Stăpânul roboţilor. Cine este românul care pune roboţii la treabă şi care şi-a extins afacerea din România până în Filipine şi Bolivia

Autor: Ioana Niţă Postat la 24 februarie 2022 6268 afişări

Micii roboţi care le atrag atenţia clienţilor prin mişcări şi sunete asupra produselor aflate pe rafturile magazinelor au ajuns deja să cucerească lumea, fiind prezenţi din România până în Filipine şi Bolivia. Start-up-ul local Tokinomo, care a dezvoltat armata de roboţei, are însă planuri şi mai mari care sunt alimentate de recent încheiata rundă de finanţare în valoare de 1,7 milioane de dolari. Ambiţia Tokinomo? Să înveţe roboţeii să colecteze şi date privind comportamentul consumatorilor, astfel încât start-up-ul să le poată livra clienţilor şi rapoarte privind cele mai bune abordări în mixul de marketing.

Lansată pe piaţă în urmă cu circa trei ani, soluţia hardware şi software dezvoltată de Tokinomo s-a îmbunătăţit constant pe parcurs.„Am schimbat mai multe lucruri – poate invizibile către utilizatorul final – la nivel de administrare de platformă. Unde într-adevăr avem proiecte mari şi lucrăm foarte intens este la dezvoltarea de funcţii noi şi la produse noi.

Aici este să zicem un update destul de important, mai ales în zona de colectare de date, unde practic a venit din piaţă o cerere – domnule, ok voi aveţi roboţelul ăsta, dar uite, dacă îl aveţi m-ar interesa să aflu şi asta şi asta despre cumpărător, ce face la raft, cam cine e cumpărătorul şi lucrăm intens pentru a dezvolta soluţii care să le ajute pe branduri nu numai să îşi promoveze produsele, dar să şi înţeleagă comportamentul cumpărătorilor – de ce aleg produsele lor, care e comportamentul lor în magazine, ş.a.m.d., lucruri care îi ajută pe ei să optimizeze campania, nu numai cu Tokinomo, ci în general tot mixul de marketing”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Ionuţ Vlad, cofondator şi CEO al Tokinomo. Anul trecut, start-up-ul şi-a extins puternic operaţiunile, principala piaţă pentru companie fiind Arabia Saudită. „Top 3 pieţe pentru noi au fost – la nivelul anului trecut cel puţin – Arabia Saudită, Filipine şi România, pe locul trei.

Nu este un lucru pe care neapărat îl controlăm – acum cu noua rundă ne plănuim cumva să avem un focus mai pronunţat pe anumite teritorii – dar, în principiu noi am mers unde ne-a dus businessul, deci nu am fost selectivi în ceea ce priveşte teritoriile, am văzut unde este interes şi unde am putut găsi un partener local puternic şi interesat să crească alături de noi şi pur şi simplu aşa s-a dezvoltat businessul.

Într-adevăr, în mod neaşteptat, dacă mă întrebai acum câţiva ani pe ce ţări mizezi, bineînţeles, probabil nu aş fi spus Arabia Saudită şi Filipine”, a precizat el. Start-up-ul a dezvoltat o serie de roboţi plasaţi pe rafturile magazinelor şi o platformă web care permite managementul acestora şi generarea de rapoarte şi analize în timp real. Anul trecut businessul a crescut puternic. „Am crescut de trei ori veniturile, ne-am extins în şi mai multe ţări, am ajuns undeva la 40 de ţări în care suntem activi şi avem campanii şi parteneri.”

A fost un an în care ne-am consolidat afacerea, start-up-ul, ne-am mutat mai mult în zona de scale-up şi ne-am rafinat mai multe lucruri – de genul modelului de business, am înţeles mai bine problemele din piaţă şi pentru noi a fost un an bun în ciuda anumitor încetiniri generate de pandemie. Am încheiat anul pozitiv şi de asta şi runda de finanţare şi planurile pentru viitor, cumva toate merg mână în mână.” Runda recentă de finanţare obţinută, în valoare de 1,7 mil. dolari, are rolul de a susţine creşterea, a explicat Ionuţ Vlad. „Am crescut de trei ori cifra de afaceri, deci nu pot să mă plâng şi nu cred se plânge cineva dintre investitori sau din companie. Deci am fost pe plus, am reuşit să ţinem şi costurile sub control. Runda am ridicat-o pentru creştere, nu am ridicat-o pentru nevoia de capital imediat, deci nu eram într-o situaţie de urgenţă, să zicem, ceea ce ne-a permis cumva să fim mai relaxaţi şi să reuşim să gândim pozitiv, nu negativ.

