Membrii retelelor sociale precum Facebook sau MySpace sunt atrasi de perspectiva de a sustine, prin intermediul acestor retele, diverse cauze umanitare. Aplicatiile pentru donatii in folosul animalelor agresate sau al luptei cu incalzirea globala sunt accesate zilnic de zeci de mii de oameni.
“Facebook Causes si Save Darfur au lansat petitia pentru campania de stopare a crimelor in regiunea Darfur din Sudan. Daca esti utilizator Facebook Causes, poti sa accesezi si sa semnezi petitia, iar celor care reusesc sa obtina 100 de semnaturi, Save Darfur le ofera cadou un tricou ca recompensa.” Acesta era mesajul transmis de cea de-a treia invitatie de a participa la o cauza umanitara pe care a primit-o tanarul de 18 ani Christopher Chan din San Francisco, in urma cu doi ani, de la un prieten din Mexic, prin intermediul aplicatiei Causes din cadrul platformei Facebook. In momentul in care a primit invitatia, comunitatea celor ce aderasera la campania online avea deja 18.500 de membri si primise donatii in valoare de peste 3.000 de dolari (2.312 euro). “Pentru a ajuta la ameliorarea situatiei din Darfur am trimis si eu invitatia la cei 200 de prieteni pe care ii am si am donat 10 dolari”, a spus Christopher.
La fel ca el, zeci de mii de oameni acceseaza zilnic Facebook Causes, o aplicatie a retelelor sociale Facebook si MySpace, lansata in 2007 cu o investitie de 7,3 milioane de dolari si care are ca scop obtinerea de donatii pentru fundatii de caritate si organizatiile non-profit. Aplicatia Causes a fost fondata de catre Joe Green si Sean Parker, partener al companiei americane Founders Fund si cel care a participat la crearea companiilor Facebook, Napster si Plaxo.
“Am creat aplicatia Facebook Causes cu scopul de a raspandi ideea de altruism”, a declarat Joe Green, care precizeaza ca aplicatia va ramane gratuita pentru utilizatori, iar sursa principala de venit va fi reprezentata de publicitatea postata pe site. “Aplicatia Facebook Causes reprezinta o evolutie naturala a retelelor sociale”, sustine el. La momentul lansarii aplicatiei, Sean Parker anticipa ca aceasta va avea succes in mare parte gratie faptului ca jumatate dintre utilizatorii Facebook petrec in medie pe site mai mult de o ora zilnic.
In primul an de la lansare, aplicatia Facebook Causes a inregistrat 12 milioane de utilizatori, care lupta pentru mai mult de 80.000 de cauze filantropice la nivel mondial. Pana acum, de pe urma donatiilor facute de utilizatori s-au strans peste 2,5 milioane de dolari (1,9 milioane de euro) pentru fundatiile de caritate si pentru organizatiile non-profit. Spre exemplu, anul trecut, pentru stoparea violentei impotriva copiilor, un numar de 2.300.000 de utilizatori au donat in jur de 22.400 de euro, iar pentru drepturile animalelor au fost donati aproximativ 30.000 de euro din partea a 2.305.000 de utilizatori. In afara de Darfur, celelalte doua cauze pentru care tanarul Christopher Chan a primit invitatie sunt abolirea pedepsei cu moartea si stoparea incalzirii globale.
Cine are astfel de idei? Principalii fondatori ai comunitatilor care sustin diverse cauze sunt insisi utilizatorii Facebook. In fiecare zi, aplicatia Causes e accesata pe Facebook de 60.000 de oameni, iar aplicatia asemanatoare de pe MySpace are 25.000 de vizitatori. Cu toate ca platforma Facebook, care se lauda cu 150 de milioane de utilizatori la nivel mondial, se adreseaza tuturor categoriilor de varsta, majoritatea celor interesati de aplicatia Causes sunt tineri pana in 24 de ani, desi cele mai importante donatii sunt facute de catre persoane de peste 30 de ani, potrivit fondatorilor site-ului. Popularitatea unei cauze printre utilizatori depinde de cel care a creat-o si evident ca e mult mai important numarul de prieteni din retea ai unui membru Facebook decat propria vechime in retea; o persoana care are in jur de 500 de prieteni poate avea mult mai mult succes in lansarea unei cauze decat una care foloseste de mult reteaua. Deocamdata, media de prieteni a unui utilizator pe Facebook este de 120, iar intensitatea cu care membrii traiesc in retea e ilustrata de cifre (furnizate de reteaua insasi) ce arata ca 15 milioane de utilizatori isi schimba statusul zilnic sau ca in fiecare luna sunt adaugate pe site in jur de 850 de milioane de poze.
Atunci cand vor sa creeze o cauza umanitara, membrii trebuie sa completeze cinci sectiuni cu informatii despre ceea ce vor sa faca. In primul rand, trebuie sa precizeze informatiile de baza ale cauzei - denumirea si descrierea acesteia, apoi trebuie sa specifice in ce categorie de interes se incadreaza respectiva cauza. Apoi, trebuie sa precizeze care este regiunea de pe glob afectata de fenomenul impotriva caruia ar trebui luptat, sa aleaga o poza standard pentru a putea promova cauza si o organizatie non-profit, din cele existente pe platforma de socializare, care sa beneficieze de donatiile oferite. In SUA sunt inscrise pe Facebook un numar de 1,5 milioane de astfel de organizatii. Ulterior, membrii retelei au optiunea de a-si invita prietenii sa participe sau pot astepta pana cand aceasta va avea vizitatori. Cei ce au cont pe Facebook pot participa la cauzele umanitare atat prin donatii, cat si prin trimiterea de invitatii prietenilor.
“Lucrul la Facebook de cinci ani n-a fost usor si inca nu am terminat ceea ce mi-am propus”, comenteaza Mark Zuckerberg, cel care a fondat site-ul in urma cu cinci ani, referindu-se la viteza cu care e nevoie sa se vina cu aplicatii noi pentru intretinerea interesului membrilor. Ideea de a strange bani prin internet nu insa e deloc apanajul marilor retele, care n-au facut decat sa-si ofere imensa baza de membri pentru a se alatura unei tendinte deja bine conturate a epocii Web 2.0 - microfilantropia.