Iahturile, din nou pe val
Dupa patru luni de blocaj complet, piata ambarcatiunilor de lux pare sa fie din nou pe val. Milionarii s-au plictisit sa nu mai cheltuiasca, iar producatorii de iahturi au reactionat imediat, lansand parca mai multe produse ca niciodata.
E suficienta o plimbare prin marinele si porturile de pe Mediterana pentru a lua pulsul economiei luxului. In urma cu doi ani, portul din Monte Carlo era o expozitie permanenta de mega-iahturi care ii aduceau pe cei bogati si celebri in cuibusorul preferat de nebunii. Marina din Cannes insemna seara un spectacol unde protagonistii erau proprietarii de ambarcatiuni, care dupa o zi pe mare luau cina la lumina lumanarilor pe puntea iahturilor de milioane de euro. Se intampla pe vremea cand economia crestea fulgerator si iahturile erau unul dintre simbolurile statutului social pentru care oamenii de afaceri se luptau uneori mai intens decat pentru preluarea unei companii.
Intre timp, criza financiara a temperat aspiratiile de a avea cele mai mari, mai scumpe si mai puternice iahturi, iar marinele au devenit in unele cazuri showroom-uri cu vanzare. De exemplu, marina din Varazze, Italia, unde fiecare a doua barca afiseaza inscriptia “Vende” (de vanzare). Dupa cum povestesc localnicii, italienii care nu pot fi vindecati de orgoliu se multumesc, in lipsa de fonduri pentru un tur in larg, doar cu o cina pe punte in vazul lumii. Aceeasi situatie se regaseste si aiurea, din Cannes si Cap d’Antibes pana in Miami.
In acest context, piata iahturilor a avut de infruntat valuri putenice, chiar furtuni in unele cazuri. Ferretti, unul dintre cei mai mari producatori de iahturi, care in 2007 a fost achizitionat de fondul de investitii britanic Candover, a fost la un pas de a intra sub controlul statului italian din cauza datoriilor. Britanicii s-au retras, iar in aprilie a fost aprobata reesalonarea datoriilor. Producatorul francez de iahturi de lux Couach (companie listata la bursa din Franta, cu 300 de angajati si 80 de milioane de euro cifra de afaceri) a cerut protectie impotriva falimentului.
“Piata iahturilor a scazut cu 20-30%, iar in perioada noiembrie 2008-februarie 2009 a fost complet blocata”, explica Paolo Vitelli, fondatorul si directorul executiv al grupului Azimut-Benetti, cel mai mare producator de iahturi din lume, care in 2008 a produs ambarcatiuni in valoare de 960 de milioane de euro. Vitelli spune ca grupul a fost ceva mai adapostit de furtuna datorita structurii de afacere de familie si a deciziei de a nu se lista la bursa. “Listarea la bursa a fost mult timp vazuta ca un model de succes, dar am considerat ca nu este normal sa te expui doar pentru publicitate, ci trebuie sa ai un motiv clar.
Daca se va ivi momentul sa avem nevoie de capital, nu vom ocoli bursa, dar deocamdata compania nu are nevoie”, continua Vitelli. De altfel, este cunoscuta reticenta companiilor italiene de a-si deschide structura actionariatului prin listarea la bursa (Prada, de exemplu,“se gandeste” la o listare inca din 2002). Fondatorul companiei Azimut-Benetti recunoaste ca activitatea companiei a fost reorganizata, costurile au fost reduse si totul s-a rationalizat. Efectele au devenit evidente la cea de-a treia editie a Azimut-Benetti Yachting Gala, eveniment organizat anual de grup pentru dealeri si clienti. In iunie 2008, locul petrecerii cu 4.000 de invitati a fost portul din Viareggio, unde se afla santierul mega-iahturilor Azimut-Benetti.
In 2009, in plina criza, compania si-a sarbatorit aniversarea a 40 de ani de activitate intr-o ambianta mai modesta, marina din Varazze, cu 1.000 de invitati si meniu mai economic. Cele 25 de iahturi disponibile pentru teste au fost intens disputate de cei 1.000 de invitati in doua zile de eveniment. Daca in 2008 iahturile din gama Benetti erau vedetele show-ului, anul acesta au fost disponibile pentru testele de navigatie mai ales ambarcatiuni din gama medie.
Paolo Vitelli sustine insa ca piata da semne de revenire. “Cei foarte bogati, cu toate ca au pierdut 20-30% din avere, s-au plictisit sa nu mai cheltuiasca. In consecinta, piata high-end a inceput sa isi revina. De exemplu, in patru zile am vandut patru mega-iahturi din gama Benetti.” In linia Benetti sunt incluse mega-iahturi si iahturi realizate la comanda si este o obisnuinta pentru clienti sa vina pe santier cu arhitectii si designerii personali.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro