Navigatia printre sistemele de navigatie sau cum ne intelegem cu GPS-urile
Vesticii vad in GPS un obiect de stricta necesitate, utilizat pentru orientarea in oras ori in afara lui si atat. Romanii, in schimb, prefera GPS-uri cu multe functii aditionale si cat mai ieftine, iar de folosit le folosesc mai ales la drumuri lungi.
"Eu imi doresc un GPS cu de toate. Ar fi ideal daca as putea vedea filme si as asculta muzica pe el", spune Matei, un tanar de 21 de ani care si-a luat permisul de conducere la sfarsitul anului trecut. "Pentru mine, un GPS este necesar, mai ales ca am carnetul auto de putin timp si nu sunt inca familiarizat cu toate stradutele din Capitala.""Cred ca la ora actuala as putea sa impart cumparatorii de GPS-uri din Romania in doua mari categorii", declara Laura Samson, country director pentru Romania, Cehia, Slovacia si Bulgaria in cadrul Mio Technology, distribuitor de astfel de echipamente. Pe de o parte, explica ea, sunt cei pentru care conteaza doar pretul, iar ceilalti apreciaza foarte mult functiile suplimentare si experienta placuta de calatorie pe care o poate crea un GPS, de la disponibilitatea informatiilor legate de POI-uri (puncte de interes), a cartilor de calatorie si pana la localizarea parcarilor in marile capitale europene.
Consumatorii romani iau in calcul cumpararea unui GPS cu precadere cand au de planificat drumuri mai lungi, mai ales in strainatate. In tarile occidentale insa, GPS-ul a ajuns obiect de prima necesitate, fara de care multi nu pleaca la drum nici prin propriul oras. Un studiu dat publicitatii recent de GfK arata ca 89% dintre persoanele chestionate din Germania, Franta si Marea Britanie prefera dispozitivele GPS in locul telefoanelor mobile atunci cand calatoresc cu masina. Aproximativ 70% dintre cei care folosesc in prezent sisteme de navigatie doar pe telefonul mobil ar prefera un sistem de navigatie auto sau portabil. "Daca acest rationament al cumparatorilor este valabil in tari cu o penetrare mult mai mare atat a echipamentelor GPS, cat si a telefoanelor mobile inteligente care includ functii GPS, cele doua segmente au si la noi un potential de dezvoltare paralela. E putin probabil insa ca aceasta sa afecteze in urmatorii ani piata echipamentelor GPS dedicate", considera Laura Samson.
In Romania, penetrarea echipamentelor GPS dedicate sau incorporate este sub 10%, iar cea a telefoanelor mobile cu aplicatii GPS sub 5%. Abia cand GPS-urile vor intra in uzul curent chiar si pe rutele cunoscute gratie unor functii cum e cautarea unor rute alternative pentru a evita zonele de drumuri in lucru sau pentru a economisi benzina, vom putea vorbi despre o piata matura, apreciaza Samson.Anul trecut n-a fost deosebit nici prin vesti negative, nici prin vesti pozitive pentru piata de GPS, care se situeaza in prezent undeva in jurul a 60.000 de unitati. "Daca este sa ne gandim totusi la momente care au influentat negativ piata, putem numi cresterea TVA si disponibilizarile masive din sistemul de stat", sustine reprezentanta Mio Technology. Ca nivel de vanzari, luna august si sfarsitul de an au fost cele mai bune momente bune atat pentru piata, cat si pentru Mio. "Am trecut atat printr-o perioada de crestere sustinuta pana in 2008 si printr-o perioada de scadere in 2009, dar si printr-o perioada de stagnare si consolidare a businessului in 2010."
Compania a urmarit anul trecut mentinerea pozitiei de lider pe piata GPS, in conditiile cresterii competitiei atat la nivel de pret, cat si in ceea ce priveste serviciile adaugate procesului de vanzare, postvanzare sau in zona de marketing. Competitorul care a venit cel mai tare din urma a fost Evolio, care estimeaza ca anul acesta va vinde in jur de 15.000 de echipamente de navigatie, dintr-un total de aproximativ 70.000, cate sunt estimate sa fie vandute in toata piata in 2011. Liviu Nistoran, seful Evolio, declara recent pentru BUSINESS Magazin ca, din cifra estimata, in jur de 11.000 vor fi GPS-uri Evolio si restul Navigon, brand cu care compania a semnat recent un contract de distributie.
Totusi, Mio si-a indeplinit obiectivul pentru 2010, spune Laura Samson, iar anul acesta "speram sa putem vedea din nou crestere pe piata de GPS". Posesoare si ea de GPS, pe care il foloseste tot la drum lung, Laura Samson lucreaza de zece ani in domeniul IT, desi a terminat Facultatea de Stiinte Politice. A lucrat la Philips, la LG si acum la Mio, filiala a producatorului taiwanez omonim: "Am lucrat cel mai mult in companii asiatice, iar cultura si felul lor de a gandi si de a pune problema m-au fascinat".
Pentru Laura Samson, cea mai mare realizare in cadrul companiei a fost mentinerea cotei de piata pe timp de criza: "Eu nu am prins momentul de euforie cand se vindea orice, oricand, oricum. Am intrat in Mio chiar in momentul cand a inceput criza. Practic, a trebuit sa ne orientam repede si sa gasim niste variante rapide de a corela investitiile cu vanzarile". De fapt, avand in vedere cat de dinamic si de schimbator este domeniul, "e ca si cum am intampina momente de criza mereu. Dar n-am cedat pana acum".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro