Tot zbor

Postat la 03 octombrie 2006 1 afişăre

Zeci de minute de asteptare la cozile din aeroporturi, restrictii tot mai severe in ceea ce priveste obiectele permise la bord si verificari de securitate la sange - cam asa arata ziua unui om de afaceri care isi imparte viata intre aeroport si birou. Dar exista si alternative.

Zeci de minute de asteptare la cozile din aeroporturi, restrictii tot mai severe in ceea ce priveste obiectele permise la bord si verificari de securitate la sange - cam asa arata ziua unui om de afaceri care isi imparte viata intre aeroport si birou. Dar exista si alternative.

 

Dupa amenintarile teroriste de la Londra, aeroporturile lumii au impus reguli mai stricte, la care trebuie sa se supuna oricine, fie ca este vorba despre un VIP, un om de afaceri sau un simplu turist. Controalele lungesc minutele petrecute in aeroport, transformandu-le in ore. Si pentru ca nimeni nu stie mai bine decat un om de afaceri ca "timpul inseamna bani", nu putini sunt cei care au inceput sa ia in calcul solutiile alternative. Astfel, interesul pentru zborul cu un avion mai mic, cu proceduri rapide de check in si adesea un terminal privat la finalul zborului a crescut semnificativ.

 

In prezent, in Europa exista 1.000 de operatori de chartere, plus o armata de brokeri care ofera o gama variata de pachete personalizate. Desi companiile specializate pe segmentul zborurilor de business sunt foarte raspandite pe plan international, afacerea a debutat relativ tarziu in Romania. 

 

"Am observat ca oamenii de afaceri isi pretuiesc tot mai mult timpul. Trendul in ceea ce priveste cererea pentru zborurile noastre este pozitiv - apar doi, trei, pana la cinci clienti noi in fiecare luna", povesteste Dana Glavan, reprezentantul companiei Eurojet, care opereaza chartere private. Eurojet Romania, membra a Grupului Rompetrol, a aparut pe piata in 2003, cand compania-mama a achizitionat o aeronava de tipul Jetstream 32 de la compania britanica British Aerospace. Despre un trend pozitiv vorbeste si Paul Gurau, directorul general de la Tiriac Air. "In Romania exista clar o tendinta care arata cresterea cererii pentru zborurile de tip charter, mai ales ca piata nu este foarte dezvoltata", spune Gurau. Tiriac Air, parte a grupului Ion Tiriac, organizeaza zboruri de business, incepand din 1997, in toata lumea.

 

Principalele atuuri pe care mizeaza companiile sunt economia de timp si confortul sporit. "Pasagerul trebuie sa vina la imbarcare cu 10 sau 15 minute inainte, comparativ cu un zbor obisnuit pentru care asteptarea poate fi si de zece ori mai lunga. La o cursa sunt in medie 8 sau 10 pasageri si va imaginati ca formalitatile dureaza mult mai putin decat in cazul unui zbor normal, unde sunt 100 de pasageri sau chiar mai mult", explica Gurau. "Calatoria cu o companie charter exact asta inseamna, iar faptul ca nu se mai sta la cozi la imbarcare reprezinta, pana la urma, economie de bani", il completeaza Glavan de la Eurojet. Companiile aeriene de business se lauda si cu un program flexibil de zbor. "In mod normal, pentru a obtine toate aprobarile necesare decolarii, zborul trebuie anuntat cu 24 de ore inainte. In cazuri extreme, exista totusi sansa ca acestea sa fie acordate si intr-un timp mai scurt", spune Gurau. Asa ca,  indiferent de momentul in care apare un eveniment neanuntat, omul de afaceri nu mai trebuie sa isi faca probleme in ceea ce priveste biletele de avion.

 

Dupa cum nu trebuie sa-si faca griji nici in privinta aeronavelor in care urmeaza sa se imbarce. Tiriac Air, de exemplu, are in dotare doua avioane Gulfstream 200 cu noua locuri, 2 elicoptere si un Boeing 737 cu 44 de locuri. Cat despre serviciile de la bord, directorul general al Tiriac Air spune ca acestea sunt la nivel de first class.

 

"Paharele pentru bauturi sunt din cristal, iar meniul se realizeaza in functie de ceea ce doreste clientul." In plus, avionul se poate transforma foarte usor intr-un birou pentru executivi. "Boeing-ul 737 este configurat astfel incat sa fie numai 44 de locuri, fata de 100 cat are in mod normal. Exista o zona in care este amenajat un spatiu de conferinte, unde se pot organiza intalniri", mai spune Paul Gurau. Legat de destinatii, Gurau spune ca, in cazul Tiriac Air, clientii prefera zborurile scurte, astfel incat "90% dintre zborurile noastre sunt pe curse externe, in special in Europa". Raportat la statisticile operatorilor autohtoni, s-ar putea spune ca romanii au prins din ce in ce mai mult gustul zborurilor de business. Daca in urma cu doi ani atat reprezentantii Eurojet, cat si cei ai Tiriac Air spuneau ca majoritatea clientilor sunt straini, acum romanii au ridicat balanta in favoarea lor. "90% dintre firmele cu care avem contracte sunt companii romanesti, cu toate ca in cadrul acestora calatoresc si expati", spune directorul de la Tiriac Air. Potrivit lui Gurau, pretul pentru un astfel de tratament personalizat se calculeaza in functie de ora de zbor. "Pretul pentru o ora de zbor porneste de la trei sau patru mii de euro si poate ajunge si la 10.000 de euro. In cazul elicopterelor pretul variaza intre 500 si 1.500 de euro." In plus fata de zborurile propriu-zise, compania are grija de toate detaliile care usureaza viata pasagerilor, precum inchirieri de masini si limuzine, sali de conferinta sau salon de protocol VIP la destinatie.

 

Zilnic, numai in Europa se opereaza aproximativ 1.000 de zboruri cu avioane private, iar popularitatea acestui gen de curse este in continua crestere. Pe de alta parte, nici unul dintre greii industriei nu se poate lauda cu progrese spectaculoase. Chiar si NetJets, liderul pietei, care detine sute de avioane Gulfstream, Dassault Falcons si Raytheon Hawkers si care este controlat de mogulul Warren Buffett, s-a luptat sa reediteze succesul din SUA. Reprezentantii companiei se plang ca inchirierea unui avion privat este inca privita ca un lux. De altfel, Warren Buffett spunea, cu sase ani in urma, cand a fost intrebat de ce lanseaza NetJets in Europa, ca "exista la fel de multi oameni bogati in Europa ca si in America". Pentru cei care considera ca un avion privat reprezinta un lux prea mare, exista varianta companiilor specializate pe business class, al caror numar a devenit tot mai mare in ultima perioada. Iar rutele transatlantice, care se numara printre cele mai profitabile, au fost tinta lor predilecta. Compania franceza Elysair planuieste sa opereze zboruri exclusive de business class intre Paris si New York, pana la finalul anului, cu un Boeing 757 cu 100 de locuri executive. Ruta s-a dovedit profitabila si pentru companiile cu mai multa experienta, precum Maxjet Airways, care opereaza intre Londra si New York sau Washington. Aceasta din urma nu doar ca a decis sa isi extinda flota de la trei la cinci avioane, dar a si introdus o ruta intre Londra si Las Vegas la pretul de 1.900 de dolari, tarif comparabil cu clasa business de la liniile consacrate.

 

Asadar, alternativele exista. Iar viata unui om de afaceri care isi imparte viata intre aeroport si birou poate arata si altfel decat zeci de minute de asteptare la cozile din aeroporturi, restrictii tot mai severe in ceea ce priveste obiectele permise la bord sau verificari de securitate la sange.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tot zbor
/arta-si-societate/tot-zbor-1007033
1007033
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.