Un horror elegant
M. Night Shyamalan este unul dintre putinii regizori moderni care mai au curajul si viziunea de a realiza un film de groaza psihologic, "elegant". Este si cazul celui mai recent film al sau - "Satul" ("The Village")
M. Night Shyamalan este unul dintre putinii regizori moderni care mai au curajul si viziunea de a realiza un film de groaza psihologic, "elegant". Este si cazul celui mai recent film al sau - "Satul" ("The Village").
Inca de cand Boris Karloff a avut inspiratia sa accepte rolul lui Frankestein, toata lumea a avut de castigat de pe urma filmelor de groaza: producatorii care si-au vazut conturile crescand, actorii care s-au trezit ca personajele lor malefice sunt adorate in cadru organizat, in fan-cluburi, dar si spectatorii care au descoperit ca sperietura la cinema e o reala relaxare.
Destul de repede, genul horror s-a divizat in doua categorii: filmele psihologice, care isi sperie spectatorii prin aluzii si mijloace care nu implica neaparat violenta, si cele sangeroase, cu monstri, mutanti si alte creaturi atat de respingatoare, incat publicul nu stie daca sa se ingrozeasca sau sa se scarbeasca.
Filmele lui M. Night Shyamalan induc groaza, o sugereaza subtil. Cu toate acestea, spectatorul pleaca profund tulburat din sala de cinematograf, iar actiunea, personajele si sensurile ascunse raman subiecte de dezbatere multa vreme. Din pacate, Shyamalan pare a fi singurul sau, in orice caz, unul dintre putinii regizori occidentali care indraznesc sa mizeze pe intelectul si curiozitatea cinefililor, spre deosebire de majoritatea realizatorilor, care nu doresc sa suprasolicite spectatorul cu prea multe intorsaturi de situatie.
Din acest punct de vedere, omul din spatele filmului "Al saselea simt" poate fi asemanat mai degraba cu regizorii japonezi, care, in ultimii ani, au dat nastere unor filme de groaza extrem de introvertite si de sarace in efecte speciale, bazandu-se mai ales pe efectul psihologic.
Cel mai recent film semnat de Shyamalan, "Satul" ("The Village"), este singurul horror "elegant" de anul acesta, in opozitie cu "Dimineata mortii" ("Dawn of the Dead"), "The Texas Chainsaw Massacre" sau "Alien vs. Predator", care se bazeaza, aproape in exclusivitate, pe efectele speciale infricosatoare, nu pe scenariu sau distributie. "Satul", pe de alta parte, are o distributie impecabila - William Hurt, Sigourney Weaver, Joaquin Phoenix, Adrien Brody si cvasi-debutanta Bryce Dallas Howard. Toti actorii reusesc sa redea sentimentul de angoasa cumplita, in confruntarea cu fiintele malefice care salasluiesc in padurea ce inconjoara satul. Atmosfera este cat se poate de sumbra, oamenii vorbesc parca intr-o limba veche (de fapt ni se si comunica prin intermediul unei placi funerare ca actiunea se petrece in 1897), iar teroarea se impregneaza atat in oameni cat si in mediul inconjurator.
S-au avansat diverse interpretari ale filmului - izolarea satenilor si teama de a explora lumea inconjuratoare (padurea populata de fiintele monstruoase) ar fi de fapt o trimitere la starea de spirit din America de dupa 11 septembrie. Sau ar putea fi vorba despre dorinta parintilor de a-si izola copiii si de a-i proteja de lumea din exterior, ceea ce da nastere insa la probleme extrem de grave. Si ipotezele continua. Dar, la urma urmei, fiind o pelicula semnata M. Night Shyamalan, acesta este tot farmecul: filmele sale se vad, se "gandesc" si se discuta.
Regia: M. Night Shyamalan.
Cu: William Hurt, Sigourney Weaver, Joaquin Phoenix, Adrien Brody.
Durata: 120 de minute.
Ruleaza in Romania din 29 octombrie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro