Cum va arăta anul 2018: inteligenţă artificială, mega-cloud şi sporturi electronice
The Institute for the Future (IFTF) estimează că suntem pe cale să intrăm într-o nouă eră a parteneriatului dintre om şi maşină şi că, până în anul 2030, oamenii şi roboţii vor colabora mai îndeaproape, transformându-ne vieţile. Lucrăm cu maşinile de secole, dar suntem pe cale să intrăm într-o etapă cu totul nouă, caracterizată de o eficienţă, unitate şi posibilităţi mai mari ca oricând.
Tehnologiile emergente, precum inteligenţa artificială (AI), realitatea augmentată (AR), realitatea virtuală (VR) şi progresele înregistrate în domeniul internetului lucrurilor (IoT) şi în domeniul cloud computing, devenite realitate datorită evoluţiilor exponenţiale în materie de software, analitică şi putere de procesare, se dezvoltă şi prind viteză în această direcţie. Aceste progrese sunt deja uşor de observat la automobilele şi casele noastre conectate la internet, în afacerile şi tranzacţiile noastre bancare, transformând chiar şi modul în care agricultorii îşi gestionează culturile şi animalele.
Predicţia 1: Inteligenţa artificială va realiza „activităţile de gândire” cu mare viteză
În următorii câţiva ani, inteligenţa artificială (AI) va schimba modul în care ne petrecem timpul acţionând asupra datelor şi nu doar prin gestionarea acestora. Companiile vor exploata inteligenţa artificială astfel încât aceasta să îndeplinească „activităţi de gândire” pe baza unor date, reducând semnificativ timpul petrecut cu prospectarea, dezbaterea, planificarea şi testarea fiecărei inovaţii. Va elimina blocajele şi va oferi oamenilor libertatea de a lua mai multe decizii şi de a se mişca mai rapid, având certitudinea că noile idei extraordinare nu se vor mai împotmoli.
Unii teoreticieni afirmă că AI va duce la dispariţia unor locuri de muncă, dar este posibil ca aceste tehnologii noi să şi creeze locuri de muncă, deschizând noi posibilităţi pentru oameni. De exemplu, vom avea un nou tip de experţi în IT, al căror domeniu de activitate va fi antrenarea şi ajustarea fină a inteligenţei artificiale. Aceşti specialişti vor fi responsabili pentru setarea parametrilor de clasificare a performanţelor comerciale, adică ce trebuie şi ce nu trebuie clasificat drept rezultate comerciale bune, pentru stabilirea regulilor de acţiune, pentru definirea a ceea ce înseamnă „beneficiu” şi aşa mai departe. Odată implementată, tehnologia va putea să recomande oportunităţi comerciale benefice, cu viteza luminii.
Predicţia 2: Încorporarea IQ-ului în obiecte
Începând cu 2018, vom face paşi uriaşi în direcţia încorporării de informaţii accesibile aproape instantaneu în oraşele, organizaţiile, casele şi vehiculele dotate cu tehnologia IoT (Internet of Things). Având în vedere scăderea costurilor puterii de procesare şi faptul că preţul unui nod de conectare tinde spre 0$, vom avea în curând 100 de miliarde de dispozitive interconectate şi, apoi, un trilion. Cantitatea uriaşă de date astfel combinate şi puterea de procesare împreună cu puterea inteligenţei artificiale vor face ca maşinile să gestioneze mai bine resursele fizice şi umane. Vom deveni „piloţi digitali” ai tehnologiei şi mediilor care ne înconjoară. Tehnologia va funcţiona ca o extensie a persoanei noastre. Toate obiectele vor deveni inteligente şi ne vor permite să avem vieţi mai inteligente.
Putem observa acest lucru la automobilele noastre, „dispozitivele mobile supreme”, care sunt dotate cu senzori ultrasonici, o tehnologie care utilizează raze laser pentru a măsura distanţa dintre vehicule şi recunoaşterea gesturilor. În timp, aceste inovaţii vor face din pilotarea automată a autovehiculelor o realitate cotidiană. Cu mult timp înainte de acest lucru, ne vom obişnui mai întâi cu autovehicule care se programează singure la service, furnizând informaţii despre operaţiunile necesare şi planificându-şi singure actualizările software.
Predicţia 3: Căşti AR de calitate ridicată
De asemenea, nu va mai trece mult timp până când graniţele dintre realitatea „reală” şi realitatea augmentată (AR) vor începe să dispară. Viabilitatea comercială a realităţii augmentate este deja evidentă. De exemplu, echipe de constructori, arhitecţi şi ingineri utilizează căşti AR pentru a vizualiza clădiri noi, pentru a-şi coordona eforturile pe baza unei imagini unice a unui proiect şi pentru a instrui lucrătorii din teren atunci când un tehnician nu poate fi la faţa locului în ziua respectivă.
Desigur, şi realitatea virtuală are perspective solide. Aceasta va transforma, fără îndoială, domeniul divertismentului şi jocurilor electronice în viitorul apropiat, datorită experienţelor captivante pe care le oferă, dar un pariu sigur este că AR va deveni principalul mod de a creşte la maximum eficienţa umană şi de a culege beneficiile „cunoaşterii tribale” a unei forţe de lucru aflată în evoluţie.
Predicţia 4: O relaţie mai profundă cu clienţii
Indicele de Transformare Digitală al Dell Technologies arată că 45% din liderii organizaţiilor de mărime medie şi mare sunt de părere ca acest tip de organizaţii va deveni depăşit în următorii cinci ani, iar 78% dintre aceştia consideră că organizaţiile nou-înfiinţate (startup-uri) reprezintă o ameninţare pentru afacerile lor. Este mai important ca niciodată ca organizaţiile să pună satisfacţia clientului pe primul plan.
În următorul an, în principal cu ajutorul analiticii predictive, tehnologiei învăţării automate (ML) şi inteligenţei artificiale, companiile îşi vor înţelege mai bine clienţii şi le vor satisface nevoile în momentul în care acestea vor apărea, dacă nu cumva chiar şi înainte de acest moment. Serviciile de asistenţă a clienţilor se vor baza în mod fundamental pe perfecţionarea întrepătrunderii dintre om şi maşină. Prin urmare, în loc să paseze interacţiunile cu clienţii către chatboţi de primă generaţie şi mesaje prestabilite, oamenii şi agenţii virtuali bazaţi pe inteligenţă artificială vor conlucra, într-o singură echipă.
Predicţia 5: Verificarea subiectivismului va deveni la fel de utilizată precum verificarea ortografiei
În următorul deceniu, tehnologiile emergente, precum VR şi AI, vor ajuta oamenii să identifice informaţii şi să acţioneze pe baza acestora fără interferenţele provocate de emoţii sau de ideile subiective externe, în acelaşi timp sprijinindu-i pe aceştia să îşi exercite raţionamentul uman, acolo unde este cazul. Pe termen scurt, vom fi martorii aplicaţiilor de inteligenţă artificială în procedurile de angajare şi promovare, rolul acestora fiind să filtreze subiectivismul intenţionat şi neintenţionat. În acelaşi timp, realitatea virtuală va fi utilizată din ce în ce mai mult ca instrument de intervievare, facilitând oferirea de oportunităţi exclusiv pe baza meritelor, de exemplu prin mascarea identităţii unui potenţial angajat cu ajutorului unui avatar.
Prin utilizarea tehnologiilor emergente în aceste scopuri, „verificatorul subiectivismului” („bias check”) va deveni într-o bună zi un instrument de rutină, precum „verificatorul ortografic” („spell check”), dar cu beneficii la nivelul întregii societăţi.
Predicţia 6: Industria media şi a divertismentului va trece la un alt nivel prin intermediul sporturilor electronice
În 2018, va exista un număr în creştere extraordinar de mare de jucători în faţa ecranelor sau purtând căşti VR, care vor concura într-un univers virtual de înaltă definiţie. Pe măsură ce sute de milioane de noi jucători şi spectatori se vor alătura acestui fenomen, sporturile electronice vor intra în mainstream.
Fenomenul sporturilor electronice indică o tendinţă generală şi anume că au fost digitalizate chiar şi activităţile prin excelenţă umane, precum sportul. Tehnologia a adus sportul la îndemâna tuturor. Nu e nevoie să ai o anumită structură sau formă a corpului. Dacă ai reacţii tactile rapide şi abilităţi motorii, poţi juca şi câştiga.
În plus, sporturile tradiţionale, precum ciclismul, au înregistrat progrese prin colectarea de date în vederea identificării unor avantaje graduale, dar decisive. În viitor, toate afacerile vor fi afaceri tehnologice, iar timpul nostru liber se va transforma într-o experienţă interconectată.
Predicţia 7: Ne îndreptăm către „mega-cloud”
Cloud nu este o destinaţie. Este un model informatic în care orchestrarea, automatizarea şi inteligenţa sunt încorporate profund în infrastructura IT. În 2018, companiile se vor orienta într-o proporţie covârşitoare către o abordare de tip multi-cloud, beneficiind de valoarea tuturor modelelor acestei tehnologii, de la cele publice la cele private şi de la modelele găzduite la cele gestionate şi la modelele SaaS. Totuşi, pentru că din ce în ce mai multe aplicaţii şi activităţi de lucru se mută în diverse cloud-uri, proliferarea silozurilor de date cloud va deveni ceva inevitabil, inhibând capacitatea organizaţiilor să exploateze la potenţial maxim analitica datelor şi iniţiativele AI. Acest lucru poate avea drept rezultat situaţii în care aplicaţiile şi datele ajung într-un cloud greşit, cu consecinţe nedorite.
Credem că următorul pas este apariţia „mega cloud-ului”, care va interconecta numeroasele cloud-uri publice şi private şi le va face să se comporte precum un sistem holistic, coerent. Mega cloud-ul va oferi o perspectivă inteligentă, federalizată asupra unui întreg mediu IT. Pentru a face posibilă apariţia mega cloud-ului, va trebui să creăm inovaţii multi-cloud în domeniul reţelelor (pentru a muta datele între cloud-uri), în domeniul stocării (pentru a amplasa datele în cloud-ul corect), în tehnica de calcul (pentru a utiliza procesarea şi accelerarea ideale pentru activităţile de lucru), în orchestrare (pentru a interconecta reţelele, mediile de stocare şi tehnica de calcul între cloud-uri) şi, o nouă oportunitate, clienţii vor trebui să încorporeze AI şi ML pentru a atinge noi standarde în domeniul automatizării şi analizei aprofundate, pe baza acestei viitoare generaţii de mediu IT.
Predicţia 8: Anul în care trebuie rezolvate micile probleme
În această lume din ce în ce mai interconectată, dependenţa noastră de furnizorii de servicii este mai mare ca oricând. Organizaţiile nu sunt simple insule izolate, ci, mai degrabă, reprezintă sisteme de înaltă interconectivitate care există în cadrul unor sisteme şi mai mari. Undele haosului se propagă mai departe şi mai repede acum, când tehnologia ne conectează unii cu alţii într-un mod uimitor. Trebuie să ne gândim la faptul că unul dintre cele mai grave incidente de securitate a datelor din istorie a avut loc pentru că atacatorii au utilizat date de autentificare pentru a accesa sistemul de climatizare al unui furnizor de servicii extern.
Din cauza relaţiei noastre din ce în ce mai strâns îmbinate cu sistemele informatice, breşe mici şi imperceptibile pot duce la colapsuri majore. Prin urmare, anul viitor va fi anul în care companiile multinaţionale vor acţiona în acest domeniu, îndemnate şi de valul de reglementări noi, precum Regulamentul General privind Protecţia Datelor (GDPR). Acordarea de prioritate implementării instrumentelor şi tehnologiilor de securitate cibernetică pentru a asigura o reală protecţie a datelor şi a preîntâmpina ameninţările va deveni o necesitate din ce în ce mai imperioasă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro