O industrie nascuta din lene
Un sector economic de-a dreptul straniu: principalele companii implicate nu au habar cam cat valoreaza intreaga afacere, au probleme in a-i convinge pe romani sa le devina clienti si cu toate acestea nimeni nu se da batut. Explicatia e simpla: comertul online e viitorul.
Un sector economic de-a dreptul straniu: principalele companii implicate nu au habar cam cat valoreaza intreaga afacere, au probleme in a-i convinge pe romani sa le devina clienti si cu toate acestea nimeni nu se da batut. Explicatia e simpla: comertul online e viitorul.
De pe Internetul romanesc poti cumpara aproape orice, de la pizza si mancare chinezeasca pana la cel mai recent roman al lui Umberto Eco sau filme precum Spiderman 2. Mai gasiti: jucarii, haine, scutece, cosmetice sau cadouri pentru toata familia, carti, jocuri de calculator, produse electronice, electrocasnice sau IT. Fiecare astfel de produs, odata comandat, ajunge direct acasa sau la birou, dupa cateva clickuri. Uneori puteti plati chiar si cu cardul.
Pentru un utilizator de Internet obisnuit, comertul online nu are secrete. Pasul unu: completezi un formular de inscriere ca membru al site-ului respectiv. Pasul doi: comanzi produsele cu un simplu click. La final, tot ce ai ales intra in "cosul propriu", iar ultimul click - de obicei cel care cu indicatia "mergi la casa" - inseamna ca nu mai ai drum de intors: oamenii din magazinul virtual s-au apucat deja sa adune produsele pentru a le expedia direct la adresa indicata de tine.
Cum spun gurile rele, comertul online este inca o inventie a omenirii inspirata de lene. Ti s-a facut foame? Intri pe un site (de ex: www.culinar.ro), alegi meniul dorit si cu un ultim click plasezi comanda. In aproape o ora, maximum, curierul va fi la
"Pe langa faptul ca este mult mai comod, comertul pe Internet aduce o economie importanta de timp", identifica un prim argument pro Andrei Zamfira, director general Ultrapro Software, care opereaza si magazinul online al grupului IT K Tech Ultra Pro. "Prin magazinul nostru postat pe Internet raspundem cerintelor pietei pe doua directii: nevoia crescuta de informatii si scaderea timpului disponibil pentru cumparaturi", explica la randu-i, Irina Tuturuga, administrator al Diverta Online, cel mai popular magazin online al momentului, conform statisticilor realizate de Trafic.ro.
Internetul ofera si alt avantaj: posibilitatea de a compara in timp real produsele, pentru a alege cea mai buna oferta de pret sau cea mai la indemana modalitate de livrare, completeaza Cosmin Golea, fondatorul www.emania.ro, in prezent director executiv al furnizorului de servicii online First Solutions (www.fsol.net).
Unde mai pui ca poti comanda din orice loc, chiar daca esti plecat din
Putina istorie: ideea comertului pe In-ternet a venit in Romania, ca multe altele, din Occident, o data cu primii intreprinzatori cu experienta in afara care s-au intors in tara pentru a-si dezvolta propriile afaceri.
"Primul magazin online, e drept, intr-o forma rudimentara, a fost dezvoltat la scurt timp dupa lansarea site-ului nostru, in 1997. Un magazin e-commerce atunci parea o idee revolutionara si un pic SF...", povesteste Eduard Samson, vicepresedinte Flamingo Computers. Acum, pagina este o componenta importanta a afacerii Flamingo, desi incasarile online nu depasesc 3% din vanzarile totale.
In 1999-2000, comertul electronic era in plina efervescenta in SUA. Era vazut ca un domeniu de viitor, cu foarte mare potential. Tocmai de aceea, in septembrie 2000 a aparut si www.emania.ro, primul magazin online romanesc cu adevarat serios. Panourile publicitare din Bucuresti se umplusera atunci cu reclame la emania, spre stupefactia multora, care nu intelegeau nimic.
