Batalia pentru AOL

Postat la 20 decembrie 2005 2 afişări

Cei 75 de milioane de vizitatori care ajung lunar pe site-ul AOL.com sunt de vanzare. TimeWarner, proprietarul site-ului, i-a scos la licitatie, cautand partenerul potrivit pentru o colaborare online. Amatori: Google, Microsoft si Yahoo!.

Cei 75 de milioane de vizitatori care ajung lunar pe site-ul AOL.com sunt de vanzare. TimeWarner, proprietarul site-ului, i-a scos la licitatie, cautand partenerul potrivit pentru o colaborare online. Amatori: Google, Microsoft si Yahoo!.

Daca pana nu demult cauta de zor un cumparator macar pentru un pachet minoritar al diviziei sale de servicii online America Online (AOL), concernul Time Warner a anuntat brusc ca nu mai vrea sa vanda. Ba mai mult, si-a sporit si pretentiile in ceea ce priveste colaborarea pe care AOL o avea cu Google, cerand celui mai mare motor de cautare sa garanteze un venit minim lunar din publicitatea online daca mai vrea sa beneficieze de milioanele de vizitatori de pe portalul companiei, AOL.com. Cu alte cuvinte, indiferent cati utilizatori ajung pe site-ul AOL.com si folosesc serviciile online ale popularului motor de cautare (cu tot cu reclamele aferente), Google ar fi trebuit sa garanteze ca va plati diviziei online a Time Warner o anumita suma de bani lunar.

Numai ca Google a spus "pas", iar intelegerea este la un pas sa fie rupta. Asta chiar si in conditiile in care AOL are o contributie importanta la vanzarile sale din publicitate. Numai anul trecut, AOL a castigat 300 de milioane de dolari din publicitatea Google, ceea ce inseamna ca portalul a generat cam 10% din veniturile totale de 3 miliarde de dolari ale Google. Desi AOL a mai negociat si cu Yahoo! (a carui conducere a fost dintotdeauna iritata de faptul ca divizia Time Warner colaboreaza cu rivalul Google), nu s-a ajuns la nici o intelegere. Asa ca (inevitabil, ar spune unii) pe fir a intrat compania lui Bill Gates, Microsoft, prin divizia sa de servicii Internet, MSN.

Cotidianul american The Wall Street Journal a anuntat ca Time Warner si Microsoft au ajuns la un acord pentru colaborarea pe Internet. Cele doua companii vor pune la punct o afacere joint-venture pentru a vinde reclama pe toate site-urile detinute. Astfel spera sa concureze mai bine cu Google si Yahoo!.

Nu este clar insa daca AOL va renunta pana la urma la colaborarea cu Google. Negocierile continua si ramane de vazut daca Google va veni sau nu cu o oferta mai buna. Pana una alta, contractul de publicitate expira abia spre jumatatea lui 2006, timp in care este probabil ca rivalii vor supralicita cu contraofertele lor.

Ramane totusi un mare semn de intrebare: ce s-a intamplat atunci cand oficialii Time Warner, care in urma cu o luna incepusera deja negocierile pentru vanzarea unui pachet de actiuni la AOL, s-au razgandit brusc? Se pare ca ei au descoperit ca este mai bine sa pastreze controlul, pentru ca Internetul este din nou pe val.
In cadrul negocierilor cu Google, Microsoft si Yahoo! au iesit la iveala informatii care i-au convins pe oficialii Time Warner ca afacerile pe Internet urmeaza sa cunoasca un nou boom si ca nu este cazul sa renunte la AOL. Una dintre informatiile in cauza ar fi aceea ca publicitatea online va creste anul acesta cu 40%, pana la 13 miliarde de dolari, un nivel anual comparabil cu industria filmului de la Hollywood.

"Nu suntem interesati de vanzarea AOL, doar de un parteneriat care sa creasca traficul pe site-urile diviziei online", a spus Richard Parsons, seful Time Warner. In plus, complicatiile juridice in care ar fi intrat pentru a vinde un pachet de actiuni al AOL erau destul de mari, asa ca Parsons a preferat sa inceapa un joc "la mai multe capete" cu Microsoft, Google si Yahoo! pentru a incheia un "deal" mai avantajos, spun unii specialisti.
America Online detine al patrulea portal de Internet din SUA, dupa Yahoo!, MSN.com si Google. America Online a atras in luna august 2005 circa 75,5 milioane de vizitatori unici, conform celor mai recente date publicate de Nielsen/NetRatings. Yahoo! a fost atunci pe primul loc, cu peste 101 milioane de vizitatori unici. Google a atras 80,4 milioane, iar Microsoft a avut 92,1 milioane de vizitatori pe portalul MSN.com.

Unul dintre marile atuuri ale AOL il reprezinta fidelitatea audientei, compania fiind unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de acces la Internet. In medie, internautii petrec pe site-ul Google circa 45 de minute pe luna, in vreme ce pe portalul MSN.com media este de o ora si 50 de minute. Pe site-ul AOL insa, si datorita diversitatii de servicii oferite, un vizitator petrece in medie sase ore si jumatate pe luna, conform ultimelor statistici.

