand puternic”, spune el.
Ciprian se consideră un investitor precaut, dar implicat. Realizează tranzacţii o dată la una-două luni, dar ia decizii doar după ce a analizat situaţia în profunzime, lucru la care se pricepe cel mai bine. Pe lângă companiile de dividend, este interest şi de cele din domenii cu potenţial de creştere, cum ar fi cel al energiei şi IT&C.
La nivelul investitorilor începători este o mare lipsă de informaţii, despre investiţii în general, despre ce înseamnă Bursa de Valori Bucureşti şi despre companiile listate la bursă. Lipsa se resimte în special în rândul potenţialilor investitori, adică tinerii cu studii superioare care lucrează deja de câţiva ani în companii multinaţionale sau sunt antreprenori, spune Ciprian.
„Odată ce eşti mai informat şi acumulezi puţină experienţă, lucrurile devin mai clare, iar deciziile legate de unde şi cum să investeşti sunt mai uşor de luat. Cred în continuare că cel mai important aspect ce poate fi îmbunătăţit este informaţia. O informaţie simplă, concisă şi fără detalii inutile pentru cei aflaţi la început de drum şi o informaţie transparentă, bine structurată pe mai multe niveluri, astfel încât cei mai avansaţi să acceseze direct subiectele de care sunt interesaţi.”
Văzând şi făcând
Pe lângă impactul evident negativ asupra unui număr mare de persoane, orice criză vine la pachet şi cu anumite beneficii, cum ar fi creşterea gradului de responsabilitate în rândul consumatorilor, al angajaţilor, dar şi al angajatorilor, precum şi cu oportunităţi de investiţii.
În primele luni ale crizei de sănătate preţurile acţiunilor au scăzut semnificativ, aşa că Ciprian Zamfirescu a profitat de ocazie şi a intrat la cumpărare, iar după un an şi ceva unele acţiuni au ajuns peste valoarea de dinainte de criză. „Criza de sănătate nu a fost similară cu nicio altă perioadă din experienţa mea, dar pot spune că am trecut cu bine peste ea. De la început am urmărit două obiective principale – toată familia să rămână sănătoasă şi activitatea firmei de cercetare să continue pentru a ne proteja clienţii şi angajaţii”, adaugă Ciprian.
După criza de sănătate au urmat altele, războiul din Ucraina, criza lanţurilor de logistică, creşterea inflaţiei, blocarea pieţei imobiliare şi, ca urmare, strategia pe care investitorul a ales-o a fost „văzând şi făcând”, adică de adaptare permanentă la noile condiţii.
„Din punctul de vedere al investiţiilor, crizele creează oportunităţi de achiziţie a acţiunilor la preţ mic, bineînţeles pentru acele companii care au cea mai mare şansă de a-şi reveni rapid. Important este să identifici cât mai corect punctul de maxim al crizei şi respectiv punctul de minim al acţiunilor”, crede investitorul.
Anul 2022 nu a fost unul foarte bun pentru Ciprian. A câştigat pe două companii, Romgaz şi Nuclearelectrica şi a pierdut pe sectorul bancar şi pe cel al serviciilor medicale. Portofoliul a avut în ansamblu o scădere de 1%. Anul acesta a început într-o notă precaută.
În ultimele luni, Ciprian a făcut achiziţii mai mici şi a suplimentat deţinerile existente la unele companii. În viitorul apropiat, aşteaptă listarea acţiunilor Hidroelectrica, dar deşi este cel mai aşteptat eveniment din ultimii peste 10 ani, îşi doreşte să nu se entuziasmeze foarte tare şi să rămână cât mai obiectiv.
Cred în continuare că cel mai important aspect ce poate fi îmbunătăţit este informaţia. O informaţie simplă, concisă şi fără detalii inutile pentru cei aflaţi la început de drum şi o informaţie transparentă, bine structurată pe mai multe niveluri, astfel încât cei mai avansaţi să acceseze direct subiectele de care sunt interesaţi. Ciprian Zamfirescu
„Ne-am obişnuit cu războiul din Ucraina, dar acesta nu s-a terminat, inflaţia s-a domolit, dar preţurile în magazine nu au scăzut, se vorbeşte despre o criză financiară, dar aceasta nu a apărut încă, listările şi tranzacţiile la bursă au scăzut, aşadar 2023 pare mai degrabă un an «îngheţat», în care investitorii rămân în aşteptare”, este de părere el.
Rolul bursei este acela de a aduce împreună cererea şi oferta, iar Ciprian crede că scopul final al acesteia este să promoveze şi să înlesnească accesul investitorilor la piaţă. Cerere şi posibilitate de acoperire a ofertelor există, aşa cum putem constata şi din nivelul subscrierilor în cea mai mare ofertă de vânzare de acţiuni din istoria României, cea a Hidroelectrica.
O bună parte din piaţă se aşteaptă ca după încheierea IPO-ul Hidroelectrica şi după listarea la BVB să se elibereze unele fluxuri de bani şi chiar să prindă un nou avânt listările la bursă. Lui Ciprian nu i-ar displăcea să investească în companii ca eMAG, Dacia, Dedeman, Arctic, Bitdefender, Farmacia Tei şi cei patru furnizori principali de servicii de telecomunicaţii dacă ar fi listate.
DICŢIONARUL INVESTITORULUI
1.Statistica reprezintă arta şi ştiinţa colectării, modelării şi înţelegerii datelor şi indicatorilor care analizează şi caracterizează fenomenele de masă. Conform definiţiei din manual, ea studiază latura cantitativă a fenomenelor social-economice de masă în strânsă legătură cu latura calitativă. Cercetarea în statistică constă în aplicarea metodelor statistice la studiul concret al fenomenelor economice şi sociale. Statistica este importantă pentru economişti şi nu numai, deoarece permite comprimarea unui număr mare de date individuale într-un număr mic de indicatori cu ajutorul cărora evidenţiem ceea ce este esenţial în nivelul de dezvoltare al fenomenului studiat.
2. Managementul riscului este un cadru pentru gestionarea riscurilor organizaţionale, interne şi externe. A apărut ca o nevoie de a recunoaşte potenţialul pericol, de a analiza opţiunile şi modelul de comportament în perioade de criză şi pentru minimizarea efectelor negative posibile. Efectele riscului pot pozitive (posibilităţile) şi negative (pericole). Procesul de management al riscului se desfăşoară într-o succesiune de paşi, precum identificarea riscurilor, analiza riscurilor, evaluarea riscurilor, urmărire, comunicare şi raportare. Funcţia de management al riscului are legătură cu alte funcţii dintr-o companie, precum finanţe, resurse umane, marketing, producţie şi juridic.
În ce mai investim
Energie
SNGN Romgaz este cel mai mare producător şi principalul furnizor de gaze naturale din România, controlat de stat în proporţie de 70%. Compania este listată pe Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul bursier SNG din 2013, fiind admisă la tranzacţionare şi la Bursa din Londra.
Romgaz face explorare geologică în scopul descoperirii de noi zăcăminte gazifere, produce gaz metan prin exploatarea zăcămintelor din portofoliul companiei, depozitează subteran gaze naturale, efectuează intervenţii, reparaţii capitale şi operaţii speciale la sonde şi asigură servicii profesioniste de transport tehnologic.
În 2013, compania şi-a extins domeniul de activitate prin asimilarea centralei termoelectrice de la Iernut, devenind astfel şi furnizor de energie electrică. Recent, Romgaz şi OMV Petrom au anunţat că vor transmite împreună, spre confirmare, către Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, planul de dezvoltare a două zăcăminte comerciale din perimetrul Neptun Deep.
Petrom şi Romgaz vor investi până la 4 miliarde de euro pentru faza de dezvoltare a proiectului. Prima producţie este estimată în 2027. Proiectul va putea atinge un platou de producţie de aproximativ 8 miliarde metri cubi, timp de aproape 10 ani. România va deveni astfel cel mai mare producător de gaze din Uniunea Europeană.
Romgaz Black Sea Limited deţine 50% din participaţia în perimetrul XIX Neptun, zona de apă adâncă, iar cealaltă cotă de participaţie de 50% este deţinută de Petrom, care este şi operator al proiectului Neptun Deep. Neptun Deep este cel mai mare proiect de gaze naturale din zona românească a Mării Negre şi va asigura un volum estimativ de gaze naturale de 100 de miliarde de metri cubi.
În primele trei luni din 2022, grupul Romgaz a înregistrat un profit net de 970 mil. lei, cu 1% mai mic faţă de rezultatul net din T1/2022, la afaceri de 2,9 mld. lei, în scădere cu 25,9%, pe fondul reducerii volumelor livrate cu 5,7%.
Romgaz are o capitalizare de 16,2 miliarde de lei, după ce acţiunile SNG s-au apreciat cu 11,5% de la începutul anului, pe fondul unor tranzacţii de 245,3 mil. lei, arată datele BVB. Pentru profitul aferent anului 2022, Romgaz va plăti din 27 iulie acţionarilor un dividend brut de 3,42 de lei pe acţiune, care, la preţul curent de tranzacţionare, presupune un randament de 8,1%.
! Acesta este un material informativ şi nu reprezintă o recomandare sau o ofertă de investiţie. Performanţele anterioare nu reprezintă o garanţie a realizărilor viitoare. Este recomandată documentarea temeinică înainte de a investi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro