Start-up-ul care reinventează magazinul de la colţul blocului. Acesta s-ar putea afla la câţiva metri de uşa clienţilor

Autor: Ioana Niţă Postat la 23 ianuarie 2022 14002 afişări

Viitorul în industria de retail ar putea fi o reţea de magazine aflată nu la câteva sute de metri de locuinţe, ci chiar la câţiva metri de uşa clienţilor, în scara blocului. Această reţea de magazine „super convenience”, în fapt o reţea de automate inteligente care includ mai multă tehnologie IT&C decât te-ai aştepta, reprezintă pariul făcut de un start-up local, Bob Concierge, pariu care a atras şi susţinerea mai multor investitori gata să mizeze sume de ordinul zecilor de milioane de euro pe acest proiect. ”

Pregătim runda nouă de finanţare foarte curând, probabil o vom anunţa la începutul anului viitor. Ţintim suma de 30 de milioane de euro pentru a ne axa pe scalarea esenţială în Bucureşti, până la 500 de aparate, şi extinderea în afara ţării, după modelul HaaS – hardware as a service. Suntem în discuţii cu mai mulţi posibili investitori, inclusiv cu retaileri mari care analizează posibilitatea să intre într-un asemenea business. Nu ştiu dacă se vor concretiza efectiv discuţiile, dar retailerii sunt provocaţi să analizeze businessul nostru şi calea noastră de evoluţie. De asemenea, evident, cu investitorii noştri actuali suntem în contact permanent şi contăm pe ei, dar suntem deschişi să convingem mai mulţi investitori, mai multe fonduri să se alăture aventurii noastre de a schimba retailul şi de a dezvolta această nouă piaţă de «super convenience»“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Mihail Gîrneţ, CEO al Bob Concierge. El a fost primul invitat al emisiunii în noiembrie 2019, când şi-a prezentat proiectul aflat la început de drum. Atunci erau doar 5 automate Bob Concierge instalate în Bucureşti, iar acum reţeaua de automate inteligente se aproprie de 150 de unităţi.

Cea mai recentă finanţare a fost obţinută de la fondul de investiţii american NCH Capital şi s-a situat la 6 mil. euro, investiţiile totale în proiectul Bob Concierge ridicându-se până acum la 11 mil. euro în total. Ce face mai exact start-up-ul? Bob Concierge aduce în complexurile rezidenţiale şi scările de bloc automatul BOB, un dispozitiv dotat cu un mini-shop cu alimente şi băuturi selectate, lockere pentru preluarea coletelor de la curieri şi o gamă de servicii casnice, la care se adaugă şi magazinul online Uncle Bob. Cum funcţionează? Prin tehnologia „grab and go“, utilizatorul înregistrat în aplicaţia mobilă poate deschide mini-shopul şi lua orice produs îşi doreşte. Acesta trebuie să se autentifice prin scanarea codului QR, urmând ca produsele să fie identificate de multitudinea de senzori, iar suma pentru costul acestora să fie retrasă automat din contul utilizatorului.

Proiectul Bob Concierge este primul în lume de acest gen, fiind bazat pe tehnologii de tip internet of things, folosind inteligenţă artificială pentru asigura un lanţ integrat complet de business, de la logistică la comercializare. „Am descoperit o nouă piaţă, o piaţă care era a noastră, dar noi nu o ştiam pentru că nu era definită de nimeni până atunci şi am numit-o noi «super convenience». Aşa cum americanii au numit magazinele de proximitate, magazinele de cartier, convenience stores, noi am descoperit o piaţă care se află la sub cinci minute de client şi am numit-o «super convenience». Până acum, piaţa aceasta nu a fost identificată pentru că nu exista. Era aproape imposibil din punct de vedere economic să pui o unitate de retail într-o piaţă mică pentru că nu aveai vad comercial”, a explicat Mihail Gîrneţ, subliniind importanţa acestui nou segment de piaţă.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Pitch

Invitat: Călin Lădaşiu, cofondator al Electroconduc­tive Smart Ink.

Ce face? Vrea să producă o vopseaua inovatoare dezvoltată în cadrul unui proiect de cercetare. Vopseaua electroconductoare are aplicaţii în diferite industrii precum cea electronică, biomedicală sau producţie de geamuri

„La ora actuală suntem în stadiul în care înfiinţăm compania, start-up-ul, şi de aceea acum căutăm investitori, dar şi parteneri industriali pentru a face transferul tehnologic. Vrem să construim o staţie pilot pentru a produce această vopsea, deci avem nevoie de aparatură. Aşadar, în prezent avem nevoie de circa 300.000 de euro pentru a putea construi o staţie pilot ca să producem această vopsea electroconductoare. Totodată, suntem în discuţii cu câteva companii mari pentru a putea realiza şi un transfer tehnologic către acestea, astfel încât să putem produce şi comercializa această vopsea.”


Invitaţi: Raluca Radu şi Daniel Radu, cofondatori ai Livreco.ro

Ce face? A construit o platformă online ce le oferă utilizatorilor posibilitatea de a cumpăra produse eco, vegane şi fără alergeni, de la mai mulţi comercianţi, dar într-o singură comandă.

Raluca Radu: „Predomină momentan produsele alimentare în coşul de cumpărături al clienţilor noştri. Încet-încet începe să crească şi coşul ce conţine detergenţi sănătoşi, prietenoşi cu mediul sau produse pentru copii. Gama aceasta de produse pentru copii ne dorim şi noi foarte mult foarte mult să o extindem, să avem cât mai multe produse pentru copii, atât alimentare cât şi cosmetice sau detergenţi.”

Daniel Radu: „Am alergat după creştere şi am reuşit lucrul acesta. În ultimele luni, vânzările au crescut considerabil. Sunt în continuare cifre mici medii, adică vânzări undeva la 10.000 - 15 000 de euro în ultima lună. Noi am început în aprilie Livreco, înainte era Zero Box Club şi a existat toată această creştere. Pentru anul următor obiectivul nostru este să atingem o cifră de afaceri de un milion de lei. Cred că putem reuşi acest lucru destul de uşor, cu 500 - 700 de clienţi care comandă prin noi în fiecare lună. Cred că este un obiectiv care poate fi atins.”


Invitat:  Katerina Santikou, CEO şi cofondator, Workathlon

Ce face? Start-up-ul grecesc, listat pe platforma SeedBlink pentru o rundă de finanţare de 200.000 euro, dezvoltă o platformă de recrutare bazată pe inteligenţa artificială (AI) pentru industria ospitalităţii.

„Workathlon este un software de recrutare pentru industria ospitalităţii. Practic, conectăm hoteluri, restaurante, vase de croazieră, iahturi, vile cu candidaţi care îşi caută de lucru. Am acoperit un gol pe piaţă identificând angajaţi şi, de asemenea, formându-i în conformitate cu cerinţele de pe piaţă. Lucrăm cu peste 55.000 de candidaţi şi suntem prezenţi în Grecia, Cipru şi

Emiratele Arabe Unite. Lucrăm cu peste 350 de hoteluri şi căutăm să ne extindem şi în Europa de Est.”



Start-up Update

Invitat: Mihail Gîrneţ, CEO al Bob Concierge - start-up-ul local care a dezvoltat de la zero un dispozitiv automatizat de vânzare de produse şi servicii pentru scările din complexurile rezidenţiale.

Ce e nou? Start-up-ul se pregăteşte pentru o nouă rundă de finanţare în care ţinteşte atragerea unei sume de

30 mil. euro care să ajute la scalarea businessului, atât pe plan local, cât şi internaţional.

„Pregătim runda nouă de finanţare foarte curând, pro­babil o vom anunţa la începutul anului viitor. Ţintim suma de 30 mil. euro pentru a ne axa pe scalarea esenţială în Bucureşti, până la 500 de aparate, şi extinderea în afara ţării, după modelul HaaS – hardware as a service. Suntem în discuţii cu mai mulţi posibili investitori, inclusiv cu retaileri mari care analizează posibilitatea să intre într-un asemenea business. Nu ştiu dacă se vor concretiza efectiv discuţiile, dar retailerii sunt provocaţi să analizeze businessul nostru şi calea noastră de evoluţie. De asemenea, evident, cu investitorii noştri actuali suntem în contact permanent şi contăm pe ei, dar suntem deschişi să convingem mai mulţi investitori, mai multe fonduri să se alăture aventurii noastre de a schimba retailul şi de a dezvolta această nouă piaţă de «super convenience».“

„Suntem în competiţie cu cine este cel mai rapid, cine ajunge cel mai repede cu serviciul sau produsul la client. Deci astăzi nimeni, dar nimeni, nu poate oferi serviciul sub 5 minute, deci nu poate oferi produsul clientului sub 5 minute. Super convenience-ul poate să facă însă acest lucru – dacă suntem în scara blocului, atunci putem oferi în 60 de secunde acces la produsele noastre. Este o nouă provocare pentru toată lumea. Contează cine livrează şi ajunge la client cel mai rapid, cine este cel mai apropiat de client, iar cel mai apropiat este super convenience-ul. Modelul acesta de business este foarte greu de replicat prin peer-to-peer delivery, adică să ai un curier care să ajungă în 5 minute la client.” Pe lângă reţeaua de automate Bob Concierge, start-up-ul a lansat şi platforma online Uncle Bob, care vine în completarea mixului de produse şi servicii din aparatele din scara blocului, în condiţiile în care acestea se schimbă periodic şi diferă în funcţie de locaţie. Pentru scalarea businessului, compania are acum o divizie separată pentru producţia hardware, automatele Bob fiind realizate acum într-o fabrică din Piteşti.

A trebuit să externalizăm producţia de automate. Avem planuri foarte mari în zona de IoT şi soluţii pentru «super convenience». Având cereri, inclusiv de la companii mari care vor să utilizeze tehnologia noastră «super convenience», de «grab&go», am externalizat fabrica de automate şi avem o unitate de producţie pe care o dezvoltăm acum la Piteşti care ne va creşte de 20 de ori capacitatea de producţie şi unde vom dezvolta o gamă mai largă de dispozitive destinate pentru «super convenience». Vom produce dispozitive la cheie care vor fi parte din strategia de extindere a businessului nostru prin modelul HaaS – hardware as a service, aşa cum există şi modelul SaaS – software as a service”, a menţionat CEO-ul Bob Concierge. În prezent, automatele Bob Concierge sunt utilizate de circa 14.000 de clienţi, comparativ cu 5.000 la începutul anului. Avem peste 13.000 de clienţi care sunt înregistraţi în platforma noastră. Cam 80% din locatarii unui bloc nou îşi fac eventual cont, fără prea mult efort de marketing. Noi suntem în calea lor zi de zi şi îi ajutăm chiar şi atunci când au prima dată nevoie la două noaptea de o sticlă de apă sau dimineaţa de un ou prăjit sau o omletă şi din moment ce deschidem relaţia cu ei, relaţia se cimentează şi recurenţa creşte”, a punctat el. În ceea ce priveşte veniturile, start-up-ul estimează că va ajunge la finalul acestui an la o cifră de afaceri de un milion de euro, o creştere semnificativă faţă de 2020. Noi ne propusesem să ajungem la un milion de euro şi suntem aproape. Probabil vom închide aproape de suma aceasta, chiar dacă am întârziat, la fel ca şi restul pieţei de hardware care a înregistrat întârzieri pe zona de livrare a componentelor, şi am scos pe piaţă noi automate mai târziu, mult mai târziu decât ne propusesem iniţial, dar cu efort cred că vom închide în jur de un milion de euro. Ceea ce o creştere semnificativă de la 700.000 lei anul trecut”, a conchis Mihail Gîrneţ.


Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.