Traficul de Internet, dar si bugetele de publicitate online continua sa creasca, iar la sfarsitul acestui an marii jucatori vor avea de numarat mai multi bani decat pana acum. Cert este insa ca Google nu vrea sa garanteze un venit minim: compania plateste numai daca vizitatorii care privesc reclamele sunt atrasi de ele si dau click pe vreuna dintre ele. De altfel, conducerea Google a avertizat investitorii ca ratarea parteneriatului cu AOL in 2006 va fi una dintre putinele vesti proaste la care se pot astepta.

Nu trebuie uitat insa ca AOL, un mare furnizor de servicii de conectare la Internet prin dial-up, are probleme pe partea de conexiuni de mare viteza, unde ofertele sale sunt depasite de cele ale companiilor mai tinere, cu infrastructuri si tehnologii moderne. Rezultatele pe trimestrul al treilea al 2005 arata ca America Online a avut incasari cu 5% mai mici, pana la 2 miliarde de dolari, chiar daca incasarile din publicitatea online au crescut cu 28%. Totusi, profitul net s-a dublat, ajungand la 897 de milioane de dolari pe trimestru, fata de 499 de milioane de dolari in aceeasi perioada a anului trecut.

Ce se va intampla insa daca anuntul facut de Wall Street Journal se va confirma, iar Microsoft va fi compania care va castiga "licitatia" improvizata de Time Warner pentru clientii diviziei sale online AOL?

Colaborarea cu Microsoft va avea probabil in centrul atentiei noul sistem de reclame MSN adCenter, realizat dupa exemplul tehnologiei folosite de Google. Time Warner a recunoscut inca de la inceput potentialul reclamelor text, cumparand Advertising.com pentru 500 de milioane de dolari in 2003. Cu toate acestea nu a avut succesul rivalilor. AOL are acum cresteri mai mici la publicitatea online pentru ca advertiserii cred ca majoritatea vizitatorilor portalului sunt americanii cu venituri mici, care folosesc conectarea dial-up, nu sunt interesati de broadband si de alte servicii premium. (conform celor mai recente statistici, utilizatorii Google au cele mai mari venituri medii). Iar colaborarea cu Microsoft ar trebui sa schimbe aceasta perceptie, gandesc probabil oficialii Time Warner.

Desi publicitatea va fi vanduta de o companie joint-venture, ambii giganti isi vor pastra controlul asupra propriilor divizii de Internet, asa ca, atat timp cat veniturile vor creste, toata lumea va fi fericita.

Oricum, seful Time Warner a recunoscut ca, in primul rand, AOL are nevoie sa isi innoiasca tehnologiile pentru a concura mai bine cu marii sai rivali. Va trebui sa incerce prin orice metoda sa atraga mai multi vizitatori pe site-urile sale. "Am intarziat pe domeniul online. Va trebui sa recuperam rapid", a spus Richard Parsons, presedintele Time Warner. Analistii spun ca trebuie schimbata perceptia asupra diviziei online. "Daca in ceea ce priveste serviciile de conectare la Internet America Online este o companie care pierde clienti, este imbatranita si criticata chiar de proprii utilizatori, nu la fel stau lucrurile cu portalul online AOL.com", a spus un specialist. "AOL.com reprezinta noul, cele mai moderne tendinte si tehnologii si continua sa isi sporeasca incasarile semnificativ." Intr-adevar, portalul online, cu ale sale servicii de comunicatii video, harti online si cautare de fisiere audio sau video reuseste sa atraga interesul internautilor de mult timp. De aceea, audienta online continua sa creasca. Pe de alta parte, americanii vor continua sa renunte la dial-up pentru broadband, ceea ce ar putea afecta veniturile AOL, spun analistii.

Compania isi vede de treaba insa si continua sa isi optimizeze serviciile online, cu mesagerie pe Internet si cautare pe telefoanele mobile, cu site-uri de servicii video, cu pagini de barfe de la Hollywood si alte asemenea servicii extrem de populare. Nu lipsesc serverele speciale pentru jocuri video, paginile cu jurnale personale online sau serviciul de cumparat muzica digitala pe Net (MusicNow, 99 de centi pentru fiecare melodie cumparata). Compania a lansat de asemenea noua versiune a AOL Instant Messenger (AIM), care permite videotelefonie pe Internet si comunicatii gratuite, la concurenta cu Yahoo! sau MSN Messenger, dar si cu Google Talk si Skype. AIM este unul din cele mai populare sisteme de comunicare, cu peste 40 de milioane de utilizatori.

In piata curg zvonurile, dar parteneriatul cu Microsoft este deocamdata, cel putin oficial, tot o speculatie. "Pot sa va spun doar ca nu comentez in legatura cu AOL", a declarat Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, la sfarsitul saptamanii trecute. El a reiterat insa faptul ca publicitatea online este in vizorul Microsoft, pentru cresterea profitabilitatii site-urilor sale. "Insa nu pot spune nimic despre colaborarea cu AOL", a repetat directorul executiv al Microsoft, companie care castiga anual circa 2 miliarde de dolari din publicitatea online.

Indiferent care dintre "petitori" va obtine portofoliul de clienti ai AOL, fie ca va fi Microsoft, Google sau chiar Yahoo!, peisajul pietei de publicitate online se va schimba. Iar deznodamantul este asteptat cu sufletul la gura in industrie, pentru ca cel care va castiga va deveni un grup si mai puternic, si mai greu de invins de catre rivali.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Batalia pentru AOL
/business-hi-tech/batalia-pentru-aol-979733
979733
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.