A inceput excelent si se termina trist. Anul turistic 2008 s-a caracterizat prin cresteri de doua cifre in prima parte a anului si prin cele mai multe anulari de vacante pentru sarbatori in ultimele luni ale anului. In ansamblu, 2008 poate sa arate echilibrat, dar nimeni nu este optimist in privinta lui 2009.
Bucuria cauzata de cresterile afacerilor in prima parte a anului s-a stins brusc in ultimele doua luni, cand oamenii din turism au inceput sa simta efectele crizei financiare. In primele zece luni ale anului, tendinta ascendenta din 2007 a continuat, cresterile fiind mai mari decat estimarile, atat la nivelul turismului intern sau extern, cat si al celui de afaceri.
In noiembrie insa, pe fondul lipsei de incredere aduse de criza globala, numeroasele amanari sau anulari de rezervari din partea turistilor au dus la scaderi drastice ale vanzarilor atat la nivelul agentiilor de turism, cat si ale hotelierilor sau ale operatorilor aerieni.
“Ne-a lovit isteria crizei financiare. Dupa 20 noiembrie au incetat vanzarile pentru Revelion si s-au revigorat abia dupa 10 decembrie, dar nu vom mai atinge decat 50-60% din vanzarile inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. Eu as imparti anul 2008 in doua perioade: inainte si dupa noiembrie”, explica Dragos Raducan, secretarul general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
Vanzarile agentiilor de turism in 2008 au ajuns la 700 de milioane de euro, cu 16% peste cele inregistrate in 2007. “In ansamblu, 2008 a reprezentat, in continuare, un an cu o crestere mare, estimata la 15-20% la outgoing, in special datorita dezvoltarii zborurilor charter, si 10% pentru turismul intern datorita unei mai bune promovari a litoralului Marii Negre”, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Agentiile spun ca nivelul vanzarilor ar fi fost mai mare, daca ultimele doua luni nu ar fi cunoscut o diminuare a veniturilor. Datele ANAT arata ca din luna octombrie vanzarile au scazut, iar in ceea ce priveste rezervarile pentru sarbatorile de iarna, agentiile au remarcat o stagnare fata de anul precedent, existand firme care s-au confruntat si cu scaderi de 5-10%. Cele mai vandute pachete turistice au fost pentru destinatii exotice si pentru sejururi cu preturi mici si medii in tari europene, in special in Austria.
Tot cresteri de doua cifre, dar ponderate in a doua parte a anului, au fost raportate si in segmentul de ticketing. “Ca un semn ca aceasta criza nu a facut decat sa pondereze o crestere altfel spectaculoasa, IATA a anuntat o majorare cu 13% a vanzarilor in primele 11 luni ale anului, peste estimarile initiale de 9% - luand in calcul si faptul ca luna noiembrie a adus o scadere serioasa, de 12%, a incasarilor fata de aceeasi luna din 2007”, spune Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al ANAT.
2008 a marcat insa cresterea puternica a pietei de rezervari online, in special la biletele de avion, care s-a dublat fata de 2007. “Cred ca este inceputul unei a turistilor catre spatiul virtual. Vorbesc atat de cumparatorii de bilete de avion, de hoteluri, cat si de pachete turistice”, spune Daniel Truica, managing director al agentiei de turism online Vola.ro, cu vanzari de 4,5 milioane de euro in 2008, peste estimarile initiale de 3,5 milioane de euro.
Calatoriile de afaceri dinspre si in Romania sau apetitul crescut pentru calatorii nu au ajutat insa si la o mentinere a gradului de ocupare a hotelurilor. La nivelul intregii tari, gradul de ocupare a hotelurilor a scazut in 2008 si va continua sa scada si in 2009, in special in Bucuresti si in special pe fondul cresterii ofertei de cazare. Anul acesta a marcat inaugurarea oficiala la Bucuresti a celui mai mare hotel din estul Europei, RIN Grand Hotel (cu 1.500 de camere, detinut de fratii Negoita) si deschiderea in luna septembrie a celui mai mare hotel de 5 stele, Radisson SAS (cu 424 de camere - care a detronat astfel Marriott, cu 402 camere). La acestea se adauga deschiderea celui mai mare hotel de cinci stele de pe litoral, Vega (cu 126 de camere, detinut de omul de afaceri Gabriel Comanescu).
Cu un total al incasarilor de 400 de milioane de euro, hotelurile de la mare au atras totusi turisti din categoria celor care ar fi mers in mod normal in Bulgaria, dar care au fost retinuti de evolutia nesatisfacatoare a serviciilor pe litoralul bulgaresc. Daca Bulgaria a scazut in preferinte, Turcia a continuat sa ocupe insa primul loc din punctul de vedere al vanzarilor de pachete de vacanta pentru turism extern. Si tot in Turcia stau cele mai multe sperante si pentru 2009.
REPERE 2008
- Scaderea atractiei pentru litoralul bulgaresc a reorientat o buna parte a turistilor romani spre litoralul romanesc.
- Turcia, destinatiile exotice si sejururile cu preturi mici si medii in tari ca Austria au fost cele mai cautate produse de vacanta.
- A fost inaugurat cel mai mare hotel din estul Europei, RIN Grand Hotel din Bucuresti, si s-a deschis cel mai mare hotel de 5 stele din tara, Radisson SAS
- Cresterea puternica a pietei de rezervari online, in special la biletele de avion.