Televizoarele 3D, deocamdata un moft pentru elite
Despre televizoarele 3D s-a spus ca ar putea salva industria de recesiune. Consumatorii din Romania care vor avea anul acesta un astfel de echipament in sufragerie sunt insa mai degraba o elita, iar cea mai mare parte a vanzarilor are ca obiect deocamdata tot formatul bidimensional.
Candva la inceputul acestui an, seful unui producator de electronice de talie mondiala prevedea o ascensiune fulminanta pentru televizoarele cu tehnologie 3D, dar numai cu conditia sa existe suficient continut care sa fie furnizat in acest format. Dintr-un anumit punct de vedere a avut dreptate, insa continutul n-a fost un element esential. Mai multe companii au epuizat stocul - destul de mic, ce-i drept, data fiind precautia comerciantilor - inca din prima zi cand au adus televizoarele 3D in magazinele romanesti, desi in afara de cateva filme si programe de stiri, continutul era practic inexistent. Iar odata ce tehnologia de conversie - prin care orice post de televiziune, clip video sau film poate fi redat in format 3D, chiar daca nu a fost realizat in acest format - a fost adoptata pe unele modele de televizoare, problema continutului a fost complet inlaturata.
Pana la sfarsitul acestui an, cei cativa producatori care au lansat pe piata din Romania televizoarele 3D vor vinde probabil in jur de 3.000 de bucati, potrivit unor estimari din piata, in conditiile in care numarul de filme nou lansate in format tridimensional va ajunge la aproximativ 50. "In lunile mai si iunie, cota noastra de piata pe segmentul televizoarelor 3D a fost foarte mare, aproape spre 100%", sustine Raul Filip, directorul diviziei audio-video a Samsung Electronics Romania, producatorul care a incorporat in televizoarele de ultima generatie tehnologia de conversie a continutului si care detine in total o cota de peste 30% din intreaga piata TV.
Cele 3.000 de televizoare ar insemna sub 1% din numarul de televizoare cu ecran plat comercializate pe piata, estimeaza managerul, totalul ar ajunge la circa 400.000-450.000 de televizoare cu plasma, LCD si LED. Cifra ar fi in scadere prin comparatie cu anul trecut, cand a fost de aproximativ 423.000 de bucati, la care s-au adaugat 376.000 de televizoare cu tub catodic, potrivit datelor companiei de cercetare de piata Gfk Romania, determinand o piata cifrata la aproximativ 200 de milioane de euro. Televizoarele 3D vor insemna totodata si o mica parte din vanzari; la un pret mediu de 2.000 de euro, piata lor ar ajunge la aproximativ 6 milioane de euro.
"Gradul de penetrare a televizoarelor a depasit deja 90% in Romania", apreciaza Raul Filip. Nu inseamna insa ca fiecare gospodarie are un televizor, avand in vedere ca exista case dotate cu doua sau mai multe televizoare, situatie in care, de cele mai multe ori, unul dintre ele este cu ecran plat. Din punctul de vedere al tehnologiei, elemente precum compatibilitatea procesorului 3D cu toate tipurile de semnal tridimensional sau tehnologia de conversie sunt factori care conteaza in decizia de cumparare a consumatorului. Mare parte a productiei se face in Asia, desi Europa de Est livreaza si ea: compania sud-coreeana Samsung, spre exemplu, are fabrici de productie atat in Coreea si China, cat si in Europa.
Pentru cea mai mare parte a consumatorilor insa, criteriile de selectie a televizorului sunt deocamdata pretul si diagonala. "Se face de multe ori o selectie naturala, pentru ca aceia care cumpara un televizor scump si cu diagonala de 50 de inci au si o casa spatioasa", apreciaza Raul Filip. In ceea ce priveste televizoarele 3D, preturile pornesc de la 1.250 de euro si pot ajunge chiar si la 6.000 de euro, gama fiind foarte variata si din punctul de vedere al diagonalelor.
Televizoarele LCD sunt in general alegerea consumatorilor cu venituri mici si medii, care cauta sa inlocuiasca televizorul cu tub catodic cu unul cu ecran plat. De altfel, CRT-urile au fost anul trecut devansate de televizoarele cu ecran plat ca numar de unitati vandute: primele au avut aproape o injumatatire a vanzarilor, pana la 376.000 de bucati, in timp ce acestea din urma au scazut usor, de la 492.000 de unitati vandute in 2008 la 423.000 anul trecut, potrivit datelor GfK Romania. Cei ce au deja un LCD in casa, dar vor sa-l inlocuiasca sau au nevoie de un al doilea televizor opteaza in general pentru un televizor LED. Iar modelele cu plasma au segmentul de cumparatori bine definit - de obicei oameni pasionati de tehnologie si cu venituri medii sau peste medie. Pe masura ce televizoarele cu ecran plat devin tot mai populare, printre criteriile de alegere vor figura si conectivitatea echipamentului la internet, capacitatea de a se conecta cu toate celelalte dispozitive din sufragerie. Designul sau sistemul de prindere pe perete sunt si acum criterii de selectie, mai ales pentru cei mai pretentiosi.
In conditii de scadere a consumului si cu efectul majorarii TVA, singurele motoare ale pietei au ramas varful de vanzari cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal si lansarea televizoarelor 3D. "Vanzarile de televizoare 3D din Romania au fost pana acum peste asteptari. Toata lumea a subestimat puterea de cumparare a romanului pentru tehnologii noi", conchide Raul Filip.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro