Rolul roşiilor româneşti în afacerile retailerului german Lidl

Autor: Georgiana Călin Postat la 10 iulie 2017 2784 afişări

În vremuri de răscruce pentru micul fermier român, când legumele şi fructele tradiţionale se luptă cu produsele importate pentru supremaţia pe rafturile supermarketurilor, un soi de tomate autohtone a atras atenţia unuia dintre marii retaileri din România. Care este rolul roşiilor Buzău1600 în strategia companiei germane Lidl în România?

"Interesul crescut al producătorilor de a folosi în producţie soiuri hibrid de legume şi fructe, care s-au îndepărtat cu timpul de gustul autentic, dar şi reducerea activităţii de cercetare din România au făcut ca nenumărate soiuri româneşti de legume şi fructe să fie date uitării”, consideră Marco Giudici, director naţional de achiziţii şi marketing, membru în consiliul de conducere al Lidl România. În acest sens, încă de la intrarea pe piaţa locală Lidl a mizat pe dezvoltarea relaţiilor cu producătorii români, potrivit reprezentanţilor companiei, iar acestea s-au concretizat în diverse proiecte de colaborare cu furnizori locali, precum şi în stabilirea unor standarde de calitate pe care produsele lor trebuie să le îndeplinească.

Unul dintre cele mai recente proiecte de acest tip, ale cărui demersuri au început în urmă cu un an, este parteneriatul cu Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti (USAMVB), prin care compania îşi propune să îşi extindă aria de selecţie a producătorilor locali, să comunice şi să colaboreze cu ei. „Demersurile pentru acest parteneriat înseamnă mai mult decât un mod de a veni în ajutorul producătorilor.

De fapt, reprezintă un proiect real de susţinere a economiei locale, de creştere sustenabilă a producţiei româneşti de legume şi fructe, prin acţiuni care să garanteze o creştere a prezenţei produselor autohtone la raft”, explică Marco Giudici. El ţine să menţioneze faptul că dezvoltarea sustenabilă reprezintă o componentă foarte importantă pentru retailer, iar abordarea acestui parteneriat urmăreşte oferirea unor oportunităţi de lungă durată pentru producători români, „chiar să devenim o platformă de lansare către export pentru ei, aşa cum s-a întâmplat cu mulţi alţi furnizori locali ai Lidl”, spun reprezentanţii companiei. În acest sens, colaborarea dintre retailer şi producători se concentrează pe mai multe paliere - la nivel procedural prin sesiuni de asistenţă şi consultanţă, la nivel de business prin vizite de lucru şi schimburi de experienţe, iar la nivel informaţional, prin organizarea de conferinţe pe diverse teme de interes. În plus, producătorii pot beneficia de o piaţă de desfacere: cele peste 200 de magazine Lidl din ţară.

Pe de altă parte, prin intermediul parteneriatului cu USAMVB, Lidl investeşte în dezvoltarea şi specializarea echipelor de lucru în domeniul horticulturii. „Pregătirea teoretică şi practică este extrem de importantă pentru a asigura pe termen lung dezvoltarea de proiecte eficiente şi de calitate. De aceea, asigurăm stagii de practică plătite pentru masteranzii, doctoranzii şi absolvenţii USAMVB, cu scopul de a forma specialişti bine pregătiţi, competitivi în domeniul producţiei şi comerţului de tip retail cu legume şi fructe”, spune Marco Giudici. Mai mult, el afirmă şi faptul că prin intermediul parteneriatului cu USAMVB retailerul a reuşit să-şi extindă echipa de achiziţii a fructelor şi legumelor cu specialişti în horticultură şi biosecuritatea produselor alimentare. 

„Pentru a aduce românilor gustul de altă dată, prin parteneriatul cu USAMVB s-a conturat proiectul «Cultivat în România, specific românesc», dedicat readucerii la viaţă a unor soiuri tradiţionale româneşti”, spune Marco Giudici. În cadrul acestuia, compania îşi propune realizarea unei serii de acţiuni de promovare şi cultivare pe plan local a unor soiuri româneşti, adaptate din punct de vedere pedoclimatic (de sol şi de climă - n.red.) la specificul naţional de producţie. „Produsele româneşti, în general, sunt extrem de apreciate pentru gustul lor, iar o multitudine de soiuri tradiţionale de legume şi fructe sunt recunoscute şi la nivel internaţional pentru forma lor inedită şi calităţile nutriţionale”, adaugă Marco Giudici.

Aşadar, ideea acestui proiect a urmat un curs firesc de implementare, prin intermediul cărora s-au identificat modurile prin care s-ar putea readuce pe piaţă soiuri româneşti de legume şi fructe cultivate de fermieri locali. Primul dintre soiurile tradiţionale româneşti ce vor exista pe rafturile magazinelor Lidl începând cu luna aceasta este roşia Buzău1600, soi renumit în anii ’80 pentru gustul şi textura sa. „Ca o primă etapă a proiectului am ales soiul de roşii Buzău1600, în urma unei sesiuni de degustare şi testare a mai multor soiuri autohtone de tomate. Acesta s-a făcut remarcat pentru că are gustul cel mai apropiat de preferinţele consumatorilor”, povesteşte Marco Giudici. 

„O astfel de iniţiativă a fost exact ceea ce noi aşteptam. Până acum producţia locală şi mai ales soiurile locale au fost neglijate. Iniţiativa de a revitaliza soiurile noastre tradiţionale a fost o mare bucurie pentru noi şi, totodată, oportunitatea de a lucra organizat, în condiţii contractuale bine stabilite şi, mai ales, la un nivel înalt de profesionalism”, spune Costel Vînătoru, cercetător specialist la Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare Legumicultură Buzău. Mai mult, el îşi arată speranţa ca revitalizarea soiului de tomate Buzău1600 să fie doar începutul şi să urmeze şi alte soiuri de legume, recunoscute la nivel naţional şi chiar internaţional. Readucerea soiului de roşii Buzău1600 pe rafturile magazinelor Lidl a coincis şi cu sezonalitatea culturilor, de aceea s-a hotărât marcarea acestei veri cu un produs autentic şi versatil din punct de vedere culinar. În plus, soiul de roşii Buzău1600 plusează şi prin istoria sa interesantă.

Soiul a fost creat la Staţiunea Legumicolă Buzău, în anul 1976, când oraşul Buzău a sărbătorit 1600 de ani de atestare documentară, cu această ocazie fiindu-i atribuită denumirea de „Buzău1600”. Soiul de tomate Buzău1600 a fost introdus în lista oficială a soiurilor şi hibrizilor în anul 1977, creat special pentru consumul proaspăt, însă apreciat şi pentru consumul în stare imatură, precum gogonelele, având fructe cu o coajă subţire şi culoare albicioasă. Versatilitatea sa a fost uşor de recunoscut, inclusiv la nivel internaţional, exporturile pe acest soi, înainte de anul 1989, înregistrând şi 15% din totalul producţiei.

După anul 1990, cererile de pe piaţă pentru hibrizi noi, care înregistrau productivitate şi o rezistenţă la păstrare mai mare, au făcut ca soiul de roşii Buzău1600 să fie cultivat mai mult pentru uz casnic. „Însă gradul său ridicat de adaptabilitate pentru condiţiile din România, precum şi gustul roşiilor şi raportul echilibrat de glucide şi vitamina C pe care le putem regăsi în compoziţia lor au făcut ca soiul Buzău1600 să rămână mereu un reper pentru producţia de tomate”, ţine să precizeze Marco Giudici. Soiul de roşii Buzău1600 a fost ales în urma unei degustări pe care Lidl a organizat-o cu sprijinul USAMVB şi al staţiunii de cercetare Buzău, la care a participat un eşantion reprezentativ de consumatori. În urma degustării, din mai multe soiuri de roşii româneşti testate, Buzău1600 a fost considerat un reper al gustului autentic de tomate, având, de asemenea, un conţinut bogat în nutrienţi benefici pentru organism, precum vitamine, minerale, lycopen şi carotinoizi, conform reprezentantului companiei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.