Autograf cu agenda si breloc

Postat la 02 octombrie 2007 2 afişări

Tendintele de pe piata de cadouri corporatiste din Romania lasa tot mai des in urma ideile clasice, de agende si portmonee impersonale, in favoarea unui accent mai pronuntat pe design si pe marca.

Tendintele de pe piata de cadouri corporatiste din Romania lasa tot mai des in urma ideile clasice, de agende si portmonee impersonale, in favoarea unui accent mai pronuntat pe design si pe marca.

Daca in urma cu cativa ani companiile preferau cadourile clasice, stilouri sau agende, in prezent obiectele premium, cu semnaturi faimoase, sau produsele realizate de mari case de design castiga din ce in ce mai mult teren. "Am citit intr-un interviu ca unul dintre partenerii nostri este colectionar de pixuri si i-am trimis cadou un pix Cerruti. Iar anul trecut de Craciun am trimis partenerilor seturi de produse L'Occitane, pentru ca ne-am dorit ca darul sa le aminteasca de hotelul nostru (baile camerelor de la Intercontinental sunt dotate cu astfel de produse, n. red.)", spune Andreea Cristoforidis, PR manager al Intercontinental Bucuresti.

Explicatia evolutiei de pe piata este simpla. "Am vorbit odata cu un director de banca si l-am intrebat ce cadouri primeste de obicei. A estimat ca ajunge sa stranga in jur de un metru cub de agende, pe care este apoi nevoit sa le imparta cunoscutilor. In cazul acesta pot sa spun ca acest cadou nu conteaza si banii care s-au investit in acea agenda sunt bani aruncati", sustine Marius Buiculescu, director general al ATIP Design, companie specializata in cadouri corporatiste, care distribuie pe piata romaneasca produsele casei de design germane Philippi Design, ale carei creatii au fost expuse in Muzeul de Arta Moderna din New York.

In Romania, desi nu exista studii legate de valoarea pietei promotionalelor, Buiculescu estimeaza ca valoarea acesteia este de aproximativ 30 de milioane de euro. Cu toate ca exista companii care au ajuns la peste 10 ani de experienta, piata se afla inca la inceput in ceea ce priveste oferta de produse premium, iar cifra de afaceri a celor mai importante firme nu depaseste un milion de euro. De exemplu, compania Mariomatic Trade din Oradea, care este prezenta pe piata din 1993, a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 300.000 de euro, ATIP Design a avut o cifra de afaceri de 700.000 de euro, iar Next Design, membra a grupului de firme Musette, a raportat anul trecut 500.000 de euro cifra de afaceri. Comertul cu obiecte promotionale destinate cadourilor pentru companii s-a dezvoltat si online, site-uri precum FunGift.ro, Stilxxi.ro sau CadouriLux.ro disputandu-si o parte din piata.

Mecanismul dupa care functioneaza piata este simplu: importul domina. "Exista si producatori autohtoni, insa ponderea intre importuri si productia proprie este supraunitara", sustine Buiculescu, care spune ca portofoliul companiei a inclus cadouri jucause, care sa atinga latura emotionala a celui care le primeste. Cel mai ieftin cadou de la casa Philippi Design costa sub un euro - un breloc-inimioara in care poti sa introduci fotografia unei persoane dragi, iar cel mai scump este un glob pamantesc tip puzzle, greu de 8 kilograme, produs in serie limitata (numai 250 in toata lumea), care costa aproximativ 500 de euro.

Daca ATIP Design a marsat pe reputatia unei case de design, compania Divio a pus accentul si pe brand si a dezvoltat o sectiune speciala dedicata produselor premium, numita VIP. "Din momentul infiintarii firmei, in 2002, am avut in portofoliu marci high-end pentru cadouri corporate. In acest moment, pe langa Balenciaga, Renato Balestra, Iceberg, Lancetti, Gianfranco Ferre, avem si produse Tonino Lamborghini, Pierre Cardin, Lancel sau Guy Laroche", spune Mihaela Radu, general manager al Divio Design. Preturile variaza intre 44 de euro pentru un pix Tonino Lamborghini sau 55 de euro o geanta de voiaj Gianfranco Ferre si pot ajunge la 255 de euro pentru un ceas Balenciaga.

Si site-ul Stilxxi.ro a inclus in portofoliu produse corporate de lux. "Pana anul acesta am avut o gama mai restransa (cateva zeci de produse), insa am observat ca exista cerere pentru cadourile de lux si in 2007 am ajuns la 1.800 de produse premium", spune Dacian Dascalu, director general al Stilxxi.ro. Site-ul are in portofoliu genti de piele si curele Versace, Lancetti, Roberto Capucci, ceasuri Balenciaga si stilouri Waterman. "Cel mai ieftin produs cu semnatura celebra este un portmoneu de 20 de euro, iar cele mai scumpe sunt gentile care depasesc 400 de euro", afirma Dascalu, care spune ca in general sunt cerute fie produsele foarte ieftine, fie cele scumpe. Cea mai mare comanda de produse de lux a fost de 120 de seturi de birou din piele placate cu argint, care costa 200 de euro fiecare, si 800 de port-carti de vizita aurii placate cu mahon.

Directorul de la ATIP Design spune ca a lucrat cu Relad, Philip Morris, Luxten, McDonald's sau Microsoft. Distribuitorul de produse farmaceutice Relad a ales pentru angajati niste vaze din sticla dreptunghiulare Philippi Design, "pe care nu le gasesti in magazine", spune Buiculescu, apreciind ca in general companiile investesc intre 0,1-1% din cifra de afaceri in cadourile corporate.

Mai nou, chiar si obiectele clasice precum agendele sau pixurile au fost regandite pentru a fi in ton cu tendintele. Producatorul spaniol de papetarie Miquelrius, care are o experienta de 150 de ani pe piata, a apelat la designeri pentru a reinventa produsele proprii. Cele mai cunoscute nume sunt Agatha Ruiz de la Prada (considerata de multi specialisti cel mai mare designer spaniol) si Jordi Labanda, ilustrator de profesie, care mai nou a lansat si o linie proprie de haine. Agendele, caietele si produsele pentru birou decorate cu inimioare, patratele si stelute in culori eclectice, semnate de cei doi designeri, se gasesc incepand de anul trecut si in comert, respectiv in magazinul din Bucuresti detinut de firma Sales Machine International. "Colectiile, care pe langa agende si caiete au tot felul de accesorii (genti, mape, suporturi pentru CD), se schimba in fiecare sezon pentru a reflecta tendintele in moda", spune Emilia Iordache, managing director al Sales Machine International. De exemplu, tanara de pe coperta carnetelor lui Jordi Labanda este coafata in ton cu tendintele si are la brat cel mai in voga model de geanta, astfel incat sa se stie ca agenda este din colectia noua. Preturile pentru creatiile Agatha Ruiz de la Prada si Jordi incep de la 20 de lei pentru un carnet si pot ajunge la 250 de lei pentru o geanta Jordi.

Inspirati de cresterea pietei, organizatorii targului de productie publicitara de la Romexpo (19-22 septembrie) i-au provocat anul acesta la un concurs pe producatorii si importatorii de pe piata cadourilor pentru companii. "Sectorul de cadouri corporate s-a dezvoltat foarte mult, am pornit cu 15 firme la prima editie de acum cinci ani, am ajuns acum la 70 de firme, asa ca am ajuns la ideea de a organiza si un concurs pentru firmele inscrise", spune Camelia Buda, directorul general al Eurexpo, organizatorul targului. Tema concursului a fost alegerea celui mai potrivit cadou pentru un politician, iar propunerile au variat de la o rama foto sau un joc magnetic "Nu te supara, frate" si pana la un ceas cu schimbator de viteza si cu placute de frana, care avea inscriptionat "La patru ani, aduceti-va aminte ca trebuie sa schimbati viteza".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Autograf cu agenda si breloc
/arta-si-societate/autograf-cu-agenda-si-breloc-1010520
1010520
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.