DUEL PE PLANSETA
Constructiile au explodat in acest an, iar alaturi de ele si afacerile arhitectilor. Dar, ca si in cazul pietei de constructii, si in domeniul proiectarii, strainii culeg ciresele de pe tort, adica marile investitii. Pe o piata in care se invart zeci - daca nu chiar cateva sute de milioane de euro - romanii incearca sa acumuleze experienta, dar marii investitori vin cu proiectele de afara.
Constructiile au explodat in acest an, iar alaturi de ele si afacerile arhitectilor. Dar, ca si in cazul pietei de constructii, si in domeniul proiectarii, strainii culeg ciresele de pe tort, adica marile investitii. Pe o piata in care se invart zeci - daca nu chiar cateva sute de milioane de euro - romanii incearca sa acumuleze experienta, dar marii investitori vin cu proiectele de afara.
Vrem sa construim un simbol pentru
Dupa ce proiectul Esplanada a devenit public, Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) a contestat atat solutia urbanistica propusa, cat si modalitatea prin care investitorii au selectat proiectul castigator - desi master-plan-ul Esplanada nu a fost proiectat de vreun arhitect obscur. Disputatul proiect ii apartine unuia dintre cei mai cunoscuti arhitecti din lume, germanul Helmut Jahn, de la firma Murphy Jahn, care are in portofoliu lucrari precum Sony Center din Berlin, One Liberty Place - cea mai inalta cladire din Philadelphia si a 16-a ca inaltime din SUA - sau refacerea sediului din Bruxelles al Uniunii Europene. "Jahn a fost selectat de TriGranit in urma unui concurs la care au fost invitati sa participe zece dintre cei mai faimosi arhitecti din lume", explica pentru BUSINESS Magazin Jordan Dermer, Chief Development Officer al TriGranit. Iar cei zece au fost alesi "pe baza portofoliului de proiecte finalizate de dimensiuni comparabile".
De fapt, chiar aici ar fi problema. In Romania, desi piata constructiilor a crescut an de an, nu s-au facut pana acum proiecte de o asemenea anvergura, atat ca nivel de complexitate, cat si, mai ales, ca valoare - iar investitorii nu sunt dispusi sa riste banii lasandu-si proiectele pe mana proiectanti fara experienta in proiecte mari, cum sunt considerati cei romani. Problema e ca arhitectii romani nici nu au cum sa acumuleze experienta tocmai pentru ca nu ajung la astfel de proiecte.
Ordinul Arhitectilor isi da seama, insa, ca nu poate concura cu liderii arhitecturii mondiale. "Noi solicitam organizarea unor concursuri de arhitectura - concursuri de idei, in principal", explica pentru BUSINESS Magazin Serban Sturdza, presedintele Ordinului, admitand ca acum nici un arhitect roman nu are capacitatea de realiza un complex de dimensiunile Esplanada. Dar cere - sustinand ca asa se practica si in alte tari, inclusiv din Estul Europei - sa se formeze, pentru proiectele mari, echipe mixte de proiectare. Miza sunt cele cateva procente din investitie - dar procentele se aplica la sume cu multe zerouri. Onorariile proiectantilor pot fi cuprinse, potrivit unor estimari, intre 3-4% si 8 sau chiar 10% din valoarea totala a investitiei. Nu exista date oficiale privind sumele totale incasate de arhitecti, dar unele pareri estimeaza ca piata arhitecturii se ridica la 50 sau chiar aproape 100 mil. euro.
De unde insa aceasta inversunare impotriva proiectului lui Jahn? "Investitorul face un proiect, adus de dincolo, care nu face parte din sistemul urbanistic al Bucurestiului", sustine Sturdza. Parca pentru a calma spiritele, Dermer de la TriGranit declara ca "acest concept (master-plan-ul lui Helmut Jahn - n.r.) este primul pas in materializarea viziunii noastre si va fi dezvoltat mai departe, impreuna cu arhitectii romani, pentru a integra cum se cuvine proiectul in mediul urban al orasului". Presedintele OAR nu este insa multumit. "Camasa a fost deja croita, acum se mai poate doar adauga un nasture ici si colo", spune Sturdza, care afirma ca structura dorita de TriGranit nu este potrivita cu dezvoltarea Bucurestiului.
Discutii intre reprezentantii TriGranit si cei ai OAR pentru gasirea unei solutii de rezolvare a conflictului se poarta chiar in aceste zile. Investitorii par multumiti de proiectul lui Jahn, dar stiu ca vor fi nevoiti sa colaboreze cu arhitectii locali. "Un astfel de proiect nu va putea fi realizat fara o participare puternica a specialistilor autohtoni", spune Dermer. "De aceea, intentionam sa implicam arhitectii romani in toate fazele procesului de constructie". Legislatia romaneasca conditioneaza eliberarea autorizatiilor de constructie de prezenta pe proiect a stampilei unui arhitect roman. Sau, cum spune chiar reprezentantul TriGranit, "experienta locala si resursele lor (ale arhitectilor din
In acelasi timp, Ordinul Arhitectilor nu poate cere ca arhitectii romani sa primeasca acest contract, dar ar dori organizarea unui concurs international la care sa poata participa si firme romanesti de profil. "Cand te joci cu asemenea sume si cu un asemenea teritoriu, este mai bine sa te joci si cu mai multe pareri", spune Sturdza.
Miza acestei discutii este, de altfel, mult mai ampla. Confruntati cu o stagnare pe pietele occidentale, arhitectii straini se indreapta spre Europa de Est, deci spre piete care inca le pot asigura cresteri substantiale ani buni de-acum incolo. Pana acum, in cei 16 ani de capitalism, casele romanesti de arhitectura au avut suficient timp sa-si consolideze mai bine pozitia in fata celor straine. Dar proiectele amploare au aparut abia in ultimii ani - iar cand au aparut, au gasit in
Inca de anul trecut, Mihail Mateescu, directorul general al Baneasa Investments, parte a grupului de firme controlat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, se plangea de o criza profunda a arhitectilor romani. "Pur si simplu, nu sunt destui arhitecti pe piata".
Cum se prezinta situatia acum? "
Urmarea acestor lipsuri: un dezvoltator cu un proiect mare se vede nevoit sa apeleze la case straine de arhitectura. Design-ul conceptual si master plan-ul proiectului Baneasa au fost executate de americanii de la Callison, iar arhitectul conceptului e Chapman Taylor, una dintre cele mai mari firme britanice.
Pe langa nevoia investitorilor, venirea arhitectilor straini in
Totusi, din punct de vedere valoric, piata de arhitectura din
O aproximare a valorii pietei de proiectare din
Alte estimari pleaca de la valoarea procentuala a onorariilor primite de arhitecti. "In general, onorariile ar trebui sa ajunga la 2,8-8% din costul unei constructii", apreciaza Vladimir Arsene, presedintele Westfourth Architecture. In conditiile in care investitiile imobiliare ar putea ajunge la un miliard de euro in acest an, potrivit estimarilor Eurisko, valoarea pietei s-ar inscrie intre 30 si 80 de milioane de euro. La aceasta suma, ar trebui sa se adauge si onorariile primite pentru proiectarea lucrarilor de infrastructura, la fel de greu de estimat.
Mai nuantat, Adrian Cristescu, presedintele West Group Architecture, spune ca sunt foarte multe proceduri prin care poti defini o piata. "Este foarte greu de inteles si evaluat cat din aceasta piata se adreseaza arhitectilor romani si cat celor din afara". Competitia intre cele doua tabere este stransa si impresia pe piata este ca firmele internationale acapareaza tot mai mult teren.
Daca pana acum cele mai multe cladiri nou-construite in Bucuresti au fost proiectate de romani, situatia se schimba, odata cu aparitia dezvoltarilor de amploare. Developerii spun ca aleg companiile care au experienta necesara. De cealalta parte, arhitectii recunosc ca generatia tanara din
Si chiar daca arhitectii romani sunt talentati, este clar ca sunt si putini. Vladimir Arsene spune ca Bucurestiul are cel mai mic numar de arhitecti pe cap de locuitor din Europa. "Am citit undeva ca ar fi in jur de 2.600, din care aproape jumatate practica aceasta meserie, in conditiile unei piete supralicitate". Dorin Stefan este ceva mai darnic in estimari: la nivel de tara sunt cam 3.000 de arhitecti activi, crede cel care este, in opinia multora, cel mai cunoscut arhitect din
Arhitectii romani sunt discreti si cand vine vorba despre marii jucatori de pe piata autohtona de arhitectura. Dorin Stefan estimeaza ca in Capitala exista pana la zece firme mari de arhitectura, cu 10-20 de oameni, restul avand echipe mai mici sau chiar lucrand pe cont propriu.
Arhitectii se feresc si mai tare sa faca ierarhii sau sa dea verdicte in privinta liderilor acestei bresle. "Totul este relativ in aceasta meserie. Este foarte dificil sa faci un clasament printre casele de arhitectura", explica Mihai Radu de la Mihai Radu Architects, companie care este implicata in proiectul Baneasa. "Cladirile care se fac sunt vizibile cu ochiul liber, iar arhitectii se stiu intre ei", puncteaza el. Ca multi alti arhitecti romani importanti, Mihai Radu si-a creat un nume peste hotare. A revenit in tara in 1997, pe cand avea un birou de arhitectura in
Ideea deschiderii unui birou la Bucuresti a venit trei ani mai tarziu. In 2000, Organizatia Natiunilor Unite a devenit clientul Mihai Radu Architects si prima comanda a fost restaurarea sediului Adunarii Generale a organizatiei. "Era un proiect mare asa ca am deschis un birou in
In opinia sa,
Dar cea mai cunoscuta afacere din domeniul arhitecturii pornita de la
Succesul romanesc peste hotare nu este deloc o surpriza in breasla, dar este in general vorba doar de succese individuale. "Scoala romaneasca de arhitectura a ajuns peste hotare ca oameni, nu ca firme", remarca Adrian Cristescu de la West Group Architecture. "Oamenii nostri integrati in alte sisteme se descurca foarte bine".
Mihail Mateescu, directorul general de la Baneasa Investments spune ca "nu intamplator" lucreaza cu Mihai Radu Architects si Zip Studio. "Am vrut acces la cele doua «lumi»: si experienta si acces la resurse internationale, dar si cunoasterea problemelor si particularitatilor locale".
Dar renumele nu este suficient pentru un developer. Pentru arhitectii din
"Un developer merge la banca sa obtina banii pentru un proiect si trebuie sa arate ca lucreaza cu companii care pot indeplini anumite criterii", explica Adrian Cristescu. "Arhitectura este una dintre cele mai riscante afaceri. Ai costuri foarte mari si daca nu ai proiecte, nu supravietuiesti", completeaza presedintele West Group Architecture. Firma sa a fost implicata in proiectul
Cu toate acestea, Adrian Cristescu spune ca "traieste de pe o zi pe alta". Afirmatia vine din partea unui om a carui companie a raportat pana acum cifre de afaceri intre 500.000 de euro si 1.500.000 euro, iar portofoliul a acumulat zeci de lucrari in toate sectoarele imobiliare. "Aceste variatii nu depind de piata", atrage el atentia, "ci de proiectele pe care le-am avut". Dorin Stefan recunoaste ca handicapul companiilor romanesti vine din lipsa de fonduri, in conditiile in care pe o piata extrem de competitiva inca se mai aplica regula pretului mic. Acest lucru se intampla in pofida recomandarilor OAR, care a stabilit o grila de tarife minime aplicate pentru lucrari de arhitectura. De exemplu, pentru un imobil de birouri estimat la 10 milioane de euro, onorariul ar trebui sa fie de 4,5% (450.000 euro). Grila OAR nu este insa cea mai buna solutie, spun arhitectii. "De fiecare data cand folosim grila asta pierdem clienti", spune Mihai Radu. Sistemul de tarifare procentual nu este intotdeauna cel mai eficient. Valoarea unei constructii poate varia foarte mult si, in plus, developerul poate obtine preturi avantajoase pentru constructie, ceea ce conduce inevitabil la un profit mai mic pentru arhitect, spune si Vladimir Arsene.
Westfourth Architecture foloseste acum un alt sistem, independent de volatilitatea pietei de constructii si mai usor de controlat - onorariul pe fiecare metru patrat construit. Acest sistem a inceput sa se incetateneasca in randul firmelor de arhitectura, spune Arsene. "In SUA se foloseste in continuare sistemul pe procente, dar acolo vorbim de o piata mult mai stabila", completeaza acesta.
Mihai Radu are insa o alta parere. "Sistemul onorariului calculat la metru patrat poate fi periculos. Clientul isi poate schimba parerea de 30-40 de ori, dar sansele ca proiectul sa devina mai mare ca suprafata sunt mici". Cu alte cuvinte, efortul arhitectului poate fi maxim, dar remuneratia ramane cea stabilita initial.
"Onorariul unei case de arhitectura se schimba in functie de investitie", a adaugat arhitectul Mihai Radu. "La o investitie mare, sa zicem de peste 100 de milioane de dolari, onorariul poate ajunge la 2-3%. In schimb, la proiecte mai mici, sub 50 de milioane de dolari, se poate ajunge la 5-7%". Un alt element determinant pentru valoarea onorariului este complexitatea proiectului - eforturile si detaliile difera foarte mult in cazul constructiei unei opere sau a unui spital, de exemplu, comparativ cu un centru comercial.
Mateescu de la Baneasa Investments spune ca sistemul aplicat in cazul Baneasa este mai complicat si presupune o plata fixa pentru proiectarea unui obiectiv de genul unui bloc de apartamente, urmand ca, pentru celelalte blocuri din proiect, sa se plateasca o suma semnificativ mai mica pentru fiecare replica a blocului proiectat initial.
In final, onorariile vor fi influentate din ce in ce mai mult si de "invazia" arhitectilor din strainatate. Mai ales ca intrarea Romaniei in Uniunea Europeana va deschide piata pentru o competitie imensa.
Cum piata de constructii din
Pe de alta parte, unele segmente de piata din
Odata cu lansarea unor complexuri de mare anvergura, precum Baneasa sau Esplanada, pe piata romaneasca si-ar putea face intrarea mari companii internationale. De exemplu, prin
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro