E momentul ca România să aibă visuri mari în IT
Faptul că succesul UiPath a pus România pe harta globală a investitorilor din IT poate părea doar un clişeu. Realitatea este însă că succesul uimitor al companiei pornite din Bucureşti chiar îi face pe giganţii din ecosistemul global de tehnologie să aloce resurse pentru a căuta idei şi oameni capabili să lanseze alte proiecte la nivel global. Este o oportunitate istorică pentru România.
Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în tehnologie de pe piaţa locală, îi îndeamnă pe programatorii locali să îşi fixeze obiective îndrăzneţe de a cuceri lumea cu proiectele lor. O echipă din România poate avea acum acces la fonduri de dezvoltare de la vehicule de investiţii din întreaga lume, astfel că singura limită o reprezintă doar cât de curajoase sunt visurile IT-ştilor locali. „Propun să folosim tehnologia şi inovaţia şi succesul în acest domeniu. Să vorbim de exemple – este UiPath al lui Daniel Dines care a crescut, este un proiect senzaţional. Primesc telefoane de la fonduri de investiţii din SUA care se uită în particular la România pentru că există UiPath. Sunt nişte oportunităţi în momentul acesta de a crea companii de tehnologie care să iasă cu produse globale în afara ţării folosind inclusiv investiţii de la fonduri din afară. Trăim un moment istoric pe care nu l-am mai trăit până acum. Cred că trebuie să ne urcăm în acest tren“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Andrei Pitiş.
Cuvintele lui au greutate pentru că el a fost implicat din mai multe perspective în dezvoltarea industriei locale de IT: este cofondator al Innovation Labs – primul program de preaccelerare pentru start-up-uri tech din România; a lansat în 2014 Vector Watch – un proiect nebunesc pentru acea vreme, de a crea un ceas inteligent competitiv la nivel global (idee ce a fost validată prin achiziţia lui de americanii de la Fitbit, care astfel au ajuns să aibă un birou de cercetare în Bucureşti); deţine un vehicul cu zeci de investiţii în diferite start-up-uri locale tech. Ce poate fi făcut însă pentru a nu pierde trenul în dezvoltarea IT-ul românesc? „Antreprenorii din alte domenii decât tehnologia sau corporaţiile mari şi toţi oamenii care doresc să contribuie la creşterea prosperităţii României pot să investească timp sau bani să se educe în acest domeniu şi să vină alături de ecosistem să crească ecosistemul pentru că ei vor beneficia atât direct cât şi indirect“, a punctat Andrei Pitiş.
De asemenea, el a insistat şi asupra faptului că întreaga economie şi societate au de câştigat din succesele unor start-up-uri tech. „De ce dacă o mână de IT-işti devin mai bogaţi câştigă prin acest lucru şi ţara? Câştigă şi România pentru că dacă oamenii aceia devin de succes şi bogaţi în România, vor rămâne în România şi vor investi în România, şi vor contribui la creşterea industriei de real estate din România, după care se vor plimba prin România mai mult, şi vor consuma o mulţime de lucruri.“ Întreaga economie a României se poate dezvolta şi mai puternic şi întreaga societate va avea de câştigat dacă ecosistemul de start-up-uri tech se va dezvolta şi mai puternic în următorii ani şi va fructifica oportunităţile care există în acest moment de a crea o companie pe plan local şi de a folosi bani de la fonduri străine de investiţii pentru a o extinde pe plan global. Cei care au îndoieli despre ce se poate realiza în România ar trebui să se uite la cum arăta ecosistemul de start-up-uri tech în urmă cu un deceniu, când aproape toate componentele din piaţă nu apăruseră sau erau la început, a subliniat Andrei Pitiş.
„Dacă mă gândesc, într-adevăr acum zece ani nu erau multe lucruri, însă oamenii pe care îi văd acum în ecosistem erau. Noi, cumva, nu eram o gaşcă mare însă când vorbeam ne imaginam acest viitor pe care acum îl trăim şi cumva împreună l-am creat. Nu era aproape nimic atunci, nu erau nici fonduri de investiţii, nu erau nici spaţii de coworking, poate unul singur, nu prea erau start-up-uri, nu erau oportunităţi de exit foarte multe. Erau câteva poveşti de succes, foarte puţine, şi cam atât“. Lucrurile s-au schimbat mult de atunci, iar peste zece ani industria ar putea fi şi mai puternică, dacă eforturile locale vor fi duse, de acum, în această direcţie, adaugă el. Ceea ce credem noi acum poate deveni realitate în viitor, insistă Pitiş. „Şi cumva dacă ne uităm de aici înainte în viitor lucrurile pe care le vom trăi peste 10 ani se vor întâmpla datorită oamenilor care astăzi cred în viitor şi merg în direcţia aceea, construindu-l. Eu cred într-un viitor şi mai mare al României plecând de la zona aceasta de start-up-uri, de la zona de IT, de inovaţie, de la zona de proprietate intelectuală creată cu creierele oamenilor, tinerilor din ţara aceasta.“
Ca atare, România nu trebuie să se oprească doar la câteva exemple actuale de start-up-uri de succes, poveşti de succes la nivel global. „Cred că ar trebui ca generaţiile tinere să preia ştafeta şi să înţeleagă că se poate. Nu este ca în alte domenii, unde lucrurile s-au închis. În tehnologie, dacă intri acum pe piaţă este mai bine decât acum 20 de ani, acum sunt mai multe locuri, este un domeniu care creşte. Nu este un domeniu care s-a terminat, care s-a închis, este un domeniu care creşte continuu şi în care acum este cel mai bun moment să intri”, a subliniat Pitiş, adăugând faptul că astfel se poate creşte foarte mult brandul de ţară. Un proiect care a început să susţină şi să îndrume tinerii către dezvoltarea de start-up-uri tech încă de acum zece ani este Innovation Labs – primul şi cel mai mare preaccelerator din România pentru echipele cu idei din zona de tehnologie. „Noi prin Innovation Labs le oferim această şansă, să încerce de pe băncile facultăţii să vadă ce ar însemna să fie antreprenori, să fie ei cei care creează o firmă care creează valoare pentru societate – valoare reprezentată de bani cu care să-şi plătească angajaţii şi să aibă un profit pe care după aceea să îl folosească pentru a investi în alte firme la rândul lor”, a conchis el.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Start-up Pitch
Invitat: Alina Caburgan, cofondator, Parent’s Advisor.
Ce face? Dezvoltă o aplicaţie mobilă ce ajută părinţii să găsească activităţile extraşcolare potrivite pentru copiii lor.
„După Timişoara, vrem să lansăm aplicaţia şi în alte oraşe mari din ţară - Bucureşti, Cluj, Iaşi, Arad şi altele, precum şi în Hamburg, în Germania, pentru că acolo este unul din cofondatorii proiectului. Avem deja o bază de date pe care am creat-o pe parcurs cu furnizori care sunt gata să colaboreze cu noi în diferite oraşe din România şi desigur că dacă o să ne dezvoltăm prin forţele proprii, aşa cum am făcut până acum, fără nicio finanţare, ne vom extinde însă într-un ritm mai lent. Dacă reuşim însă să primim o investiţie, atunci ne vom dezvolta şi vom scala mai rapid. Avem nevoie de 70.000 euro şi putem ceda până la 20% din acţiunile companiei.”
Invitat: Cosma Wolkonsky, cofondator şi CEO al aplicaţiei YEPP
Ce face? Dezvoltă o aplicaţie de pariuri sportive care le permite pasionaţilor de sport să plaseze pronosticuri pe rezultatele evenimentelor sportive şi să concureze cu prietenii lor.
„Anul 2022 o să fie pentru noi foarte plin, având în vedere faptul că sunt anunţate evenimente sportive, precum Cupa Mondială din Qatar, cu 32 de ţări participante. Momentul va fi unul esenţial la care o să luăm parte şi ne vom lega de acest moment pentru a creşte şi mai mult. Estimăm că la finalul anului 2022, aplicaţia YEPP va înregistra sute de mii de utilizatori la nivel global.”
Start-up Star
Invitat: Daniel Homorodean, CEO, Arxia şi fondator, PlanningWiz – soluţie software pentru planificarea şi vizualizarea spaţiului folosită în prezent de peste 500.000 de utilizatori din peste 18 ţări din întreaga lume.
Următorul pas pentru extinderea PlanningWiz: dezvoltarea unei reţele de parteneri la nivel internaţional.
„Cel mai important pentru noi în 2022 este dezvoltarea unei reţele internaţionale de parteneri. Din punct de vedere tehnologic putem să mergem pe multe direcţii, dar ne vom concentra în special pe conversia comercială pentru a reuşi să dezvoltăm reţele de vânzare, de revânzare în Statele Unite în mod particular, acolo unde considerăm că este cea mai mare piaţă din punctul de vedere al volumului posibil de vânzări, dar şi în alte pieţe. Vorbim de Marea Britanie, de Orientul Mijlociu, dar şi de alte pieţe pe care le explorăm cu interes şi desigur dorim să arătăm şi faptul că aceste soluţii pot să meargă şi în România.”
Sfatul expertului
Invitat: Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în tehnologie de pe piaţa locală.
Cum poate creşte într-un ritm mai accelerat ecosistemul de start-up-uri tech din România?
„Propun să folosim tehnologia şi inovaţia şi succesul în acest domeniu. Să vorbim de exemple - este UiPath al lui Daniel Dines care a crescut, este un proiect senzaţional. Primesc telefoane de la fonduri de investiţii din SUA care se uită în particular la România pentru că există UiPath. Sunt nişte oportunităţi în momentul acesta de a crea companii de tehnologie care să iasă cu produse globale în afara ţării folosind inclusiv investiţii de la fonduri din afară. Trăim un moment istoric pe care nu l-am mai trăit până acum. Cred că trebuie să ne urcăm în acest tren.“
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Start-up Coach, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro