Imperiul contraataca

Postat la 22 noiembrie 2005 1 afişăre

Un "memo" cu valoare de manifest semnat de Ray Ozzie si acreditat de Bill Gates ca o adevarata strategie a pus pe jar industria IT: Microsoft a decis sa intre in lupta pentru cucerirea serviciilor online.

Un "memo" cu valoare de manifest semnat de Ray Ozzie si acreditat de Bill Gates ca o adevarata strategie a pus pe jar industria IT: Microsoft a decis sa intre in lupta pentru cucerirea serviciilor online.

 

 

Cand Microsoft a cumparat firma Groove Networks (in aprilie 2005), analistii s-au aratat oarecum surprinsi. Miscarea nu parea sa se incadreze in tiparul achizitiilor pe care Microsoft le-a practicat de-a lungul vremii. Groove Office - un instrument de colaborare si schimb de documente care functioneaza in web pe baza unei tehnologii peer-to-peer - nu reprezenta un pericol pentru nici unul dintre produsele Microsoft. Pe de alta parte, mega-compania din Redmond nu parea nici dispusa si nici pregatita sa mizeze pe acest gen de tehnologii.

 

Adevarata miza a achizitiei era de fapt seful celor de la Groove, Ray Ozzie, o veritabila legenda in lumea IT. Dupa ce a lucrat o vreme la "spreadsheet-ul primordial" VisiCalc si apoi la Lotus Symphony, Ozzie a fondat firma Iris Associates si a creat un produs revolutionar pentru colaborarea in organizatiile moderne: Notes. Lotus a cumparat Iris si a impus pe piata Lotus Notes, dupa care l-a transpus si pe web sub numele Domino. Nu mult dupa ce IBM a cumparat Lotus, Ray Ozzie a fondat Groove Networks si a fost unul dintre pionierii utilizarii web-ului ca platforma pentru servicii online. Acesta era de fapt genul de expertiza de care Microsoft avea nevoie, iar Ozzie a fost imediat numit CTO (chief technology officer) si a devenit, dupa cum vom vedea, vizionarul de serviciu al companiei. 

 

Bomba a explodat la inceputul lui noiembrie. In 28 octombrie, Ray Ozzie a trimis o scrisoare de sapte pagini sefilor de la Microsoft. Un adevarat manifest, care a fost apoi inglobat de Bill Gates intr-un mesaj care aminteste de cel lansat in urma cu zece ani sub titlul "The Internet Tidal Wave", cel care a marcat inceputul bataliei cu Netscape pentru suprematia pe piata browserelor. Ca si atunci, Microsoft constata cu intarziere ca a scapat trenul si se mobilizeaza pentru a-l prinde la urmatoarea statie.

 

In esenta, documentul redactat de Ray Ozzie nu face altceva decat sa atraga atentia asupra evolutiei web-ului ca platforma de calcul spre un model pe care lumea s-a obisnuit sa-l numeasca Web 2.0 si, in plus, sa constate ca Microsoft este depasit in acest nou mediu de multe companii concurente in frunte cu Google si Yahoo!, urmate de altele mai specializate pe anumite piete, cum ar fi Flickr sau Skype. Mai mult, Apple apare din nou ca un concurent, fiind mult mai bine pozitionat strategic prin imbinarea omogena intre hardware, software si servicii web, excelent ilustrata prin triada formata de iPod, iTunes si iTunes Music Store.

 

Desigur, Ozzie identifica principiile de baza ale noului model, trece in revista oportunitatile si schiteaza pasii urmatori pe care Microsoft ii are de facut pentru a se repozitiona pe aceasta piata extrem de competitiva.

 

Valurile pe care le-a starnit in presa scrisoarea lui Ray Ozzie si mesajul lui Bill Gates au fost spectaculoase, iar ecourile nu s-au stins inca. Pe de-o parte, analistii au avut ocazia sa constate ca de fapt Microsoft a facut deja, oarecum discret, cativa pasi in directia indicata de Ozzie (ceea ce sugereaza ca documentele "scapate" in presa la inceputul lui noiembrie au fost mai degraba o lovitura de marketing). O mai buna intelegere cu Yahoo! - de pilda prin planul de compatibilizare a clientilor de mesagerie instantanee - este un astfel de pas. Pe de alta parte, se pare ca un serviciu de publicitate contextuala asemanator cu Google AdSense este pregatit de MSN.

 

Insa cel mai important pas l-a reprezentat lansarea in versiune beta a serviciilor online Windows Live si Office Live, care vor sa ofere o idee despre ce intentioneaza sa ofere Microsoft in materie de servicii web.

Ca si in urma cu un deceniu, Microsoft se pregateste pentru o batalie importanta. Insa campul de lupta arata astazi cu totul altfel. Atunci Microsoft a jucat pe teren propriu (adica in domeniul programelor), pe cand acum va lupta pe un teren neutru, iar riscurile sunt mai mari. Pentru a invinge, Microsoft va trebui sa-si schimbe practic modelul afacerii, pentru ca nu mai e vorba de a vinde licente, ci de a furniza servicii pe baza de abonament sau finantate prin publicitate. In plus, exista riscul ca noile servicii sa reduca baza de utilizatori a produselor traditionale si a retelei MSN. In fine, concurentii sunt multi si mult mai agili decat colosul din Redmond. Insa riscul cel mai mare ar fi fost sa nu faca nimic.

 

Ca si acum un deceniu, Microsoft se pregateste pentru o batalie. Insa campul de lupta arata astazi altfel

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Imperiul contraataca
/business-hi-tech/imperiul-contraataca-1005045
1005045
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.