Cam peste tot merge prost

Postat la 22 decembrie 2008 37 afişări

Daca producatorii se plang de un 2008 cu costuri mai mari si profituri mai mici, cea mai mare parte a comerciantilor de bunuri de consum sunt multumiti de vanzari si asteapta cu nerabdare sa traga linie dupa sarbatori. Nu de aceeasi parere sunt retailerii de electronice, pe care i-a afectat deja criza.

 

Pentru comerciantii din retailul alimentar, anul 2008 a continuat frenezia anilor precedenti. “In 2008, retailul romanesc a fost fruntasul Europei la ritmul de crestere. In luna iulie, de exemplu, la noi s-a inregistrat cea mai mare crestere a vanzarilor la nivelul UE si o crestere de 18,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform Eurostat”, explica Mihaela Mitroi, partener la PricewaterhouseCoopers Romania. Potrivit reprezentantului PwC, octombrie a fost singura luna in care nu s-a mai inregistrat insa nicio crestere fata de luna precedenta, ci dimpotriva, o scadere cu 2,1%.

 

Datele din octombrie trebuie vazute in contextul unei dublari a pietei romanesti de retail in ultimii sase ani. In toata aceasta perioada, sectorul de retail a fost favorizat de explozia creditelor de consum, dar si a investitiilor, arata Mihaela Mitroi. Anul acesta, numarul de magazine din comertul modern a crescut, conform calculelor BUSINESS Magazin, cu aproximativ un sfert, de la 326 la sfarsitul lui 2007 la peste 400 in prezent, pastrand acelasi ritm din 2007.

 

Campionii deschiderilor de magazine au fost in continuare operatorii de hipermarketuri si cei ai magazinelor cu discount. Carrefour a atins cel mai mare ritm de expansiune, cu 10 hipermarketuri deschise anul acesta, in timp ce reteaua de magazine de tip discount Plus a reusit sa isi dubleze numarul de magazine, de la 34 anul trecut la 69 in 2008. Metro Cash & Carry a decis sa reia procesul de expansiune al retelei prin deschiderea unui nou magazin la Deva, la trei ani de cand se anuntase incetarea expansiunii pe piata din Romania.

 

Achizitiile realizate anul trecut intre lanturile de retail au fost incheiate 2008, prin rebrandingul supermarketurilor Artima sub numele Carrefour Express, in curs de finalizare fiind si transformarea fostelor magazine Albinuta in magazine Profi. Anul 2008 a adus o singura achizitie - lantul La Fourmi a fost cumparat cu 18,6 milioane de euro de catre operatorul Mega Image, care a inceput deja procesul de remodelare a magazinelor cumparate.

 

In ansamblu, comerciantii din retailul alimentar se asteapta sa incheie anul in forta, in conditiile in care un studiu Deloitte releva ca peste jumatate dintre consumatorii romani au in plan sa cheltuiasca pentru sarbatori mai mult decat anul trecut. Daca la sfarsitul anului trecut, doar Metro avusese vanzari de peste un miliard de euro (1,6 miliarde de dolari), anul acesta atat Carrefour, cat si Selgros au declarat ca vor depasi pragul de un miliard de euro ca vanzari, beneficiind si de un numar mai mare de magazine.

 

Valoarea totala a pietei comertului cu bunuri de larg consum din Romania, care ajunsese la aproximativ 20 de miliarde de euro anul trecut, a crescut in prima jumatate a lui 2008 cu aproape 25%, potrivit unui studiu realizat de MEMRB, iar estimarile pentru valoarea pietei la sfarsitul acestui an sunt de 25 de miliarde de euro.

 

Pentru producatorii din industria alimentara, ca de altfel si pentru distribuitori, se pare ca anul 2008 a fost unul al profiturilor mici sau chiar inexistente. Cresterea costurilor la materia prima si combustibil, fluctuatiile valutare, majorarile salariale din prima jumatate a anului le-au taiat din elan producatorilor. Cel mai afectat sector pare a fi in continuare cel al mezelurilor din cauza unei mari ponderi a pietei negre. “Pentru producatorii de mezeluri, anul 2008 este de departe cel mai ciudat din ultimii zece, profitul ramanand o iluzie”, a declarat pentru BUSINESS Magazin Sorin Minea, presedintele Romalimenta, estimand ca la anul foarte multi producatori isi vor vinde afacerile.

 

Cresterea costurilor din industria bunurilor de larg consum a facut ca 2008 sa fie anul in care multinationalele au inchis cele mai multe fabrici din tara. Doua dintre ele, Kraft Foods si Colgate-Palmolive, au luat decizia de a se retrage definitiv cu productia din Romania. Coca-Cola, Nestlé, Bunge si Friesland au inchis fiecare cate o fabrica in 2008, invocand nevoia de reorganizare a productiei.

 

Daca ritmul de crestere in comert si bunuri de larg consum a fost in continuare alert in 2008, la anul cresterea nu mai poate fi decat in cel mai bun caz temperata, considera majoritatea companiilor. “Piata romaneasca de retail a atins o anumita maturitate si pentru urmatorii ani anticipam o incetinire a cresterii”, e de parere Bogdan Belciu, director general al companiei de cercetare A.T.Kearney. In 2009, principalele probleme ale producatorilor vor fi “tinerea in frau a costurilor, in conditiile restrangerii productiei, si identificarea de lichiditati, mai ales daca in perioada trecuta au facut investitii si s-au indatorat”, explica Mihaela Mitroi. Asa incat de-acum se pune problema reducerii costurilor. “25% din companiile multinationale active in Romania planuiesc sa faca reduceri de personal, 42% sa reduca bugetele de reclama si publicitate, iar 17% sa amane investitii”, afirma reprezentantul PricewaterhouseCoopers.

 

Romania a continuat in 2008 sa fie o piata interesanta nu numai pentru supermarketuri si hipermarketuri, ci si pentru retelele de retail de moda. Interesul retailerilor s-a transpus atat in numarul de noi francize aduse pe piata, cat si in extinderile nationale ale retelelor deja prezente. Deschiderea mall-ului Baneasa din nordul Capitalei a corespuns si cu intrarea directa in Romania a unor lanturi internationale de fashion, precum Peek & Cloppenburg din Germania, Leder & Schuh din Austria, cu marca Humanic, sau LPP din Polonia, care a deschis primul magazin din tara cu brandul Reserved. Totodata, si-a schimbat strategia privind Romania si firma spaniola Inditex, proprietara brandului Zara, care a preluat integral managementul direct pentru Romania. Pe langa Zara si Pull and Bear - prezente pe piata inca din 2004, dar sub forma de franciza - Inditex a adus in Capitala alte cinci marci - Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home si Massimo Dutti.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
producatori,
profit,
vanzari,
criza,
sarbatori
/cover-story/cam-peste-tot-merge-prost-3677534
3677534
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.