Deci din punctul ăsta de vedere suntem mulţumiţi.” În urma recentei finanţări, semnată cu un grup de business angels şi parteneri, la care au participat şi investitorii existenţi, proiectul Tokinomo a fost evaluat la 12,5 mil. euro. „Evaluarea post-money, în urma tranzacţiei, este de 12,5 milioane de euro”, a punctat cofondatorul şi CEO-ul Tokinomo. Iniţial runda avea o valoare mai mică, dar a fost suplimentată pe fondul cererii mari. „Am mai suplimentat suma pentru că a fost într-adevăr interes destul de mare din partea investitorilor şi atunci am suplimentat puţin, dar în principiu ne-am păstrat în parametrii pe care ni i-am setat.” El a explicat şi care a fost modalitatea prin care a fost stabilită valoarea rundei şi structura investitorilor. „Runda asta e un pas intermediar, deci nu este o serie A propriu zisă, este o rundă calibrată pe stadiul la care suntem noi acum şi tot timpul este vorba despre cum să găseşti un mix, un balans bun între evaluarea companiei, cât equity dai din companie versus cât iei pentru a-ţi face planurile pentru termen mediu în general. Şi atunci noi aşa ne-am gândit, ne-am calibrat suma necesară, pentru că probabil că am fi putut strânge şi mai mulţi bani, dar nu era în interesul nostru în momentul de faţă.” În ceea ce priveşte alegerea investitorilor, Ionuţ Vlad a precizat că au găsit şi aici un mix bun având în vedere etapa în care se află proiectul. „În principiu nu prea avea sens acum să mergem la un fond foarte mare, am găsit un mix între investitorii actuali care au făcut follow-up şi o parte de investitori strategici cum ar fi partenerul nostru din România IPP sau alţi parteneri cu care putem colabora în alte teritorii. Deci cumva a fost mai degrabă o decizie legată de business şi este şi o zonă destul de nişată să zicem din punct de vedere al investitorilor – adică să cunoască destul de bine piaţa. Noi avem şi elementul acesta de hardware, deci în momentul când vom fi la nivelul în care vom avea nevoie de un fond foarte mare, probabil că şi acolo vor fi nişte fonduri destul de specializate, nu neapărat jucătorii obişnuiţi. Ne-am propus ca un un an şi jumătate să dureze această perioadă, până la o finanţare de seria A, şi dacă ne facem temele bine şi avem rezultatele pe care credem că o să le avem atunci cred că o să fie o rundă pozitivă în continuare.”

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Update

1. Invitat: Adrian Cighi, cofondator Pago - aplicaţie mobilă pentru plăţi

Ce e nou? Start-up-ul se află în prezent în ultima etapă pentru obţinerea unei finanţări de peste 1 milion de euro de la fonduri locale de investiţii, bani ce vor fi folosiţi cu precădere pentru extinderea businessului şi a echipei atât pe plan local, cât şi pe alte pieţe, şi implicit pentru dezvoltarea de noi funcţionalităţi în aplicaţie. Recent, start-up-ul a lansat funcţionalitatea de transfer de bani în timp real între oricare două carduri emise de bănci din România sau de Revolut. Investiţiile totale în proiectul Pago au ajuns până acum la circa 1,1 milioane euro.

„Suntem foarte aproape de finalizarea tranzacţiei, suntem în faza în care se negociază practic ultimele documente şi sperăm noi ca semnarea să fie undeva peste două-trei săptămâni. Cu această investiţie nouă vom avea ocazia să creştem echipa şi ne vom axa atât pe România, cât şi pe celelalte ţări. Practic, această finanţare ne va permite să lansăm mai repede şi mai multe funcţionalităţi decât aveam capacitatea până acum. Urmează să avem colegi noi în Polonia, Italia şi Spania - următoarea ţară în care ne vom extinde cel mai probabil. Avem nevoie de echipe locale pe marketing şi vânzări, nu neapărat pe dezvoltare. Echipa de dezvoltare va rămâne în România.”


2. Invitat: Răzvan Enache, growth manager în cadrul Volt Finance şi Ocean Credit - soluţii fintech

Ce e nou? Start-up-ul local Volt vrea ca anul acesta să ajungă la 300.000 de utilizatori pentru aplicaţia cu acelaşi nume, o creştere explozivă, de peste 5 ori faţă de numărul actual de utilizatori: circa 55.000. Prin intermediul aplicaţiei mobilă Volt utilizatorii îşi pot afla gradul de îndatorare, scorul de credit şi accesa un credit online. Ţinta ambiţioasă setată de echipa Volt vine în condiţiile în care start-up-ul a pivotat anul trecut de la transferul instant de bani între oricare două carduri, funcţionalitate încă prezentă în aplicaţie, la serviciul de aflare a gradului de îndatorare şi a scorului de credit, scopul final fiind crearea unui marketplace în aplicaţie cu oferte avantajoase de creditare online pentru utilizatori de la diferite bănci partenere.

„Dacă vorbim de un total de număr de utilizatori care include atât utilizatorii care folosesc funcţionalităţile privind scorul de credit, cât şi cei care folosesc opţiunea de transfer de bani, suntem la peste 50.000 de utilizatori, ceea ce este o bază bună de clienţi însă pentru a ridica interesul mai multor bănci este nevoie să arăţi volum bineînţeles şi asta este ceea ce ne dorim anul acesta. Încercăm să accelerăm pe cât posibil şi să încheiem 2022 cu 300.000 de utilizatori. Iniţial, vizam 150.000 de utilizatori, însă estimarea fusese făcută înaintea rezultatelor din T4. Acum suntem şi mai optimişti şi am dublat ţinta deoarece campaniile şi tot ce am făcut noi în T4 din punct de vedere marketing ne-a adus foarte mulţi utilizatori, ceea ce înseamnă că, având bineînţeles nişte sume pe care să le investim în creştere şi achiziţii de clienţi, suntem destul optimişti că putem ajunge la cei 300.000 de utilizatori pe care îi dorim să îi avem în Volt şi să îi ajutăm cu diverse oferte, scor FICO, linie de credit şi aşa mai departe.”


3. Invitaţi: Inesa Schmidt şi Marius Trifu, cofondatori 2SPACE - servicii de lansare orbitală pentru nanosateliţi

Ce e nou? Start-up-ul local a reuşit să obţină recent prima sa investiţie, în valoare de 150.000 euro, sumă cu care poate începe acum dezvoltarea prototipului pentru racheta care va transporta nanosateliţi în spaţiu. Finanţarea, de tip pre-seed, a fost obţinută de la angel investors locali, însă numele lor nu a fost făcut public.

Inesa Schmidt: „Cu această sumă vom începe primul nostru obiectiv, mai exact dezvoltarea prototipului de rachetă, iar primul nostru milestone în următoarele şase este de a dezvolta motorul şi pompele criogenice ale prototipului.“

Marius Trifu: „Momentan lucrăm la dezvoltarea componentelor principale ale rachetei cu ajutorul cărora plănuim să facem un prototip pe parcursul acestui an, iar de asemenea în următoarele luni vom veni şi cu câteva teste legate de motorul pe care îl dezvoltăm, scopul final fiind să devenim un nou lansator pentru nanosateliţi. Practic, ar fi cel mai mic din această piaţă, reuşind să oferim servicii de lansare pe orbita inferioară, adică undeva la minim 200 km altitudine, pentru sateliţi de dimensiuni foarte mici între 1 şi 10 kg ţintim noi.“


4. Invitat: Ionuţ Vlad, cofondator şi CEO al Tokinomo - soluţii tech pentru creşterea vânzărilor la raft

Ce e nou? Start-up-ul de tehnologie pentru retaileri a fost evaluat la 12,5 mil. euro după runda de finanţare de 1,7 mil. dolari semnată cu un grup de business angels şi parteneri, la care au participat şi investitorii existenţi.

„Evaluarea post-money, în urma tranzacţiei, este de 12,5 milioane de euro. Am mai suplimentat suma pentru că a fost într-adevăr interes destul de mare din partea investitorilor şi atunci am suplimentat puţin, dar în principiu ne-am păstrat în parametrii pe care ni i-am setat. Runda asta e un pas intermediar, deci nu este o serie A propriu zisă, este o rundă calibrată pe stadiul la care suntem noi acum şi tot timpul este vorba despre cum să găseşti un mix, un balans bun între evaluarea companiei, cât equity dai din companie versus cât iei pentru a-ţi face planurile pentru termen mediu în general. Şi atunci noi aşa ne-am gândit, ne-am calibrat suma necesară, pentru că probabil că am fi putut strânge şi mai mulţi bani, dar nu era în interesul nostru în momentul de faţă.”



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot. Emisiunea este realizată cu susţinerea InnovX-BCR.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.