Un licitator misterios a cumparat tabloul Dora Maar al lui Picasso pentru 95 de milioane de dolari. La cateva luni de la tranzactie, inca nu se cunoaste adevarata identitate a proprietarului.Intr-o seara de mai, un barbat imbracat intr-o geaca sport inchisa la culoare intra in camera de licitatii de la Sotheby\'s, in New York. A luat un cartonas pentru licitatii si s-a asezat pe un scaun din spatele salii. In atmosfera de gala care domina incaperea, omul avea un aer ciudat. \"Arata mai mult ca un agent KGB decat ca un colectionar\", isi aduce aminte Laszlo von Vertes, unul dintre art dealeri, care statea chiar in spatele lui, potrivit New York Magazine. \"Avea nasul spart, ca al unui boxer. Parul fusese vopsit si era incaltat cu niste pantofi ieftini, de bodyguard. Daca ar fi intrat in galeria mea, nu m-as fi obosit sa-i arat nicio pictura.\" Multimea era agitata in seara aceea - cele mai valoroase tablouri din lume urmau sa fie vandute la licitatie. Si totusi, lucrurile se miscau destul de incet. Conducatorul licitatiei, Tobias Meyer, a inceput cu o natura moarta de Vuillard care s-a vandut la un pret mult sub asteptari. Urmatorul, un Monet, s-a descurcat ceva mai bine. Acesta a fost momentul in care barbatul a inceput sa agite nervos cartonasul de licitatie. Mai intai a cumparat un peisaj de Monet pentru 5 milioane de dolari (cu 2 milioane peste maximul estimat). Dar acesta a fost doar preludiul. \"Am banii si vreau tabloul!\"Piesa de rezistenta a serii a fost Dora Maar au Chat, un tablou semnat de Pablo Picasso, din 1941 - una dintre cele mai mari panze-portret ale iubitei sale pariziene, Dora Maar. Maximul estimat pentru aceasta lucrare friza 50 de milioane de dolari, dar licitatia a urcat usor la 60 de milioane, apoi la 65, iar omul din spatele salii recupera rapid. De obicei, licitatorii sunt foarte discreti atunci cand dau semne ca ar vrea sa cumpere ceva. O spranceana ridicata pare sa fie, de multe ori, de ajuns. Dar, pentru Dora Maar, spune Von Vertes, necunoscutul \"aproape ca isi transformase cartonasul intr-un fel de evantai cu care facea vant tuturor celor din jur\". Astfel de tactici de intimidare nu sunt tocmai nemaiintalnite, dar, sa se foloseasca de ele la asemenea preturi, era extraordinar. \"In mod normal, cand licitatia depaseste 5 milioane de dolari, ritmul se tempereaza brusc\", spune Meyer. Nu si pentru licitatorul enigma, insa. Cu preturile care cresteau atat de repede, cativa potentiali cumparatori nu au avut de ales decat sa renunte. \"Stiu pe cineva care planuia sa ajunga la 60 de milioane, dar nu a apucat sa faca nici macar o oferta\", povesteste curatorul londonez Rory Howard. Cu toate acestea, la 65 mil. dolari, inca mai existau cinci licitatori pentru Dora Maar - printre care regele cazinourilor, Steve Wynn, magnatul din Ohio, Leslie Wexner, si co-fondatorul Microsoft, Paul Allen, toti colectionari cu experienta. Dar numai omul in haina neagra putea fi remarcat in sala, pentru ca ceilalti licitau prin telefon. \"Astazi nu mai vezi oamenii in salile de licitatie la acest nivel, dar cumparatorul evident ca nu era la curent cu ultimele tendinte\", spune un curator din Geneva, Marc Blondeau. Prezenta necunoscutului a starnit controverse. \"Parca ne aflam la o finala Wimbledon. Lumea se uita cand la telefon, cand in spatele salii. Stanga, dreapta, stanga, dreapta - si, de fiecare data, asta insemna un milion de dolari in plus\", isi aminteste colectionarul Staffan Ahrenberg. Eticheta in lumea artei interzice statul in picioare la licitatii, asa ca cei din randul intai aproape ca si-au sucit gatul tot incercand sa-l vada pe misteriosul in haina inchisa la culoare. Un singur licitator prin telefon - zvonurile se indreptau catre Wexner - a luptat pana la final, dar, in cele din urma, chiar si el a cedat presiunilor care veneau din ultimele randuri. Dora Maar a fost vanduta cu 85 de milioane de dolari (plus 10 milioane comision), devenind astfel a doua cea mai scumpa pictura care a fost vreodata vanduta la licitatie, dupa Adele Blochbauer a lui Gustav Klimt (135 mil. dolari). Cand, in sfarsit, s-a auzit zgomotul ciocanelului, multimea a inceput sa aplaude frenetic, iar Meyer l-a intrebat pe licitator ce numar are pe cartonas - un alt semn ca acesta era, cu siguranta, un jucator neasteptat. In acelasi timp, David Norman, organizatorul vanzarii, a cerut ca omul din spatele salii sa fie \"incercuit\" subtil. Probabil casa de licitatii voia sa se asigure ca respectivul nu pleaca fara sa-si onoreze promisiunea. Pana la urma, ii fusesera adjudecate aproape jumatate din piesele serii - Dora Maar, plus un Monet de 5 milioane de dolari si un Chagall de 2,5 milioane. Urmarirea barbatului in negruLa trei zile dupa vanzare, un articol din New York Times avea sa fie ilustrat cu poza barbatului misterios flancata de titlul \"Il recunoasteti pe acest om? Pentru ca lumea artei nu il recunoaste\". Acea fotografie a fost multiplicata, folosita in zeci de alte articole si, mai ales, pastrata cu grija de fiecare galerie si casa de licitatie din lume. Cu toate acestea, cateva luni mai tarziu, personajul inca nu fusese identificat. Vanzarea a devenit subiectul preferat al cunoscatorilor, din East Hampton pana pe Coasta de Azur. Asadar, supozitiile porneau din doua directii: mai intai, nimeni nu cheltuie 100 de milioane de dolari la o licitatie daca nu are cel putin 1 miliard in cont si, apoi, niciun miliardar nu poate ramane in anonimitate. De aici, concluzia nu s-a lasat mult asteptata - barbatul in negru era licitatorul, dar nu si cumparatorul.Acum, adevarata prada era cumparatorul, bineinteles. Chiar si in epoca noastra, in care snobii si excentricitatile lor nu mai mira pe nimeni, jucatorii noi, cu tendinte clare si vadite de a cumpara ce e mai scump pe piata, sunt rari si mereu bineveniti. Cat despre omul misterios, da, era misterios, dar nici pe departe timid sau discret, asa ca spectacolul a fost cu atat mai interesant.Dora Maar fusese evaluat la 40 mil. dolari, poate 50, cu indulgenta, dar in nici un caz 95 de milioane. \"Este una dintre lucrarile bune ale lui Picasso, dar nici pe departe una dintre cele mai bune\", explica Richard Feigen, art dealer. \"Eu as fi ezitat sa-l vand si la 60 de milioane. Persoana care l-a cumparat risca 20 de milioane. Exista cativa care l-ar cumpara pentru 75 mil. dolari chiar acum, dar nu mai mult\", spune acesta. Dar discutiile merg chiar mai departe de atat. \"Persoana care a platit 95 de milioane pentru acel Picasso dadea, cu siguranta, chiar si mai mult.\" Un art dealer care si-a pastrat anonimitatea si care sustine ca il cunoaste pe cumparator spune ca acesta i-a dat licitatorului mana libera sa mearga pana la 125 mil. pentru Dora Maar. Identitatea cumparatorului a fost dezvaluita doar in cadrul casei de licitatii Sotheby\'s si asta cu titlul \"top secret\" - numai cinci sau sase dintre angajati ii stiu numele si printre acestia se afla si Meyer. Din afara Sotheby\'s doar cativa banuiesc despre cine este vorba, dar nu au nicio certitudine in acest sens. Potrivit zvonurilor, licitatorul parea sa fie rus, astfel ca majoritatea dealerilor au inceput sa caute raspunsul printre oligarhi. Asa-numitii noi-rusi au inceput deja de ceva vreme sa cumpere opere de arta, care reprezinta o investitie mai sigura in caz de inghetare a conturilor de catre autoritati, lucru care se mai intampla prin Rusia. Diferenta dintre perioada pre si cea post-oligarhi este impresionanta. Un caz extrem: vandut in 1989 pentru 36.000 de dolari, tabloul lui Boris Kustodiev, Odalisque, a fost cumparat in Londra, anul trecut, cu 3,2 mil. dolari.Desi numai cativa dintre \"magnatii rosii\" s-au aventurat in arta internationala, acestia raman totusi cei mai valorosi licitatori. Cel mai interesant aspect la miliardarii rusi ramane insa hotararea cu care insista atunci cand isi doresc o opera de arta. \"Situatia ideala pentru o casa de licitatie ar fi sa existe doi rusi care liciteaza unul impotriva celuilat\", explica Norman.Portretul despre care nimeni nu stia ca existaDar de ce si-a dorit cumparatorul de la Sotheby\'s portretul Dora Maar nimeni nu stie inca. Poate pentru ca este ceea ce francezii numesc \"un connaisseur\", poate voia doar sa-si impresioneze prietenii sau poate ca voia sa faca o simpla investitie, chiar si atat de costisitoare. Dar ramificatiile licitatiei din mai merg mult mai departe. \"Acel Dora Maar nu a devenit vedeta peste noapte datorita cumparatorului, ci datorita faptului ca te face sa realizezi ca oricand poate aparea un nou miliardar care sa arunce sute de milioane de dolari intr-o clipita\", explica Meyer. Chiar si inainte de tumultuoasa vanzare, pictura Dora Maar era interesanta, si asta pentru ca nu se afla in nici un catalog si, practic, nimeni nu stia ca exista. A fost nevoie de trei zile pentru ca angajatii Sotheby\'s sa caute in camerele cele mai intunecate ale bibliotecilor pentru a gasi, la un moment dat, o imagine cu pictura. Piesa a aparut abia in 1968, cand Institutul de Arta de la Chicago a avut o expozitie mica - \"Picasso la Chicago\". Odata descoperita, opera de arta a fost foarte protejata si pazita. Cu un asa trecut, tabloul era o adevarata avere pentru Sotheby\'s, asa ca a fost puternic promovat in reviste din Rusia, China, America si Europa.\"Am avut o lista cu 10 potentiali licitatori pentru \'Gar?on ? la Pipe\' (semnat tot de Picasso), dintre care 6 au ramas in joc pana la sfarsit. La Dora Maar, insa, am anticipat trei. Pe al patrulea, cel care a mers cel mai departe cu ofertele, l-am avut la categoria \'poate\', iar castigatorul a fost surpriza serii\", povesteste Meyer. Cu cateva secunde inainte ca ciocanul conducatorului de licitatii sa loveasca masa, sala \"alerga\" deja sa afle cine e misteriosul miliardar. Si, pentru ca intrebarea inca plutea pe buzele tuturor, au inceput sa apara si cativa \"suspecti\". Primul a fost Roman Abramovici, a urmat apoi Roustam Tariko, care a declarat ulterior pentru The New Yorker: \"mai bine investesc in libertatea mea decat in peretii mei\". The Art Newspaper a sugerat chiar ca ar putea fi Alexander Abramov, un magnat \"low-profile\", dar si acesta a negat.Lista rosieIn vanatoarea misteriosului cumparator, au fost \"intervievati\" zeci de oameni-cheie de pe diferite continente. Mai multe surse bine plasate au lansat zvonul ca ar fi Abramov in ciuda dezmintirilor sale vehemente. Tot din lumea artei a rasarit si barfa cum ca misteriosul ar trebui sa aiba niste legaturi destul de puternice cu Londra, motiv pentru care Oleg Deripaska, magnatul din industria aluminiului, este si el banuit pentru ca se stie ca in ultima vreme a luat lectii de limba engleza la London School of Economics. Dar, la o privire mai atenta, toti noii-rusi detin proprietati in Anglia si au conexiuni, intr-un fel sau altul, cu aceasta lume. In incercarea de a rezolva acest puzzle, a aparut chiar si o lista de 33 de \"magnati rosii\", toti aflati in topul Forbes al miliardarilor din 2006. Eliminandu-i pe cei care au negat, mai ramaneau totusi 26. Se cerea putin noroc. Iar salvarea a venit de la un businessman rus care pretindea ca stie numele cumparatorului, dar ca nu il poate dezvalui sub nici o forma. \"Este foarte preocupat de publicitatea negativa, pentru ca acum ar iesi un adevarat scandal in Rusia daca s-ar sti cine despre cine este vorba\", explica acesta. Dezvaluie totusi o informatie pretioasa - \"nu este un magnat al petrolului din vreo provincie obscura. Este bancher si locuieste in Moscova\". Asa ca lista se micsoreaza susbstantial. Numai sase din cei 26 corespund profilului. Cel mai cunoscut este Alexander Lebedev, presedintele National Reserve Bank, cu o avere estimata de Forbes la 3,5 mld. dolari. Apoi este Nikolai Tsvetkov, presedintele bancii UralSib, cu un cont de 2,5 miliarde de dolari. Urmeaza Alexei Kuzmichov si German Khan, amandoi implicati in Alfa Group, si Fridman si Aven, desi acestia nu sunt figuri publice. Nu in ultimul rand, sunt Sergei Popov si Andrei Melnichenko de la MDM-Bank, cei mai tineri si mai \"saraci\" din bransa, cu averi estimate de Forbes la 2,7 miliarde de dolari fiecare. Ultimii, insa, au negat ca ar avea ceva de-a face cu Dora Maar.Toate pareau ca merg pe un fagas normal pana cand un telefon de la o sursa de incredere anunta: \"Cumparatorul nu este rus\". Este posibil ca intreaga lume a artei sa se fi concentrat intr-o directie atat de gresita? Nu prea. Tocmai de aceea, singurul pas logic de facut era sa se continue cautarea unui bancher din Moscova, dar care sa nu fie rus. Au ramas asadar Khan, care s-a nascut in Ucraina, Vagit Alekperov, un magnat al petrolului din Azerbaidjan si miliardarul georgian Boris Ivanishvili. Alekperov, cel mai bogat om din Moscova, cu o avere de 11 miliarde de dolari, era cel mai putin banuit.Favoritul parea sa fie Ivanishvili, mai ales ca, inainte de licitatie cu doar o saptamana, vanduse una dintre companiile pe care le detinea cu 550 mil. dolari, asa ca panza lui Picasso ar fi putut fi un trofeu. Sau nu. Tot acest proces de deductii poate foarte bine sa duca intr-o directie gresita. Avand in vedere fluctuatiile din industria petroliera rusa, miliardarii sunt si nu sunt miliardari de la o zi la alta. In plus, se poate chiar ca misteriosul cumparator nici sa nu fie miliardar. Cat despre indiciul \"bancher\" - nerelevant, din moment ce majoritatea oligarhilor au aproape intotdeauna, printre multele lor proprietati, si o banca. \"Parea rus\", spunea Laszlo von Vertes, dealerul care a stat chiar langa barbatul in haina neagra, dar, la fel de bine, putea fi roman sau bulgar, daca se ia in considerare accentul. Asa ca misterul care invaluie Dora Maar au Chat s-ar putea sa nu dispara prea curand. Astfel de cazuri sunt deja comune in lumea artei, unde opacitatea si discretia sunt calitatile supreme. Asa cum puncteaza si Norman, a trecut mai bine de un an de la vanzarea tabloului Gar?on ? la Pipe si nici acum nu se stie cine l-a cumparat. Nu se stie nici unde s-a dus Portrait of Dr. Gachet al lui Van Gogh, vandut in 1990 pentru - atunci, un record - 82,5 mil. dolari. Jocul continua, insa. La fel si ghicitorile, si vanatoarea. Pana la urma, cui nu-i place un mister care valoreaza sute de milioane de dolari? Cele mai scumpe picturi vandute la licitatie135 mil. $ Adele Bloch-Bauer I de Gustav Klimt (2006) 104 mil. $ Garcon a la Pipe de Pablo Picasso (2004) 95.2 mil. $ Dora Maar au Chat de Pablo Picasso (2006) 82.5 mil. $ Portrait du Dr. Gachet de Vincent van Gogh (1990) 78.1 mil. $ Au Moulin de la Galette de Pierre-Auguste Renoir (1990) 76.7 mil. $ Le Massacre des Innocents de Paul Rubens (2002) 71.5 mil. $ Portrait de L\'Artiste sans Barbe de van Gogh (1998) 60.5 mil. $ Rideau, Cruchon et Compotier de Paul Cezanne (1999) 55 mil. $ Femme aux Bras Croises de Pablo Picasso (2000) 53.9 mil. $ Iris de Vincent van Gogh (1987)