Cunostinte si relatii: se fac online

Postat la 22 ianuarie 2006 3 afişări

Generatia Internet nu mai foloseste clasicul biletel cu numarul de telefon sau anunturile de la rubrica de mica publicitate pentru a obtine o intalnire - totul se face acum online, iar intalnirile in interes de business - pentru a atrage o investitie sau pentru a obtine un contract - se aranjeaza pe WWW.

Generatia Internet nu mai foloseste clasicul biletel cu numarul de telefon sau anunturile de la rubrica de mica publicitate pentru a obtine o intalnire - totul se face acum online, iar intalnirile in interes de business - pentru a atrage o investitie sau pentru a obtine un contract - se aranjeaza pe WWW.

Ocaziile importante din viata, fie in interes de afaceri, fie personal, se gasesc astazi pe site-urile specializate, botezate de americani "retele sociale" pentru ca permit contacte intre diverse categorii sociale, in functie de preferintele personale, cum ar fi muzica, sportul sau domeniul de activitate.

Unele companii de pe Internet considera ca retelele sociale sunt urmatorul trend online, mai ales avand in vedere faptul ca numarul de astfel de pagini creste pe zi ce trece. Site-uri sociale, printre care si Friendster.com, Friendzy.com sau Orkut.com afiliat celui mai mare motor de cautare din lume, Google, permit stabilirea legaturilor de comunicare intre oameni care au aceleasi interese sau preocupari. 

Sistemul nu este tocmai permisiv si a fost ales astfel tocmai pentru a transforma sistemul intr-un club aparent exclusivist. Unele pagini permit inregistrarea tuturor doritorilor, insa in site-urile serioase, precum Orkut, trebuie sa fii recomandat de un membru deja existent.

In al doilea rand trebuie creat profilul propriu online, iar in unele cazuri refuzul de a da astfel de informatii personale poate impiedica accesul la informatii sau discutii. Un profil care contine informatii generale - nume, varsta, preocupari, si eventual si poze - dar si hobby-uri, interese, pregatire sau specializate in cazul celor de business. Odata creat profilul, utilizatorul poate comunica cu oricare alt membru al site-ului sau cu acei membri care accepta comunicarea cu necunoscutii, in functie de regulile de functionare.

Pe langa asta, utilizatorul are multe posibilitati de a cunoaste oameni noi. Poate cunoaste incredibil de multi oameni doar stand la birou, in fata calculatorului, care pot fi filtrati instantaneu, astfel ca poate scapa rapid de cei care nu ii plac. Comunicarea este diversa si facila: mesageria interna, chat-ul si ravasele sau felicitarile virtuale. Unii utilizatori folosesc site-urile de dating nu neaparat sau nu tot timpul pentru a-si gasi perechea, ci si pentru a discuta online sau doar pentru a cunoaste persoane noi.

Ideea de a face posibila comunicarea in domeniul virtual a apartinut initial  - ca toate afacerile mari din Internetul american - unor studenti. Ei au creat asa-numitele site-uri sociale care sa-i ajute sa intre in legatura unii cu ceilalti si sa formeze noi relatii de prietenie. Aceste retele destinate studentilor, dar si site-urile sociale de afaceri au potential ridicat sa devina o sursa semnificativa de venit, scrie presa internationala. Primul site social aparut pe Internet, Classmates.com, a fost lansat acum 10 ani si este inca operational. Acesta a fost creat pentru a facilita munca de cautare a celor care incercau sa reia legatura cu oameni cu care aveau un trecut comun (au urmat aceeasi scoala, au lucrat impreuna etc.).

Retelele sociale sunt considerate adevarate harti ale relatiilor dintre oameni care indica modurile in care acestia interactioneaza unul cu celalalt. Insa, problema cea mai mare cu care se confrunta aceste retelele sociale in acest moment este lipsa de interes comercial. Website-urile sociale, cunoscute pentru faptul ca deservesc milioanelor de entuziasti si doritori de a-si face noi cunostinte, par a fi condamnate sa-si piarda clientii, in loc sa atraga sponsorii de care au nevoie, conform analistilor din domeniu.

Website-urile retelelor sociale au milioane de utilizatori inregistrati si cu toate acestea, profiturile sunt foarte mici. Cu alte cuvinte site-urile sufera de aceleasi probleme cu care s-au confruntat si comunitatile online si anume foarte mult interes din partea utilizatorilor, dar nu suficienta publicitate.

Unul dintre site-urile care a incercat sa ia masuri in privinta asta este MySpace.com, site care a adunat peste 2 milioane de membri. Astfel, utilizatorii au posibilitatea sa descarce muzica prin intermediul site-ului, direct pe calculator, si sa comunice cu prietenii in acelasi timp. In ciuda lipsei de venituri, investitorii par totusi siguri ca acest concept va conduce la profituri semnificative, conform specialistilor in domeniu.

Un alt dezavantaj important al retelelor sociale este faptul ca nu exista o organizare a tuturor membrilor care acceseaza respectivele site-uri intr-o baza de date care sa fie usor de utilizat. Pentru a gasi o anumita persoana in toata lista de contacte, utilizatorii trebuie sa parcurga un proces lung si greoi si sa citeasca lista de persoane pana descopera numele cautat. Aceasta cautare este mult mai usoara daca se foloseste un motor de cautare. Thefacebook.com, un site social pentru studenti, a reusit sa atraga peste 2,8 milioane de utilizatori de la lansarea sa, anul trecut, iar investitorii au finantat acest proiect cu peste 13 milioane de dolari (aproximativ 10 milioane de euro), in primele luni de functionare. "Fondatorul" acestuia este un student al facultatii americane Harvard, iar site-ul lui s-a dovedit a fi foarte popular.

In ciuda dificultatilor, retelele sociale atrag utilizatori prin faptul ca fiecare site are o tema de comunicare prin care utilizatorii sa imparta un element comun. Insa, operatorii considera ca extinderea permanenta la care sunt supuse aceste portaluri ar putea duce la pierderea temei lor principale care ulterior sa determine scaderea numarului de utilizatori. In ceea ce priveste domeniul afacerilor, multi sunt de parere ca intalnirile de afaceri se fac mai usor printr-o retea sociala special proiectata pentru comunicarea intre profesionisti. Iar avantajul este faptul ca numarul site-urilor sociale destinate sectorului de afaceri este in permanenta crestere. Acestea sunt similare cu oricare alte site-uri sociale, conectarea fiind aceeasi, insa diferenta importanta dintre ele este aceea ca, pe site-urile de afaceri exista doar comunicare legata de acest domeniu. 

In acest moment, majoritatea retelelor sociale destinate afacerilor ofera acces gratuit, insa analistii sunt de parere ca acest fapt se va schimba in curand, iar conectarea utilizatorilor se va face doar pe baza unui abonament. Ca si alte servicii de mesagerie online, cum ar fi Yahoo Messenger, retelele din domeniul afacerilor va trebui imbunatatite cu servicii diverse, care sa dovedeasca tot mai mult utilitatea acestora si sa pastreze interesul oamenilor de afaceri.

Cu toate ca in acest moment nu inregistreaza profiturile asteptate, retelele sociale sunt privite insa ca o afacere extrem de profitabila. Din acest motiv, site-uri sociale aflate la inceput atrag investitii foarte mari, de parca acestea ar fi succesoarele unui site foarte important precum cel mai mare site de licitatii online, eBay. Insa nu se stie daca aceste site-uri vor putea oferi vreodata servicii mai profitabile decat cele de mail sau mesagerie online, scrie publicatia electronica Washington Post. Nu se stie insa cum vor atrage aceste retele sociale venituri, insa au toata atentia investitorilor. Principalele piete de utilizatori urmarite de aceste site-uri sociale sunt, in primul rand, cei care cauta prieteni, iar apoi comunitatile de afaceri. Cert este ca site-urile pentru intalniri sunt accesate anual de zeci de milioane de utilizatori, iar cele pentru afaceri sunt in general accesate de acei oameni care sunt in cautare de parteneri de afaceri, sau de locuri de munca, conform USA Today.

Google, motorul de cautare numarul unu in lume, s-a lansat pe piata online a retelelor sociale cu site-ul www.orkut.com. Un oficial Google afirmase insa, la momentul lansarii, ca site-ul ar fi de fapt proiectul independent al unuia dintre inginerii companiei. Orkut.com este unul dintre site-urile sociale la care accesul utilizatorilor este permis doar pe baza de invitatie si care a reusit sa atraga investitii semnificative, fiind inca in perioada de test (beta), scrie CNET News. 

Utilitatea acestor retele sociale a fost pusa sub semnul intrebarii de foarte multe ori, insa analistii sunt de parere ca acestea constituie o enorma baza de date, fiind deci un avantaj, intrucat se permite accesul mai usor la anumite informatii ale utilizatorilor. 

Pentru companiile care cauta sa angajeze personal prin intermediul retelelor sociale, acestea constituie un avantaj pentru ca ofera foarte multe informatii despre un numar mare de utilizatori. Angajatorii au posibilitatea de a selecta candidatii dintr-o arie mult mai  mare decat daca ar fi organizat un interviu la care doar o parte dintre acestia sa se prezinte. Cu toate acestea, analistii sunt de parere ca tipul de locuri de munca ocupate de utilizatori ai site-urilor sociale ar trebui sa fie de un nivel specializat si care pot fi ocupate cu greu, prin clasicele metode de angajare. Pe cat sunt de populare, retelele sociale au la baza o constructie tehnica destul de rudimentara bazata in primul rand pe serviciile existente de mail. Site-urile ar trebui insa sa ofere utilizatorilor care comunica prin aceasta metoda alternative la serviciile de mail, facand astfel un pas inainte spre a deveni mai  populare si mai profitabile.

In Romania, chiar daca piata Internet este inca la inceput, exista numeroase astfel de site-uri. Conform specialistilor in domeniu, adoptia Internetului a ajuns abia la 20%, spre deosebire de 60% in SUA. Succesul site-urilor de gen este asigurat in mare masura de un singur lucru: relatiile sunt cel mai important lucru in viata oamenilor, spune Calin Fusu, director general al Neogen, proprietarul celui mai popular site de intalniri din Internetul romanesc, Noi2.ro. "Estimez ca peste cinci ani, jumatate din mariajele din Bucuresti vor avea loc intre oameni care s-au cunoscut prin Internet", afirma optimist Calin Fusu.

"Tocmai de aceea, consider ca un astfel de site este o afacere de perspectiva", a apreciat el. In cei trei ani de functionare ai site-ului Noi2.ro, exista informatii ca au avut loc aproximativ 1.000 de casatorii intre oameni care s-au cunoscut online, spune directorul Neogen. Multe parti ale ecuatiei unei afaceri de succes nu functioneaza inca in Internetul romanesc, spun oamenii din domeniu. "De exemplu, plata online prin card, desi este implementata de multi jucatori, mai are mult pana sa fie folosita in  masa in Romania", a declarat Ionut Oprea, director de comunicare al fondului de investitii american Netbridge, proprietarul site-urilor Sentimente.ro si Aman2.ro.

Asta inseamna ca si serviciile premium pentru utilizatorii simpli mai au de asteptat, deoarece marea majoritate nu sunt obisnuiti inca cu ideea cumpararii de servicii platind direct pe Internet. Timp in care companiile care au experimentat infiintarea acestui tip de servicii sunt obligate sa gaseasca alte modalitati de a scoate bani din asta. "Unele companii folosesc publicitatea online ca mod de sustinere a acestor site-uri, altele s-au transformat in companii de software si produc platformele necesare site-urilor pe care le vand tertilor, iar unele s-au multumit cu utilizatori mai putini, dar care platesc", a explicat Ionut Oprea. 

Despre utilizatorii site-urilor de intalniri, operatorii de astfel de site-uri sunt relativ de acord: nu sunt numai copiii de 14 ani, in cautarea primei aventuri. "In general sunt persoane active, mature, cu bani peste medie, dar care petrec multe ore la birou", spune Calin Fusu. "Aproape 61% din utilizatorii Sentimente.ro au pana in 30 de ani", spune Ionut Oprea. Cu toate acestea exista 25% din vizitatori care sunt peste 30 de ani, aproape 8% au intre 40 si 50 de ani si circa 6% peste 50 de ani, a explicat el. Si inca un element: aproximativ 58% dintre vizitatorii Sentimente.ro au studii superioare (facultate in curs sau terminata). Nu in ultimul rand trebuie tinut cont si de un alt element, 15% din vizitatorii Sentimente.ro sunt din alte tari decat Romania, procent care urca la 34% in cazul Noi2.ro si este de 33% in cazul Aman2.ro.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/cunostinte-si-relatii-se-fac-online-979508
979508
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.