Cea mai puternică femeie din publicitate în România

Autor: Iuliana Roibu, Dorin Oancea Postat la 23 septembrie 2013 9847 afişări

Priviţi de la distanţă, publicitarii sunt norocoşi, răsfăţaţi de soartă. Lucrează mereu la un alt proiect, într-o atmosferă destinsă, sunt oameni creativi care construiesc o utopie elegantă, colorată şi plăcut mirositoare, veselă şi degajată, care începe cu cele două secunde, cât zăboveşte privirea captată de panoul publicitar de pe marginea drumului, şi ajunge la cele 30 de secunde de pe ecranul televizorului. Nu-ţi poţi dori, pentru a desluşi ce este dincolo de această privire superficială, un ghid mai bun decât Veronica Savanciuc. CEO-ul Lowe România a pornit în urmă cu 20 de ani în definirea celor 3C - Compania, Creativitatea şi Clientul, trei concepte care transcend manualele de marketing şi care ar trebui să fie noţiuni fundamentale pentru oricine se simte atras de publicitate şi de industria de comunicare.

Cea mai puternică femeie din publicitate în România

Începutul a însemnat două calculatoare Macintosh şi şapte tineri entuziaşti, printre care cei doi fondatori ai Plus Advertising, Veronica Savanciuc şi Paul Radu, un birou mare şi cam prea gol undeva pe o stradă centrală în Bucureşti, în 1993. Veronica Savan-ciuc venea din poziţia de director de marketing al DHL, compania de transport intrată pe piaţa locală în 1992. „La începutul anilor ’90 nu era deloc greu să accezi într-o poziţie de middle management în cadrul unei companii„, îşi aminteşte acum, făcând comparaţie cu strategiile de dezvoltare a carierei din ziua de astăzi. Dincolo de oportunitatea de a învăţa business într-o multinaţională, făcând ceea ce îi plăcea, adică marketing, Veronica Savanciuc a avut şi şansa de a absorbi multă informaţie la zi despre domeniu din trainingurile la care o trimitea compania. „Mergeam cam de două-trei ori pe lună la traininguri sau întâlniri cu specialişti în domeniu, aşadar am avut şansa să învăţ mult mai mult decât credeam despre marketing într-un timp destul de scurt."

Crede în destin. De fapt, crede în modul cum o serie de întâlniri îţi pot schimba cursul vieţii, personale sau profesionale. Prima sa întâlnire providenţială a fost cu marketingul. L-a cunoscut în facultate, dar l-a aprofundat când a început să lucreze în domeniu şi a realizat că asta îşi doreşte să facă toată viaţa. A doua întâlnire providenţială a fost cu partenerul său de afaceri, când a realizat că toate cunoştinţele ei de marketing împreună cu cele ale lui Paul Radu în advertising pot crea un lucru extraordinar (Paul Radu fusese client service director în cadrul Graffiti, compania înfiinţată de Cristian Burci în 1991).

„Odată ce l-am cunoscut pe Paul, am hotărât un lucru simplu - erau multe companii care veneau în România (pentru că abia mai apoi companiile româneşti au simţit nevoia marketingului în mixul lor de business), dar companii de publicitate nu erau deloc pe piaţă. A fost aşadar o întâlnire extraordinară între ce îmi plăcea mie să fac, marketing, şi o nevoie extraordinară de servicii de publicitate pe piaţa românească, care abia se deschidea şi avea nevoie enormă de aceste servicii."

Prima misiune a celor două Macintosh au fost ofertele pentru clienţi. Iar reacţiile acestora au fost atât de bune încât „după o lună mi-am dat seama că este ceva extraordinar proiectul în care ne lansasem, iar după şase luni eram deja pe breakeven". Printre primii clienţi s-au numărat Neoset, furnizor de mobilier, Danemar, distribuitor de birotică şi Unilever.

În timp, compania a crescut şi la doi ani după lansare a început un şir de transformări care s-au concretizat, ani mai târziu, în grupul de şapte companii care acoperă astăzi practic toate aspectele comunicării şi marketingului. În 1995, Plus Advertising se afiliază cu reţeaua internaţională Lintas din cadrul Interpublic, important holding de comunicare la nivel internaţional, şi devine Lowe & Partners. Acum, patru dintre cele şapte companii din grup reprezintă branduri internaţionale ale Interpublic. Cu un an înainte de afiliere apăruse actuala Initiative, agenţie de media full service, care furnizează de 15 ani anuarul Media Fact Book, o analiză a pieţei locale de media. Câţiva ani mai târziu a apărut Medic One, companie de comunicare medicală; în 2006 intră în scenă Lowe PR, care devine, în urma afilierii din 2011, GolinHarris; pentru zona de publicitate digitală apare în 2009 Hyperactive, acum SeniorHyper, iar în 2012 este înfiinţată Mobile Works, companie de mobile marketing. „Un loc unde clienţii pot găsi tot ce îşi doresc din zona de comunicare", după cum sintetizează Veronica Savanciuc. Aproximativ 40% dintre cei 100 de clienţi ai grupului cumpără servicii integrate de comunicare, iar cei mai mulţi dintre clienţi accesează cel puţin trei discipline, în general creaţie ori media, digital şi PR.

Industria de publicitate, spune Veronica Savanciuc, s-a dezvoltat înaintea timpurilor şi în contrast cu mersul lent al economiei, mai ales în primul deceniu de după ’89. Profesionalizarea a fost posibilă deoarece România a devenit o piaţă foarte interesantă pentru companiile străine, care aveau nevoie de o publicitate de calitate, de mesaje care să atingă grupul ţintă pentru brandul respectiv, ceea ce a făcut ca anii ’90 să reprezinte un proces extraordinar de învăţare şi de dezvoltare a industriei. „Am avut şansa de a construi o industrie", zâmbeşte astăzi Veronica Savanciuc. De-a lungul ultimilor 20 de ani, CEO-ul Lowe Romania a deţinut trei mandate ca preşedinte al IAA România (International Advertising Association), a fost desemnată Personalitatea Feminină a Deceniului în Publicitatea Românească, în 2003, iar în 1998 a primit la Londra titlul de Leading Women Entrepreneurs of the World.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cea-mai-puternica-femeie-din-publicitate-in-romania-11376498
11376498
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.