A urmat insa spectaculosul crah dot-com din SUA, din cauza umflarii artificiale a actiunilor companiilor cu activitate pe www. Crahul nu a avut reverberatii pe piata locala; nici nu avea cum, data fiind dimensiunea redusa a afacerii. Asa ca industria romaneasca online a mers inainte, de-a busilea, in ciuda vestilor proaste de peste ocean. "Chiar daca nu existau conditiile necesare unui astfel de business, am adaptat conceptul la situatia din
Afacerile online nu sunt neaparat un moft in
Dar sa coboram cu picioarele pe pamant. Dincolo de entuziasmul promotorilor, comertul online are inca destul de putini utilizatori. Desi in prezent 23% din romani acceseaza site-urile de Internet, doar 16% o fac in mod constant, iar din acestia raman maxim 7% care intra pe net aproape zilnic, deci ar exista sansa sa dea peste un magazin online. Si din aceasta cifra trebuie taiat, pentru ca multi oameni nu au incredere in sistemele de comanda sau plata online.
"Cred ca nu se face comert online 100% pe mai mult de 10% din site-urile comerciale din
Totusi, lucrurile se misca: anul trecut au aparut doua companii care garanteaza ca poti plati cu cardul produsul comandat pe Internet. Insa, desi numarul utilizatorilor de carduri a depasit 5 milioane in
In acest moment exista pe piata locala doua sisteme de plata pe Internet, care functioneaza cu ajutorul procesatorului de carduri Romcard si care le permit vanzatorilor sa incaseze banii de la client direct de pe card. GeCAD ePayment ofera nu numai servicii de plata online, ci si solutii pentru cresterea vanzarilor pe Internet. Solutia ePayment este dezvoltata in Romania, iar implementarea ei permite inceperea activitatii unui magazin online in maximum 24 de ore, spune Razvan Prundeanu, CEO al GeCAD ePayment International. Sistemul suporta plati cu card bancar, romanesc sau international, dar si optiunea platii prin virament sau ramburs.
DotCommerce, divizie a companiei americane cu acelasi nume, ofera solutii complete pentru companiile care vor sa-si extinda afacerea pe Internet. Pe langa solutia de procesare a platilor online DotAssure, compania mai ofera si servicii de webdesign si de promovare a site-urilor. Cert este ca, pentru companiile care au activitate si online si offline, comertul pe Internet are inca o pondere mica din afaceri. Firmele care activeaza pe Internet au afaceri sanatoase, dar de mici dimensiuni. Insa ambele categorii sunt optimiste in privinta Internetului si spun ca acest segment se va dezvolta puternic in urmatorii ani.
"Ne gandim la deschiderea unei divizii specializate de comert pe Internet, iar ea va fi dezvoltata sub un brand propriu, asa cum Media Galaxy a iesit de sub umbrela Altex", a precizat Dan Ostahie. El a spus ca, chiar daca afacerile pe Internet nu sunt acum mari, ele cu siguranta au perspective de crestere pe viitor.
Mentalitatea cumparatorilor este alt factor care pune piedica comertului pe Internet. Oamenii simt nevoia sa vada produsele, sa le pipaie, sa le cunoasca si sa se informeze la o persoana instruita in acest sens. "Automat, in Romania au succes magazinele virtuale sustinute de o prezenta fizica, pentru ca asigura acces la stocuri fara a implica alte costuri pentru magazinul online, putand livra rapid produsele comandate", explica Irina Tuturuga, administratorul DOL.ro.
Alteori, pofta de a experimenta trece repede si oamenii se intorc la obiceiurile bine stiute. "O mare parte dintre clientii Emag sau Video4you, site-uri cu care colaboram pe Apropo.ro, au facut prima comanda online, dupa care au preferat sa utilizeze telefonul in loc de Internet", observa Sorin Danilescu.
O analiza independenta a comertului pe Internet in
Certa este si fragmentarea intre comenzi online si comert online propriu-zis. Conform studiilor DotCommerce, exista cam 650 de site-uri pe care se pot face comenzi online in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro